Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Før start? Hvor begynder man?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Før start? Hvor begynder man?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Kenzify View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Kenzify Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Før start? Hvor begynder man?
    Posted: 22 Apr 2012 at 01:05
Halløjsa folkens.

Jeg står og vil begynde at bygge mit egen højtaler system.
Her til start er det et par front højtaler til primært musik og lidt film.

MEN hvor begynder jeg?
Finder enheder?
Tegner kabinet?
Eller hvor er første spadestik?

Evt nogle steder der man kan søge lidt 'start hjælp'?

Bor selv på Lolland.
Har før været bagud, og tabt.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2012 at 09:37
Hej Kenzify,

Da jeg selv er nystartet i DIY højttaler-byggeriet, og i gang med mit første sæt DIY højttalere, kan jeg kun give dig et par af mine egne erfaringer.

Et godt sted at starte er efter min mening at fastlægge alle de ydre parametre:

- Hvor meget af højttaleren kan/vil du bygge selv? Man behøver ikke at være uddannet snedker for at bygge et par pæne kabinetter - og man kan læse sig frem til mange af de gængse fif herinde. Design af delefilter kræver målinger på højttalerne. Disse målinger kræver udstyr, som kan være dyrt at købe selv - så med mindre du allerede har denne type udstyr (eksempelvis CLIO), skal du have hjælpe til de indledende målinger.

- Hvad skal højttalerne benyttes til? (du nævner både musik og film) Hvor skal de have deres force(r)? Dyb bas? Klar/Åben mellemtone? Silkeblød diskant? Eller måske det hele?

- Hvor meget valgfrihed har du i forhold til dit lytte-rum (størrelse og placering af højttalere?) Ønsker du gulv- eller stander-højttalere? En stor gulv-højttaler vil aldrig komme til sin ret på et lille 10m2 værelse. Så hellere en god stander-højttaler, hvor du kan sætte en subwoofer til, når du sætter en film på.

- Hvad er dit budget? Min erfaring er, at disse byggerier har det med at gribe om sig og blive dyrere end ventet, så et godt sted at starte er lidt under din smertegrænse.

- Hvilken type grej skal højttalerne spille sammen med (her tænker jeg at højttalernes følsomhed skal passe sammen med eksempelvis din forstærkers formåen). Følsomheden af den samlede højttaler begrænses typisk af bas- eller mellemtone-enheden. Så dette skal du være opmærksom på, når du vælger disse enheder. Der er ingen grund til at vælge en diskant med 95dB følsomhed, hvis din bas-enhed kun har 85dB følsomhed (med mindre diskant-enheden vælges på andre parametre selvfølgelig og følsomheden bare følger med)

Sidst men ikke mindst skal du være opmærksom på, at selv-byg af højttaler-kabinetter kræver lidt værktøj (rund-/dyksav, stiksav, boremaskine, overfræser osv. osv.) og helst et sted, hvor man kan stå og svine lidt. Nogle af arbejdsopgaverne kan svine en del.

Jeg kan kun anbefale at kigge lidt rundt på diverse byg-selv fora på nettet. Det lærte jeg selv meget af.
Prøv at kigge på de byg-selv kits, der sælges rundt omkring.
Troels Gravesen skulle efter sigende have bygget mange godt højttalere, hvor enheder og delefilterkomponenter kan købes samlet som kit hos Jantzen Audio. Han har lavet alt fra små lav-pris standerhøjttalere til store high-end gulv-højttalere.
RABU Acoutics, Frequence og Dansk Audioteknik har på deres net-shops også mange spændende kits.
En af de helt store fordele ved byg-selv kits'ene er at de er afprøvede konstruktioner. Du køber alt samlet og skal bare lodde komponenterne sammen - evt. bygge dit eget kabinet (som overholder de krav, der stilles til konstruktionen). Du slipper altså for alle besværlighederne ved delefilter designet og er sikker på at ende op med et godt produkt.

Endelig er mit råd, at du skal passe på ikke at kaste dig ud i et alt for kompliceret projekt som første konstruktion. Der vil helt sikker være nogle opgaver, som er mindre sjove end andre (eksempelvis spartling og slibning af kabinetter). Så vent med den dyre drømmehøjttaler, til du er sikker på, at byggeriet er noget for dig.

Ovenstående er måske lidt flyvsk, men det kan være svært at være mere præcis, når man ikke kender alle dine valg-kriterier.

Edit: Havde i første omgang lige svedt ud, at RABU også tilbyder færdige kits - så deres navn er blevet tilføjet.




Edited by Enthusiast - 25 Apr 2012 at 11:51
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2012 at 10:40
sagt kort:
Hvor højt skal de kunne spille? Hvor dyb skal bassen være? Hvor store må kasserne være? Hvad må de koste?

Du bør absolut tjekke de kits, Enthusiast nævner. Der må være noget for din smag - men skriv nu hvad du ønsker!
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2012 at 21:33
find et budget og HOLD dig til det, ellers løber det løbsk
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Kenzify View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Kenzify Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Apr 2012 at 19:59
Enthusiast - Takker for det gode svar, det har givet mig lidt at tænke på. og en skup henad hvad jeg skal gøre af indledende opgaver :) .
 
besvarelse til alle:
 
Har afsat 5000kr til 2 front højtalere. SÃ¥ kan de 3 sidste komme senere.
Er igang med lave subwoofer (lat 500). men det var en færdig guide til den, så der lærte jeg ikke meget.
Mit udgangspunkt i højtalere er at det skal være behageligt, og give den gode oplevelse i film og musik.
Ikke noget diskodasko højt halløj.
 
Har før været bagud, og tabt.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2012 at 05:46
Umiddelbart med mulighed for at gentage hvad ovenstÅende skrev, så fint et kit, med enten scanspeak, Sb acoustics eller vifa enheder, det er der du får mest for dine penge

JEG vælger altid at bruge lidt flere penge på diskanten, da jeg ikke gider og sidder og lytte på en træls diskant.

Mht til din sub, hvorfor faldt dit valg lige på en LAT?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Kenzify View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Kenzify Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2012 at 17:50
Ronnie - Havde tænkt på det sæt rabu acoustics har, til 5000kr..
 
Jeg lå inde med 2 Lat500 i forvejen, hvor jeg fik solgt den ene, den anden kom jeg aldrig af med, også fik jeg en hypex til for 500kr. Så kunne man lige så godt :))
 
Og syntes det en utroligt lækker enhed. :)
Har før været bagud, og tabt.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2012 at 11:47
@Kenzify
 
Et kit er altid et godt sted at starte og med kittet fra RABU fÃ¥r du et godt og færdigt resultat der giver fuld valuta for pengene.
 
 
Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz