Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Speakers V.8.0
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Speakers V.8.0

 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>
Author
Message
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Speakers V.8.0
    Posted: 20 Mar 2012 at 23:58
Hej Thor
 
Det skal nu ikke komme an på det, men mange såkaldt 10 tommer er opgivet til ca. 330 cm2 og en del 12" tommmer er opgivet til ca. 450 cm2.
 4 stk. 15W er 380 cm2, hvilket arealmæssigt svarer til et sted mellem 10" og 12"
Mange typiske 8" er opgivet til ca. 220 cm2, så 2 stk. 8" giver ca. 440 cm2.
 
15W har naturligvis ikke helt den samme lineære x-max som flere 10 og 12" og kan derfor ikke helt flytte så meget luft, men når der er tale om en høj slank konstruktion som den Friman har sat i søen, må det siges at være et godt valg med 4 stk. 15W. 
 
Ja det er ikke så tosset med en god basgengivelse, anvender selv 2 stk. 10" i mit nuværende systemSmile
 
Når man først man en gang har haft god dyb-bas gengivelse, kan det være svært at leve uden.
 
Larsen 
 
 
  
Altid på vej...
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2012 at 08:14
Originally posted by Mik112

Og dynamiken er super.... Der kan hældes uanede mængder effekt ind i disse pissemyre små enheder. Spil eks.v.  Marilyn Mazur og Audun Klieve's "Drum Impro" som første nr. når du har samlet kasserne Wink.  
Ja, de kan godt tåle noget havre, og Marilyn Mazur kan bestemt få dem til at flytte sig....Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2012 at 08:18
Originally posted by Larsen

Hej Friman
 
Tilslutter mig i koret af dem der syntes det ser godt udSmile
 
I et højt slankt design som du har "sat i søen" er de 4 stk 15W et rigtig godt valg, de kan virkelig flytte noget luft og som du skriver arealmæssigt svarer de næsten til 2 stk. 8" enheder (eller 1 stk 10-12")
 
Jeg har tidligere haft et system hvor 12M fungerde fint ned til 500 hz, sammen med 2 stk 18W i en 3 vejs konstruktion, så det må formodes at kunne fungere rigtig godt for dig i denne sammenhæng.
 
Det bliver spændende at følge dit projekt.
 
Larsen  
Takker for de pæne ord....Smile
 
Og ja, jeg regner med at det kommer til at fungere rigtig godt sammen. Alle enheder er jo pænt linære langt udenfor deres egentlige arbejdsområde, og så er der ikke så langt størrelsesmæssigt imellem dem, så jeg håber det vil afspejle sig i det endelige resultat, som meget homogent og sammenhængende...Wink
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2012 at 08:25
Originally posted by Larsen

Når man først man en gang har haft god dyb-bas gengivelse, kan det være svært at leve uden.
 
 
God dybbas er da bestemt ikke at fornægte, men det er faktisk ikke den primære årsag til at jeg gør som jeg gør. For mig har det altid været vigtigst med en meget nuanceret basgengivelse med super impulsrespons.
Det relativt store membranareal jeg får i denne konstruktion er lige så meget valgt, for at kunne holde membranvandring til et minimum af hensyn til forvrængning og overskud.
Jeg giver gerne afklad på det dyyyyybeste hvis bare jeg får ovenstående, men jeg ville da lyve hvis ikke jeg indrømmede at det ville være dejligt med begge dele, og det tror jeg nu også jeg kommer hen imod med dette projekt.
 
Derudover så håber jeg at bassernes forskellige placering i det vertikale plan afhjælper lidt stående bølger, men det vil tiden vise...Smile
Mvh.
Friman
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2012 at 10:09
Hej Friman
 
Du får uden tvivl en god nuanceret basgengivelse/impulsrespons og forvrængningen bliver en del lavere med 4 stk. 15W til at deles om opgaven. Den mindre membranvandring er ikke uvæsentlig i forhold, forvrængning i den del af mellemtoneområdet der er deres primære arbejdsområde.
 
Kasper, som jo skal hjælpe med filter og afstemning, er meget opmærksom på impulsresponsen når han laver bas-afstemning.
 
Den nuancerede basgengivelse er at foretrække i forhold til gennemsigtigheden i perpektivet og er årsagen til at jeg primært anvender, basenheder i lukkede kabinetter i mine 3 og 4 vejs konstruktioner, og sjældent specifikke sub-basenheder. Det indebærer ofte store kabinetter og en del eksperimenteren med Q værdien. Rummet kan under de rigtige omstændigheder udnyttes som hjælp til at opnå god dyb impulsrigtig basgengivelse.
 
Dit valg af enheder i samme familie er med til at sikre sammenhæng og homogenitet, da den farvning (læs lydmæssig karakteristika) de er i besiddelse af passer fint sammen.
 
Når du og Kasper skal lave filter, vil jeg foreslå at ramme 500/550 - 3200/3600 HZ med 12M, som et udgangspunkt. 
 
God arbejdslyst Thumbs Up 
 
 
Altid på vej...
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2012 at 10:17
Jeg takker for input...Smile
 
Mht. filter overlader jeg helt og holdent opgaven til Kasper. Hertil rækker mine kompetancer ikke særlig langt...Wink
Mvh.
Friman
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2012 at 10:37
Hej Larsen

Jeg er helt med på alle de tekniske detaljer. Jeg er faktisk selv i gang med et projekt hvor jeg benytte mig af flere mindre enheder til mellem-bas og en stor enhed til dyb-bas. Netop for at få impuls-responsen i det kritiske dynamiske område mellem ca 80 og 300 hz, samtidig med at dyb-basen kan bibeholdes.
Det kræver så at man går 4-vejs.
Men det kan Friman jo også på et tidspunkt. Et par aktive hjørnesubs med 10" , til lige at give bunden, er da ikke umuligt Big smile
Mener endda at Rabu har nogle glimrende 10" fra seas eller SB, til formålet.

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2012 at 13:03
Originally posted by Digital_thor


Men det kan Friman jo også på et tidspunkt. Et par aktive hjørnesubs med 10" , til lige at give bunden, er da ikke umuligt Big smile
Mener endda at Rabu har nogle glimrende 10" fra seas eller SB, til formålet.
 
Du har brugt for meget tid sammen med Busk.....Big smile
 
LOL
Mvh.
Friman
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2012 at 13:29
Hej Thor
 
Helt enig i din betragtning om, at 4 vejser vejen at gå, har da også selv et 4 vejs system på standby.
Mangler den helt rette enhed til at varetage øvre mellemtone fra ca. 800/1200-4800/7000 Hz.
 
Det er ikke for at kapre Friman´s tråd, men jeg er i gang med et projekt til min bror D`Appolito, med 2x15W og en D2904/9800.
jeg lavede en forvrængningsmåling ved 90 dB/1M for en enhed og fik det typiske resultat at 3 harminiske ligger over 2 harmoniske mellem 1,5KHz og 3KHz med max ved ca. 5 dB ved ca. 2.5 KHz.
 
Samme måling med 2 paralelkoblede enheder 90 dB/1M ( måleforstærker laver ikke ballade her forvrængningen herfra ligger ca. 94 dB og 100 dB nede) 3 harmoniske er her faldet mellem 7 og 8 dB relateret til de 90 dB (Måleopslillingen er her opsat ultra nøjaftigt for at undgå udfasning mellem de to enheder) 3 harmoniske ligger nu under 2 harmoniske ca. 2-3 dB i samme område.
 
Nu meldte nysgerrigheden sig hvad hvis man anvender 4 enheder under samme forhold 90dB/1M.
Ikke langt fra tanke til handling 2x D´Appolito stablet oven på hinanden, så der er lige lang afstand fra målemikrofonen til de 4 enheder. 3 harmoniske ligger nu ca. 10 dB under 2 harmoniske i det samme område. Sammenlignet med opstillingen med 2 15W ligger 3 harmoniske ca. 15 dB længere nede. 
 
Kan det høres ja mon ikke prøv at lytte til et LMS signal fra Clio ud for målemikrofon i de 3 nævnte opstillinger, eller prøv at sætte et stykke kompleks musik med messing blæsere på og lyt i de 3 opstillinger.
 
Det skal dog lige nævnes at i tilfældet med 2 stk. 15W ligger 2 og 3 harmoniske forvrængning under hvad 12M til sammenligning kan præstere her, for 3 harmoniske ca. 5 dB og med 4 x 15W ca. 15 dB under.
 
Jeg ved godt forvrængningsmålinger ikke er det eneste parameter der har indflydelse på en højtalers lydgengivlese, men ovenstående er alligevel tankevækkende på trods af at det ikke er et videnskabligt udført eksperiment. Der er mange andre der parametre der spiller ind, men forvrængning har været lige så negligeret i en lang periode, ligesom det var ultra hyped af visse japanske producenter af forstærkere i 70érne og op gennem 80´ ( Læs giv os forvrængningsmålingerne tilbage, men anvend dem med fornuft i et større perspektiv)
 
Jeg vil i den forbindelse sige at jeg finder rørforstærkere smigrende eurofoiske, men sjældent rigtige.Wink kunne ikke lade være. (ved godt det er uden for trådens emne, og alligevel)  
 
I forhold til Friman´s projekt ( læs her kommer begrundelsen for, at kapre Frimans tråd) har jeg prøvet at lave en FFT Måling hvor der samtiddig med, skiftende forskellige, frekvenser fra 200Hz til 1000 Hz, kørte en 30 Hz og resutatet er her betydeligt nedsat forvrængning over hele linien.
 
Good luck FrimannThumbs Up
 
 
 
 
 
 
Altid på vej...
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2012 at 14:25
Originally posted by Larsen

Hej Friman
 
 
Når du og Kasper skal lave filter, vil jeg foreslå at ramme 500/550 - 3200/3600 HZ med 12M, som et udgangspunkt. 
 
God arbejdslyst Thumbs Up 
 
 
Hey.
 
Jeg er enig i at delingen ned imod basserne, skal være 500 eller derunder.
 
Tror desværre bare, at den kan ricikere at blive for tynd i lyden, når den deles så lavt imod et så stort membranareal.
 
Men det bliver spændende at se.
 
Frygter bare at en deling højere oppe eks. omkring de 800Hz jeg før omtalte, vil give problemer nårlyden fra basenhederne udstråles på en så "bred" vertikal akse.
 
Tror jeg havde valgt en 15M istedet, og delt ved ca. 400Hz
 
Alternativt kunne man måske overveje 2 stk. 12M . En over og en under diskanten, fræset 10mm ind i diskant fronten, hvis der er plads.
Det giver da lidt mere membranareal, som kunne hjælpe lidt, ved den lave delefrekvens. (eks. 500 Hz)
 
Det er hamrende spændende :-)
Jeg har tegnet præcist samme konstruktion, men har ikke haft "modet" til at komme igang.
 
Go vind friman :-)
 
mvh
Torben
 
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz