Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: 2-Vejs - Hjælp til mÃ¥linger
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2-Vejs - Hjælp til målinger

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2-Vejs - Hjælp til mÃ¥linger
    Posted: 17 Apr 2012 at 22:44
Hej,

Jeg er ved at være klar med min 2-vejs standerhøjttaler med Scanspeak 15W og Vifa XT25.
Jeg har en byggetråd her på forum, hvor I kan se højttalerne.

Jeg har måttet opgive at få højttalerne målt det sted, jeg havde planlagt.

Derfor vil jeg nu høre, om der er nogle herinde, der kunne være behjælpelige med at udføre nogle målinger på højttalerne (i Københavnsområdet)?

Der er tale om de nødvendig målinger på enhedernes baffel-respons, så jeg kan designe et passivt delefilter.
Jeg er selv nybegynder, så jeg har pt. ikke helt styr på, hvor mange målinger det indbefatter. Men det vil jeg selvfølgelig undersøge på forhånd. Jeg skal dog helt sikkert bruge frekvens- og fase-kurver.

Samtidig har jeg brug for et par målinger på porten, så jeg kan få afstemt den fornuftigt. Pt. sidder der en port i, der er for lang (for dyb afstemning).

Jeg kommer selvfølgelig ud med højttalerne, med mindre andet foretrækkes.


Edited by Enthusiast - 17 Apr 2012 at 22:45
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2012 at 18:51
kommer du omkring århus, så vil jeg gerne måle dem for dig
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2012 at 19:03
Originally posted by ronnie rasmussen

kommer du omkring århus, så vil jeg gerne måle dem for dig


Hej Ronnie,

Tak for tilbuddet, det er pænt af dig.
Jeg kommer dog desværre aldrig rigtig på de kanter.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maj 2012 at 21:26
Jeg mangler stadig at måle på mine 2-vejs standerhøjttalere med Scanspeak 15W8831 og Vifa XT25BG60-04.

Hvis nogen på Sjælland kunne have lyst til at hjælpe med målinger til delefilter, ville jeg være meget taknemmelig.
Jeg kommer selvfølgelig ud med højttalerne. Der er tale om frekvens-, fase- og port- målinger.

Delefilter simulering tager jeg mig selv af.


Edited by Enthusiast - 20 Maj 2012 at 21:26
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2012 at 22:38
Hej Entusiast,

Jeg har en udmålt mikrofon, og mic forstærker som du gerne må låne. Kræver blot Holm Impulse og nogle få minutters afprøvning før du er i gang med dine egne målinger. Prisen for udstyret er 2000 kr. Så kan du afprøve og overveje om du vil købe dit eget udstyr.

Fase og port målinger er ikke min stærke side, men spændende om vi kan få gang i en DIY gruppe her på Sjælland, og en kæmpe fordel hvis vi bruger samme udstyr og software.

Hilsen JH


Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2012 at 23:01
Originally posted by Enthusiast

Jeg mangler stadig at måle på mine 2-vejs standerhøjttalere med Scanspeak 15W8831 og Vifa XT25BG60-04.

Hvis nogen på Sjælland kunne have lyst til at hjælpe med målinger til delefilter, ville jeg være meget taknemmelig.
Jeg kommer selvfølgelig ud med højttalerne. Der er tale om frekvens-, fase- og port- målinger.

Delefilter simulering tager jeg mig selv af.


Ser dine kasser nogenlunde således ud?
http://www.groundsound.com/GalleryOffice.php

Jeg kan sende målinger i .txt format af mine kasser - ellers er du velkommen forbi til en hurtig måling af dine kasser - tager næsten kun den tid det tager at hooke det op.

Mvh. Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2012 at 23:13
Originally posted by JH

Hej Entusiast,

Jeg har en udmålt mikrofon, og mic forstærker som du gerne må låne. Kræver blot Holm Impulse og nogle få minutters afprøvning før du er i gang med dine egne målinger. Prisen for udstyret er 2000 kr. Så kan du afprøve og overveje om du vil købe dit eget udstyr.

Fase og port målinger er ikke min stærke side, men spændende om vi kan få gang i en DIY gruppe her på Sjælland, og en kæmpe fordel hvis vi bruger samme udstyr og software.

Hilsen JH


Hej JH,
Tak for dit tilbud. Det er pændt af dig.
Hvad kræver det af lyd ind-/udgang på computeren? Jeg har nemlig kun en bærbar PC i øjeblikket - og som jeg lige kan se det, så er eneste muligheder for lyd ind/ud et kombi- mic/headphone - og det kommer jeg jo ikke langt med.

Mvh
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2012 at 23:31
Originally posted by Robert GS

Originally posted by Enthusiast

Jeg mangler stadig at måle på mine 2-vejs standerhøjttalere med Scanspeak 15W8831 og Vifa XT25BG60-04.

Hvis nogen på Sjælland kunne have lyst til at hjælpe med målinger til delefilter, ville jeg være meget taknemmelig.
Jeg kommer selvfølgelig ud med højttalerne. Der er tale om frekvens-, fase- og port- målinger.

Delefilter simulering tager jeg mig selv af.


Ser dine kasser nogenlunde således ud?
http://www.groundsound.com/GalleryOffice.php

Jeg kan sende målinger i .txt format af mine kasser - ellers er du velkommen forbi til en hurtig måling af dine kasser - tager næsten kun den tid det tager at hooke det op.

Mvh. Robert GS


Hej Robert,
Tak for dit svar. Det lyder som et tilbud, jeg kunne finde på at hænge dig op på Big smile
Det er næsten samme modeller af enhederne, så det er nok OK. Min baffel har dog andre mål og min enheds-placering er anderledes. Så alt i alt har jeg nok brug for målinger på de aktuelle højttalere.

Hvis muligt, kunne jeg rigtig godt tænke mig at få dem målt med dit måleudstyr. Jeg håber nemlig snart at komme til at drive dem aktivt med de DCN23-BOX filtre, jeg har købt af dig for nogle måneder siden Smile

Jeg kan lige prøve at sende dig en PB.

Mvh.
Peter


Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2012 at 14:42
Hej Entusiast,

Der medfølger en PC med lydkort (96 Khz AD converter).

Holm er kun til 1 kanals setup, og jeg er derfor ikke sikker på at du kan stole på fasen.


Hilsen JH
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2012 at 15:27
Hej JH.

Du skal have mange tak for tilbuddet.
Jeg har dog i første omgang takket ja til tilbuddet fra Robert GS.
Der kan jeg forhåbentlig også lære lidt omkring de gængse "do's and don't's" - og så vil jeg helt sikkert overveje at købe mig et måle-sæt selv, hvis jeg kommer ud i flere konstruktioner.

Prisen du nævner (2000), du har givet for dit udstyr - var det inkl. indkøb af lydkort, mic. forstærker, mic, mic. stativ etc.?

Mvh.
Peter
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz