Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SEAS W12CY001 Mini 2W
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SEAS W12CY001 Mini 2W

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
TJL3W View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2009
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote TJL3W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SEAS W12CY001 Mini 2W
    Posted: 23 Apr 2009 at 18:05

Ville høre om nogle der kan hjælpe med mit nye projekt :-)

Lidt bagrund:

Jeg har først byggede et sæt Troels Gravesen TJL2W (Fountek)(Super gode)
 
Dem opgraderede jeg til TJL3W (Fountek) (Super gode)
 



Nu er jeg tilbage på TJL2W og har fået et sæt SEAS W12CY001 i overskud,

og kunne godt tænke mig at bygge en 2 vejs mini, hvor jeg kan lærer at måle og lave filter

beregne kabinet volumen, osv...


så her nogle af mine spørgsmål til at starte med:


Hvilken diskant vil passe til et sæt SEAS W12CY001 har kigget på SEAS 22TAF-G (H1283) som Troels bruger i Eekels' Mini.



Har tænkt at bruge JustMLS målingerne til at beregne filterne med, så man lige for lært at måle og lave filter før man køber sig fattig i Clio, har et EMU 0404 lydkort og en ECM 8000 måle mikrofon er de gode nok ???


Supper site


Vh.

Svend



 



Edited by TJL3W - 23 Apr 2009 at 18:17
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Apr 2009 at 18:50
Du kunne overveje at prøve Holm-impulse måleprogrammet som ligger her på siden, det ser rigtig godt ud.

Ang. din sammensætning af enheder, så er det en god ide ihvertfald at tage forvrængning og spredning med i overvejelserne af både valg af enheder og valg af delefrekvens(selvom det ikke er helt frit alligevel).

emu 0404 er ihvertfald et fint lydkort, jeg har selv et, microfonen ser også god ud.


Edited by kappen - 23 Apr 2009 at 18:51
Back to Top
TJL3W View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2009
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote TJL3W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Apr 2009 at 19:45
Hej Kappen
 
Kan man bruge HOLMImpulse målingerne i LSPCad.
 
Jeg er helt nybegynder i det her, kan du udybe hvilke parameter man skal have til at
passe sammen, når man væger enheder, tænker her på:
 
 
vh.
Svend


Edited by TJL3W - 23 Apr 2009 at 19:49
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Apr 2009 at 20:37
Hej

Jeg har ikke fået gennemtestet holm-acoustics, så jeg ved det faktisk ikke, men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne.

T/S parametre fortæller ikke noget om forvrængning og spredning, men de mekaniske og elektriske parametre.

Der findes forklaringer på hver eneste parameter på wiki og andre steder på nettet, hvis det kunne have interesse.

Med den enhed du har valgt der, har du dog meget frie hænder. Den diskant du har kig på, vil være et fint valg.

Du ender dog op med et system som har lav følsomhed ca. 78dB/2.83V, når du er færdig. Men det må du leve med, ellers skal du tage en anden bas/mid. med en 100-200W forstærker, skulle det dog ikke være et problem.

Du kan i lspcad simulere kabinetter, med step og impuls respons som er et nyttigt værktøj for at se hvordan enheden noglelunde kommer til at opføre sig, der gælder det om at få kabinettet tunet så den kan starte/stoppe hurtigt og præcist uden efterfølgende resonanser og ringninger. Samt minimere membranudsving og give lidt ekstra bas-extension. Jeg ville klart vælge bassrefleks til den enhed. - Jeg plejer at bruge lspcad 5.25 som findes under tools menuen, det har jeg nemmere ved at finde rundt i. Der er også blevet lavet et beregnings program til dette fora, men jeg ved ikke om henrik er helt færdig med det, men det skulle ihverfald være lige til. Kan du ikke finde rundt i det, kan du begynde med noget mere simpelt software, som winISD som er freeware.
Back to Top
TJL3W View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2009
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote TJL3W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2009 at 00:28
Hej
 
Har prøvet at lege lidt med Lspcad ser det rigtigt ud:
 


Edited by TJL3W - 25 Apr 2009 at 01:22
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2009 at 09:35
Huha, jeg må indrømme at jeg aldrig har kunne finde rundt i den nye version, jeg benytter 5.25 når jeg skal lave kabinet beregninger. I mit lspcad, kan man vælge 5.25 versionen under "Tools"menuen.
Back to Top
TJL3W View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2009
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote TJL3W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2009 at 08:56
Hej kappen
 
Hvilken ver. af LspCad skal man vælge, std. eller pro.
må heller komme rigtig i gang :-)
 
vh. Svend


Edited by TJL3W - 28 Apr 2009 at 08:58
Back to Top
TJL3W View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2009
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote TJL3W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2009 at 14:08
Hi All
 
og et par XT25TG30-04 hos DAT...
plus en Radius skabalon til overfræseren.

 

Vil gerne i gang at bygge et par test kabinetter
hvis der er nogle der vil hjlæpe med hvor mange liter
det skal være på med W12CY0001 0g XT25TG30-04 i...
 
vh.
Svend
 


Edited by TJL3W - 19 Maj 2009 at 14:29
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2009 at 15:04
Ja, det er ikke meget plads den skal have.. Jeg tror faktisk jeg ville putte den i et 6L lukket kabinet, man kunne godt lave det portet, men så vil port diameteren komme ned på noget der ligner et sugerør i tykkelse for at kunne være inde i kabinettet. Skal det være portet, skal du ned i 4L netto med et portfrekvens på ca. 45Hz. Men igen, du skal have fat i en port på en 2.5-3cm i diamter.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2009 at 16:00
Originally posted by TJL3W

Hi All
 
og et par XT25TG30-04 hos DAT...
plus en Radius skabalon til overfræseren.

 

Vil gerne i gang at bygge et par test kabinetter
hvis der er nogle der vil hjlæpe med hvor mange liter
det skal være på med W12CY0001 0g XT25TG30-04 i...
 
vh.
Svend
 
Hvor har du fundet den fine skabelon henne?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz