Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Speakers V.8.0
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Speakers V.8.0

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Speakers V.8.0
    Posted: 22 Mar 2012 at 14:05
Originally posted by ham_den_lange

Jeg er helt enig med valget af portet kabinet til 15W'erne. Alt andet ville være fjollet.
Har du en løsning, hvis det viser sig, at 12M'eren lyder bedst i et utæt kabinet?
Næ...Confused
 
Men jeg har hørt den hos min bror som har den i et lukket, og har hørt den i Kbh. hos Milad (hvis du kender ham) i lukket, og der har det fungeret liiiiiiige som jeg ønsker det...Wink
 
Skulle alt gå galt, så vil det nok godt kunne lade sig gøre at fræse ud til en port på bagsiden til 12M, men det vil bestemt blive bøvlet, pga. den måde jeg har samlet kabinettet....Ouch
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2012 at 14:10
Originally posted by ham_den_lange

Jeg er helt enig med valget af portet kabinet til 15W'erne. Alt andet ville være fjollet.
Har du en løsning, hvis det viser sig, at 12M'eren lyder bedst i et utæt kabinet?
Du laver da bare den du allerede har lavet en gang lange Smile, præcis boret port ind fra bagsiden.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2012 at 19:32
12M kan sagtens spille i et ventileret kabinet. Det er gjort her for år tilbage. Tag IKKE fejl af den enhed. Den er sublim og guld værd. Test den op mod hvad-som-helst i prisklassen den befinder sig i, og jeg er sikker på I giver mig ret Embarrassed
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2012 at 08:46
Originally posted by friman



Mange takker!

Hvordan skrider det egentlig frem med at få skiftet filter og diskanter i dine Ellam 25? Kan ikke huske om jeg fik sendt dig filteret til min konstruktion (Ellam Dappo som din center), men det hele er nu offentliggjort i min byggetråd her på sitet hvis det skulle have interesse...
 
Jamen jeg har ikke rigtig fået gjort noget endnu. Diskanterne i min center er jo SS R2604 og derfor er filteret jo ikke sådan lige at overføre.
 
Og i Ellam 25 har jeg også SS R2604 og selvom SB enheden garanteret er en bedre diskant, ønsker jeg at beholde SS diskanten, lige i denne konstruktion.
 
Jo, jeg har fik filteret til Ellam-25 :-)
Har nærstuderet det og finder det lidt påfaldende, at begge basfiltre faktisk fungerer som næsten rent 1. ordens.
Øverste bas må spille med helt op til 8-9 Khz.  (tænker her på den 15 Ohms modstanden som sidder i serie med kondensatorer, parallel over basenheden)
Den begrænser jo kondensatorens effekt i filteret voldsomt.
 
Men som sagt, har jeg ikke hørt det spille. Virker bare lidt mystisk.
mvh
 
Torben


Edited by chris-torb - 23 Mar 2012 at 08:48
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2012 at 09:22

Ud af ren nysgerrighed, hvad er så folks erfaringer med 12M i lukket kontra åbent/semi åbent kabinet?

Jeg har selv kun hørt den i lukket. Min bror bruger 2 i hans som sidder i 7,5 liter lukket, og det fungerer rigtig godt, og så har jeg hørt en anden "selvbyg" med én i 5liter lukket som også var rigtig vellykket. Min egen kommer som tidligere beskrevet til at sidde i ca. 6 liter, og påtænkes ligeså lukket...
 
Jeg husker et projekt hér på siden hvor Busk skulle lave filter til én 12M i så vidt jeg husker 3 liter, og det fandt de for lidt, og endte vist med at det blev ventileret...
 
Ligeså har jeg altid fundet det lidt spændende at fx. Wilson altid ventilerer deres mellemtonekabinetter, og især fordi "ventilen" jo ligger langt under enhedens arbejdsområde.
Hvad er det man vinder? Opstår der kompression uanset arbejdsområde, som så påvirker selve arbejdsområdet negativt, eller hvordan skal det tolkes?
Jeg har stadig god mulighed for at bore ud bagerst i kabinettet lige bag mellemtoneafsnittet og smide et tyndt rør i, og stadig sikrer en god forsegling imellem mellemtone og basafsnittene. Det bliver langt mere bøvlet når først kabinettet er helt lukket, så spørgsmålet er om man skal gøre det ene eller det andet....
 
What to do....?
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2012 at 09:28
Originally posted by chris-torb

Originally posted by friman



Mange takker!

Hvordan skrider det egentlig frem med at få skiftet filter og diskanter i dine Ellam 25? Kan ikke huske om jeg fik sendt dig filteret til min konstruktion (Ellam Dappo som din center), men det hele er nu offentliggjort i min byggetråd her på sitet hvis det skulle have interesse...
 
Jamen jeg har ikke rigtig fået gjort noget endnu. Diskanterne i min center er jo SS R2604 og derfor er filteret jo ikke sådan lige at overføre.
 
Og i Ellam 25 har jeg også SS R2604 og selvom SB enheden garanteret er en bedre diskant, ønsker jeg at beholde SS diskanten, lige i denne konstruktion.
 
Jo, jeg har fik filteret til Ellam-25 :-)
Har nærstuderet det og finder det lidt påfaldende, at begge basfiltre faktisk fungerer som næsten rent 1. ordens.
Øverste bas må spille med helt op til 8-9 Khz.  (tænker her på den 15 Ohms modstanden som sidder i serie med kondensatorer, parallel over basenheden)
Den begrænser jo kondensatorens effekt i filteret voldsomt.
 
Men som sagt, har jeg ikke hørt det spille. Virker bare lidt mystisk.
mvh
 
Torben
Mht. det tekniske i filteret, så må Kappen forklare. Her rækker mine evner ikke...
 
Men jeg kan sagtens arrangere et lyt hvis du skulle være interesseret. "Ellam 25eren" står hos min far.
 
Det eneste jeg kan konstatere er, at de spiller som en helt anden og langt dyrere konstruktion, end da de havde de originale Troels-filtre i. Flere i familien som ikke er "hifi-kyndige" har bemærket det med det samme, og spurgt til hvorfor det lige pludselig lød så meget bedre end tidligere, og det endda uden at de har vidst at der var ændret på filteret!
Det alene tager jeg som et udsagn for at et eller andet positivt må der være sket....Wink
Mvh.
Friman
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2012 at 10:22
Ja okay.

Jeg sletter lige min post igen. Ang. modstanden er det udelukkende for at kontrollere Q'et på afruldningen.

Den akustiske delefrekvens ligger omkring 2800Hz. Allerede ved 5Khz er bassen godt dæmpet. Den går altså ikke i nærheden af 8-9Khz.




Edited by kappen - 23 Mar 2012 at 10:23
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2012 at 10:23
Hej Friman og Chris Torb
Leddet ( R2012 og C2011) er en af åragerne til at enhedrne i Ellam 25 i begrænset omfang viser deres fulde potentiale. Tag et kig på impedanskurven, den siger en del om hvad der foregår i dette ledWink
 
 
Hilsen Larsen 
 
Altid på vej...
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2012 at 10:23
Originally posted by Larsen

Hej Friman og Chris Torb
Leddet ( R2012 og C2011) er en af åragerne til at enhedrne i Ellam 25 i begrænset omfang viser deres fulde potentiale. Tag et kig på impedanskurven, den siger en del om hvad der foregår i dette ledWink
 
 
Hilsen Larsen 
 

Ja lige præcis.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2012 at 10:29
Originally posted by Larsen

Hej Friman og Chris Torb
Leddet ( R2012 og C2011) er en af åragerne til at enhedrne i Ellam 25 i begrænset omfang viser deres fulde potentiale. Tag et kig på impedanskurven, den siger en del om hvad der foregår i dette ledWink
 
 
Hilsen Larsen 
 
Som sagt tidligere, så er det ikke liiiiige i det filtertekniske at mine kompetancer ligger. Der stoler jeg 100 på at Kappen ved hvad han laver....Smile
 
(For det kan jeg jo høre...Wink)
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz