Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille projekt (Stander) - SÆLGES
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille projekt (Stander) - SÆLGES

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille projekt (Stander) - SÆLGES
    Posted: 29 Apr 2009 at 08:11
Originally posted by m@dsen

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor man bruger varme (strygejern) når man limer finéren på?

m@dsen


chris-torb har en tråd på h4a som forklarer hvordan og hvorledes, men kort sagt, er det fordi at man ruller limen på og lader den tørre, derefter lægger man fineren på og varmer den og limen op for at få det til at hæfte, hvis du bare lægger lim på og klasker fineren på er det rigtig svært at få et godt resultat.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Apr 2009 at 09:32
Originally posted by kappen

Originally posted by m@dsen

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor man bruger varme (strygejern) når man limer finéren på?

m@dsen


chris-torb har en tråd på h4a som forklarer hvordan og hvorledes, men kort sagt, er det fordi at man ruller limen på og lader den tørre, derefter lægger man fineren på og varmer den og limen op for at få det til at hæfte, hvis du bare lægger lim på og klasker fineren på er det rigtig svært at få et godt resultat.
 
Ok, det der med at limen skal tører først var lige gået forbi min næse, nu kan jeg da godt se hvorfor der skal varme til. Tak for svaret, verden bliver meget nemmere at forstå hvis man spørger en gang imellem Smile
 
m@dsen
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Apr 2009 at 21:42
Hey..
Nu er der jo selvfølgelig flere mÃ¥der at gøre det pÃ¥, men da jeg finérede Ellam'erne, lod jeg ikke limen tørre... Jo, mÃ¥ske 5 minutter men bestemt ikke mere da...
 
Lagde forsigtigt finéren pÃ¥ fladen - pÃ¥ med et par klodser til at holde den pÃ¥ plads (det begyder at slÃ¥ sig nærmest øjeblikkeligt, nÃ¥r det kommer i kontakt med limen) - og sÃ¥ ellers det max varme strygejern pÃ¥ i langsomme bevægelser imens jeg trykkede imod fladen.. Jeg havde en tydelig fornemmelse af, hvornÃ¥r limen var "hærdet" færdig af varmen, og specielt nÃ¥r jeg nÃ¥ede ud til enderne, kunne jeg se limen nærmest koge ud og hærde op øjeblikkeligt.
Min erfaring er at strygejernet skal være "tungt" altså med en tyk kraftig sål, som bedre er i stand til at holde på varmen. Jeg brugte først et lidt billigt et, med en tynd sål, og det kunne jeg dæleme ikke få til at virke.... Det var ikke i stand til at opretholde temperaturen..
 
Mvh
chris-torb
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Apr 2009 at 22:59
Det skal nok også nævnes at jeg heller ikke lod limen tørre mere end 10min eller deromkring, lige så den mistede den hvide farve og den ikke var våd længere. Jeg brugte ellers et let strygejern, som jeg skruede op på fuld hammer.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2009 at 07:40
Ok, det vil sige at varmen mest er for hærtningens skyld. Kan jeg "skære" kanterne med det samme, eller skal det lige tøre et stykke tid?
 
m@dsen
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2009 at 10:32
Originally posted by m@dsen

Ok, det vil sige at varmen mest er for hærtningens skyld. Kan jeg "skære" kanterne med det samme, eller skal det lige tøre et stykke tid?
 
m@dsen
 
Jepper, varmen er for at hærde...
 Fladen er jo rigtig varm lige efter - sÃ¥ varm at man faktisk ikke kan røre ved den -  men efter ca 10 min begyndte jeg at skære kanter med ovrefræseren, og det gav ikke anledning til problemer.
HUSK: bagepapir imellem finér og jern :-)
 
Men lav en test først...
 
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2009 at 10:56
Det er ikke fordi, jeg vil tale nogen fra at bruge strygejernet, men med en lille højttaler med plane sider vil det også være let at bruge tryk-metoden (lim på, elementerne mod hinanden mens limen tørrer under det tryk fx en solid plade mdf + et par skruetvinger kan levere).
Jeg har nu prøvet begge metoder og personligt ville jeg bruge tryk i dette tilfælde - medmindre det også handler om at få erfaring til mere avancerede finér-jobs.

Jeg har aldrig været super flittig med strygejernet Wink og dette manglende erfaringsgrundlag har muligvis været med at jeg havde jeg problemer: Jeg lavede en ht med buede sider og det var en kamp at finere skidtet! Og forleden dag fik jeg så lidt af et chok, da jeg så at ht tilsyneladende ikke kunne omstille sig til varmere klima: Et såkaldt brag på den ene side - selv om den har stået i nogle måneder havde træet arbejdet, så der var opstået en sprække i finéren.

Jeg vil skyde på at jeg "bare" har været uheldig med limen?

Madsen! Overvej Finerkontorets ultra-eksklusive Amerikansk et-eller-andet - det var ret unikt og var vist fra træer fra før Adam og Eva (jeg spurgte ikke om prisen!)

 

Edited by joesch - 30 Apr 2009 at 10:56
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2009 at 19:01












Så kom jeg lidt længere som i kan se.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2009 at 19:19
Flot arbejde kappen.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maj 2009 at 09:42
Hey kappen..
Det ser rigtig godt ud.... Kan rigtig godt lidt ideén med de massive "stavlimede" fronter.
Det er rimeligt nemt at arbejde med, og der er mulighed for en rigtig flot finish, med forskellige farver af bejdse og evt voks. Jeg lavede f.eks en knivholder, hvor jeg kombinerede rød og koksgrå bejdse, for at matche håndtagene på mine kokkeknive... så farvenuancerne er mange.
 
Du kommer godt nok tæt på diskanten med 18Wéren :-) men det var jo selvfølgelig også ideén
Forventer du ikke noget diffraktion, fra bassens "kant" når den kommer til at sidde udenpå? den er jo alligevel 6,7 mm?
 
Xavian bruger det jo selvfølgelig meget i deres konstruktioner, så det burde vel ikke betyde det store?
 
Mvh
 
chris-torb
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz