Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Speakers V.8.0
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Speakers V.8.0

 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Speakers V.8.0
    Posted: 20 Mar 2012 at 19:40
Originally posted by Mik112

Scanspeak guldet "12M" er i mine ører een af verdens bedste mellemtone højttalere, og den kører fint med deling ned til 600Hz uden problemer. Fantastisk enhed. Den coatede udgave er vanedannende Wink

Så sandt, så sandt....:)
Mvh.
Friman
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2012 at 20:13
Ser rigtig flot ud - bliver spændende at følge.

Ikke så tit man ser 4 basser i en højttaler, sat i parallel / serie. Selvom det "kun" er en 5" kommer du jo op få et rimeligt stort membran areal med 4 enheder.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2012 at 20:14
Godt håndværk og spændende projekt :)
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2012 at 20:19
Originally posted by morellen

Ser rigtig flot ud - bliver spændende at følge.
Ikke så tit man ser 4 basser i en højttaler, sat i parallel / serie. Selvom det "kun" er en 5" kommer du jo op få et rimeligt stort membran areal med 4 enheder.


I og med at det er 8 ohms enheder er jeg nødt til serie/parallel for ikke at havne helt i kælderen med impedansen.

Men ja, 4 stk. 5,25" svarer næsten til 2 stk. 8" i hver side...;)
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2012 at 20:20
Originally posted by JAV

Godt håndværk og spændende projekt :)


Jeg takker...;)
Mvh.
Friman
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2012 at 20:21
eneste ulempe jeg ser, er at de slidsede revalator ikke er specielt godt til at bruges som bas, har jeg fra H.D.L
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2012 at 20:27
Originally posted by ronnie rasmussen

eneste ulempe jeg ser, er at de slidsede revalator ikke er specielt godt til at bruges som bas, har jeg fra H.D.L


Hmmm... IMHO så finder du ikke en 5,25" på denne planet som kan det samme i bassen som 15W... Jeg har i hvert fald til gode og høre noget der kan det samme. Man kan godt finde 5,25" bas/mellemtoner som er bedre i mellemtonen, men jeg mener bestemt ikke der findes bedre i basområdet.

Derudover så synes jeg stadig 15W er det bedste kompromis af en 5,25" der har set dagens lys. Men det er så bare min mening...;)
Mvh.
Friman
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2012 at 21:56
Og dynamiken er super.... Der kan hældes uanede mængder effekt ind i disse pissemyre små enheder. Spil eks.v.  Marilyn Mazur og Audun Klieve's "Drum Impro" som første nr. når du har samlet kasserne Wink.  
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2012 at 22:22
Hej Friman
 
Tilslutter mig i koret af dem der syntes det ser godt udSmile
 
I et højt slankt design som du har "sat i søen" er de 4 stk 15W et rigtig godt valg, de kan virkelig flytte noget luft og som du skriver arealmæssigt svarer de næsten til 2 stk. 8" enheder (eller 1 stk 10-12")
 
Jeg har tidligere haft et system hvor 12M fungerde fint ned til 500 hz, sammen med 2 stk 18W i en 3 vejs konstruktion, så det må formodes at kunne fungere rigtig godt for dig i denne sammenhæng.
 
Det bliver spændende at følge dit projekt.
 
Larsen  
Altid på vej...
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 623
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2012 at 23:13
Arh... 4 x 5" = 12".  et par 8" måske - i hvertfald min erfaring efter en del forsøg i stuen.
Men ok, jeg er også dyb-bas-elsker Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz