Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Speakers V.8.0
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Speakers V.8.0

 Post Reply Post Reply Page  <1 6789>
Author
Message
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Speakers V.8.0
    Posted: 23 Mar 2012 at 15:27
Hej Friman
 
Skyndte mig lige tilbage til din tegning, måske det kunne lade sig gøre, med to aflange huller fra bagpladen, der hvor de to skrå plader rammer bagpladen. En på hver side af midterafstivningen.
 
Hilsen Larsen
Altid på vej...
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2012 at 20:25
Originally posted by friman

Ud af ren nysgerrighed, hvad er så folks erfaringer med 12M i lukket kontra åbent/semi åbent kabinet?

Jeg har selv kun hørt den i lukket. Min bror bruger 2 i hans som sidder i 7,5 liter lukket, og det fungerer rigtig godt, og så har jeg hørt en anden "selvbyg" med én i 5liter lukket som også var rigtig vellykket. Min egen kommer som tidligere beskrevet til at sidde i ca. 6 liter, og påtænkes ligeså lukket...
 
Jeg husker et projekt hér på siden hvor Busk skulle lave filter til én 12M i så vidt jeg husker 3 liter, og det fandt de for lidt, og endte vist med at det blev ventileret...
 
Ligeså har jeg altid fundet det lidt spændende at fx. Wilson altid ventilerer deres mellemtonekabinetter, og især fordi "ventilen" jo ligger langt under enhedens arbejdsområde.
Hvad er det man vinder? Opstår der kompression uanset arbejdsområde, som så påvirker selve arbejdsområdet negativt, eller hvordan skal det tolkes?
Jeg har stadig god mulighed for at bore ud bagerst i kabinettet lige bag mellemtoneafsnittet og smide et tyndt rør i, og stadig sikrer en god forsegling imellem mellemtone og basafsnittene. Det bliver langt mere bøvlet når først kabinettet er helt lukket, så spørgsmålet er om man skal gøre det ene eller det andet....
 
What to do....?
 
Det optimale er ca. 1½- 3 liter for 12M. Er afprøvet her i forskellige kombinationer. Større volumen gør ikke noget godt godt for enheden.
 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mar 2012 at 11:49
1½-3 ltr til en 12M er efter min erfaring ikke ikke nok, hvis vi snakker lukket boks.
Det blev blandt andet diskuteret i tråden om delefiltret til Swulps højtaler med R29, 12M og 2*18W:
Han havde ifølge hans eget udsagn lavet et 2½ ltr lukket mellemtone kammer, og det var bestemt ikke nok.
Min anbefaling vil helt klart være, at designe en eller anden form for utæthed ind i kabinettet. Det kan gøres meget diskret, hvis man er lidt kreativ.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mar 2012 at 13:17

Jeg takker for input hele vejen rundt, og det var præcis den tråd "den lange" henviser til at jeg huskede at volumen var et tema...

I min konstruktion har jeg 6liter lukket, og det regner jeg med at bibeholde, grundet at jeg synes det ville være synd at skulle stå og splitte kabinettet ad nu, samt som jeg tidligere har skrevet, så har jeg hørt den fungere rigtig udemærket i lidt mindre volumen end mit.
 
Vi får se om jeg ender med at fortryde...Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mar 2012 at 14:44

6 ltr lyder som et godt stort volumen til en 12M'er. Og det er jo hurtigt at teste om det er tilstrækkeligt, når højtaleren er færdig, ved at løsne diskanten, som vi gjorde i Swulps projekt.

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2012 at 09:29
Efter en god lang sommerpause med alt for mange andre gøremål, var der i går aftes tid til at komme lidt ind i kampen igen.
 
Der blev savet huller ud til basserne i inderkabinettet:
 
 
 
Rart at få tid til at komme lidt videre, så de ikke bare står og griner af én ude i garagen....Big smile
 
Mht. om mellemtonekabinettet skal laves aperiodisk eller ej, så har jeg fundet en løsning som måske nemt kunne implementeres i det allerede fremskredne projekt. 
Jeg har mulighed for at bore igennem fra bagsiden og isætte 2 stk. ø50mm rør på hver 8cm. Vil det kunne gøre det ud for en akustisk ventil, eller giver det den tidligere nævnte uønskede "refleks-virkning"?
 
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2012 at 09:32
Sådan Friman
Det ser fandme godt ud.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2012 at 09:53
Originally posted by Busk

Sådan Friman
Det ser fandme godt ud.
Ja, nu har det jo ligget stille ALT for længe, så det er jo lige med at komme ind i tanken igen.
 
Har bare haft alt for travlt hele sommeren, og har det egentlig stadig, men håber lidt at der kan blive lavet lidt et par aftener i den kommende tid, så det ikke bare ligger totalt stille...
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2012 at 10:31
Heysan....

Alt det hér med mellemtone og flowresistor har haft givet mig en del søvnløse nætter (LOL), så jeg har udtænkt et alternativ til hvordan det måske på fornuftig vis kunne udføres i kabinetterne som de er nu.


Som det kan ses, så agter jeg at fjerne det midterste stykke af mellemtonekabinettet, og så indføje nye "vægge" imellem bas og mellemtonedelen.
Bør jeg påtænke én eller to akustiske ventiler? På tegningen har jeg anført 2, én over og én under den resterende del af "den gamle væg" imellem mellemtone og bas afsnit.
Mvh.
Friman
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2012 at 10:49
1 ventil til mellemtonekammeret er rigeligt efter min mening.
Mindre kan også gøre det.

En mulighed kunne være, at udstyre mellemtonekabinettet med to små portrør på bagsiden af kabinettet. En port på hver side af kabelgennemføringen imellem de to baskamre.
Denne kunne måske bruges:
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 6789>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz