Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Valg af enhed ....
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Valg af enhed ....

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Valg af enhed ....
    Posted: 22 Mar 2012 at 00:00
Jeg har som nævnt i Friman`s V8 tråd et 4 vejs system på standby, da jeg mangler den rette enhed til at varetage området fra omkring 1,2KHz Hz til 7,2KHz.
Er der nogen på forum der har en ide til sådan en enhed og som kvalitetsmæssigt ligger på niveau med nedenstående og med de rette specifikationer til en sådan opgave. Jeg havde selv forestillet mig en god 2" enhed, eller noget deromkring. Jeg har prøvet forskellige kandidater jeg havde liggende, heriblandt Accuton C50, men syntes ikke den passede til de andre enheders karakter. En 2" metaldome fra Dayton passede heller ikke og en ældre 2" dome fra Dynaaudio var defekt.
 
Kom frisk med budSmile 
 
De andre enheder er:
 
2 stk. Scan Speak 25W8565-01 i lukket kabinet, med 4,5 dB baffelstepkompensation. op til ca. 200 Hz
2 stk  Scanspeeak 15W8530K00 i lukket kabinet, ca 200Hz til 1200 Hz. Alternativ kunne være 1 stk. 18W8531G00, har denne på lager også.
1 stk  Scanspeak R2904/9700 fra ca. 7,2KHz, der skal leges lidt med forpladen for at kunne få den tæt nok på "enhed model ukendt" med henblik på at undgå for meget lobing, måske delefrekvensen skal ligge noget lavere, må komme an på en prøve.
 
Hilsen Larsen
Altid på vej...
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2012 at 08:29
Hey,

Hvad med denne her :

Eller den gode gamle 12M ?

Dog syntes jeg det er en ret høj delefrekvens du har for dagen. 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2012 at 08:42
Mit bud ville også være den lille 2" fra Accuton, den har jeg hørt spille ganske fint.
Jeg ville mene at når du nu alligevel går 4 vejs. Så sæt dine bundkasser til at spille fra ca 100hz og ned, det er her de er bedst. Så kan dine mellembasser spille fra 100 til ca 800 hz.
Så du får dækket de vigtige områder hvor øret er mest følsomt.
Benytter f.eks selv, 18W, som næsten kan spille mellemtone. Og på den måde kan jeg nemmere mødes med en mindre og hurtig mellemtone på 5".
Til diskanten deler jeg ved 3-3,2K. Kan ikke se nogen grund til dele meget højere.
Her bruger jeg Morel Supreme, som jeg syntes gør det fænomenalt.
Men mens jeg skriver dette, kommer jeg også i tanke om at du har skrevet en del om fler-ordens forvrængning. Så jeg gætter på  at du er ude i at undgå diverse unoder fra dine enheder, ved at dele udfra disse kendte problematikker.
Men det må være fordi du deler passivt... eller?
Mit system er fuldt aktivt og derfor kan jeg dele ret skarpt, lave baffelstepkompensation, nothc osv, uden at indskyde et eneste komponent mellem forstærker og enhed. Så mine erfaringer er måske ikke relevante for dit projekt.



Edited by Digital_thor - 22 Mar 2012 at 08:45
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2012 at 10:04
Hey Larsen
 
Sænk delefrekvensen på TW og så smid den 12M imellem....Wink
Mvh.
Friman
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2012 at 12:57
Originally posted by Larsen

1 stk  Scanspeak R2904/9700
 
Den diskant kender jeg ikke...Confused
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2012 at 15:44
Hey,

Ham_den_lange > Det er den 9700 der fik en knappenål monteret i mødelokalet LOL
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2012 at 18:47
Synes at 1200-7200Hz er et urimeligt krav til en "mellemtone" forudsat den ikke skal overbelastes. Findes der en enhed "derude" der kan den diciplin til ok pris vil jeg gerne informeres :) Som skrevet ovenfor i tråden: Smid en 12M eller lignende (findes ikke) i og luk hullet Wink.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2012 at 20:38
Tak for de forskellige kommentarer og bud på en enhed til ovennævnte formål.
 
Til syncroniq
 
Scanspeak 10F har jeg prøvet og syntes ikke jeg klangmæssigt kunne få det til at hænge sammen, den spiller nu i en økonomivariant med 2 stk 8" Discovery, 1 stk. 18W Discovery og 1 stk. XT 25 med dobbeltmagnet. dette hænger bedre sammen klangmæssigt.
 
12M har jeg prøvet og syntes at den lider af samme problem som 15W i opbrydningsområdet, som beskrvet i Friman´s V8 tråd, blot ved gøjere frekvens. Alternativet kunne være at anvende 2 stk. 12M, men det giver andre problemer, heriblandt stor dæmpning med modstande for tilpasning af følsomheden.
Ja det er en høj delefrekvens og er indstillet på at modificere enhedernes forplade eller lave en helt ny kombineret forplade, med henblik på at bringe enhedrne tæættere på hinanden, for at imødekomme problemer med Lobing. 
 
Til Thor
 
Det er netop affødt af de nævnte problematikker og ønsket om at prøve at dele i området omkring 1 KHz og undlade at dele i det område hvor øret er mest følsomt. C44 kunne jeg som tidligere omtalt ikke få til at fungere optimalt, men prøver måske igen, denne gang uden det fabriksmonterede kammer der resulterer i et relativt højt Q. Et lavere Q ville ligeledes give en blødere afrulning nedefter i frekvens og gøre filterarbejdet nemmere. 
Ja jeg deler passivt, men overvejer at prøve aktiv deling på et eller andet tidspunkt.
 
Til ham den Lange
 
Ja der er dømt røde ører, ved ikke helt hvorfor jeg sommetider kommer til at kalde den det. Der er naturligvis tale om ( tungen lige i munden ) R2904/7000 Embarrassed Måske det er et ubevidst fosøg på at omdanne en D29 til en SB ringstråler.
 
Til Mik112
 
1 KHz til 6 KHz kan også bruges, men 1,2 til 7,2 KHz er ikke en helt umulig opgave for den rette enhed  der i princippet kunne være en forvokset udgave af Scan Speaks D3806/82000 (nu skal jeg passe på Ham den lange ikke tager mig i flere mystiske Scan Speak typenumreSmile)
Egentlig var den Dayton 2" alu jeg prøvede ikke dårlig i den forstand, den passede bare ikke klangmæssigt. Måske hvis diskanten havde været Scan Speak D2904/9800 det var gået bedre.
 
Den dual ringstråler, der var et link til i en anden trå kunne måske have været et bud hvis den var blevet realiseret, men det er den som bekendt ikke.
 
Det kunne måske være jeg skulle rette mit blik mod forskellige varianter af 2" dome varianter, det er jo det nedre diskantoråde der her er tale om, har nogen her et godt bud.
 
Hilsen Larsen
 
 
  
 
 
Altid på vej...
Back to Top
Jonasz View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 22 Aug 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote Jonasz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2012 at 21:49
I mina NaO Note använder jag SS10F mellan 1kHz och 6kHz, låter fantastiskt. De andra elementen är B&G Neo3PDR och Seas ER18RNX.


You'll Never Walk Alone...
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2012 at 22:57
Jonasz 

Nice Nice speaker Smile 

mvh Hans

Min Blog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz