Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Kan man det?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kan man det?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kan man det?
    Posted: 13 Apr 2012 at 09:58
Hej i forum.
 
Beklager det intetsigende i overskriften, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skulle skrive...
 
 
Jeg har et enkelt spørgsmål vedr. mine højtalere.
 
Jeg synes, efter flere forsøg, med 3-kantet plade i mellemtonekabinettet og både mere eller mindre uld, at de har tendens til at være en lille smule hårde eller kantede i lyden og nu får jeg den ide, at bore 2 huller ind til mellemtonekabinettet og sætte 2 refleksporte, for på den måde at få kabinettet større. Det er en tendens der stiger med lydtrykket, så jeg er i tvivl om det er rummet eller højtaleren eller en kombination.
I den oprindelige tråd kan man se, at jeg fik lavet kabinettet med paralelle flader... Det var en begynder-ups. Og det er det jeg prøver at ændre, da jeg ikke umiddelbart vil kassere kabinetterne.
 
 
Kan man det? Må man det? :-)
 
 
 
 
 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2012 at 18:18
Det er uvæsentligt om et mellemtonekabinet har parallelle flader. Hvis det skal bekæmpe stående bølger, skal de ihvertfald mødes med 45 grader. Som der blev skrevet i den oprindelige tråd, kan en skrå plade midt i kammeret hjælpe.
Hvor stort er mellemtonekammeret? Hvad er t/s data på mellemtonen?

Som jeg husker det, var der et gevaldigt 1800Hz dyk, eller to pukler på hver side af 1800Hz - mon ikke det er puklerne du hører? Måske er det snarere filteret der skal rettes til.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2012 at 20:48
Har du målinger af mellemtonen med og uden skråpladen, så det er muligt at se indvirkningen af denne.
 
Som Felsby skriver kunne det også ligge i filteret, der forkommer foruden dykket omkring 1,8Khz også et dyk på omkring 4-5 dB ved delefrekvensen mod diskanten.
 
Hævede du niveauet i diskanten efterfølgenede ? Der er umiddelbart for lidt engergi lige over 5 Khz
 
 


Edited by Larsen - 13 Apr 2012 at 20:53
Altid på vej...
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2012 at 17:36
Hej igen.
Jeg har t/s  data her: http://rabu-acoustics.dk/bas-mellemtone-70/sb-acoustics-5-sb15nrxc30-4-p1079

Der er ca. 6 liter til enheden.

Jeg har hævet diskanten, men er ikke klar over hvor meget, og jeg har ikke mulighed for at måle, da jeg ikke har grejet. 
Dog var mit ? også mere ment på den måde, om det at lave portene er forbudt :-) 
Jeg har bare fået den tanke ind i hovedet, at hvis kabinettet er for småt, så opstår der vel en form for kompression, og det må kunne ændres med en port. Dog kan jeg ikke overskue hvad der så sker.

Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2012 at 19:49
Det er ikke forbudt at lave en port, men ud fra målingerne ville jeg prøve at optimere filteret inden jeg satte sav eller hulbor i kabinettet.
Hvis du ændre på mellemtonekabinettet skal du alligevel i gang med at måle da mellemtonens afrulning nedefter i frekvens ændrer sig. 
Som følge af mellemtonens ændrerde afrulning passer mellemtonens højpasdel i filteret ikke længere. 

Edited by Larsen - 14 Apr 2012 at 19:49
Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2012 at 11:43
Med dit nuværende kabinet har du et Q på ca. 0.6. Nogen mener at åbenheden i mellemtonen forbedres med en port, som jo kan være en flowresistor. Skær en rille på bagsiden af kabinettet og læg lidt løst uld i.

Men jeg tror ikke at du kommer udenom at give filteret et check.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2012 at 12:17
Lige et suplerende spørgsmål
 
Hvad har du ændret, i forhold til det sidst opgivne filter, i den oprindelige tråd, for at hæve diskantniveauet ?
 
Det kunne måske have indflydlese på den lyd du oplever.
 
Med henblik på at måle på din højtaler ville jeg gerne hjælpe, men 2300S er så vidt jeg husker et sted på Amager. 
Altid på vej...
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2012 at 19:31
Originally posted by Larsen

Lige et suplerende spørgsmål
 
Hvad har du ændret, i forhold til det sidst opgivne filter, i den oprindelige tråd, for at hæve diskantniveauet ?
 
Det kunne måske have indflydlese på den lyd du oplever.
 
Med henblik på at måle på din højtaler ville jeg gerne hjælpe, men 2300S er så vidt jeg husker et sted på Amager. 

På side 21 i den oprindelige tråd, kan du hvad jeg har ændret, men jeg tror jeg skal prøve st tage et billede af hvad der op og ned..

Kan jo godt se at Busk har en pointe, og hvis det hele bunder i at jeg har samlet noget galt, ja så er grundlaget for vejledning jo helt galt :-)

Omkring måling, så har du ret... Det er en lidt lang tur :-)



Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2012 at 20:07
Det kunne godt tyde på at der er brug for en kontrolmåling og filtercheck, med henblik på at udelukke at der skulle være noget der er helt galt, inden der eventuelt er mening med videre vejledning.
God arbejdslystSmile
Altid på vej...
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2012 at 06:49
Originally posted by Larsen

Det kunne godt tyde på at der er brug for en kontrolmåling og filtercheck, med henblik på at udelukke at der skulle være noget der er helt galt, inden der eventuelt er mening med videre vejledning.
God arbejdslystSmile
 
Du har nok ret. Jeg kigger på det og vender tilbage, når der er noget at vende tilbage med :-)
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz