Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Bas med to forskellige basser?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bas med to forskellige basser?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bas med to forskellige basser?
    Posted: 26 Apr 2009 at 13:01
Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

Du går jo helt amok Thumbs%20Up

Jeg må indrømme at jeg kan absolut ikke se det smarte i en konbination af bassrefleks og trykkammer, som jeg ser det får man skavankerne fra begge systemer uden at få gevindsten fra nogle af dem, derudover tror jeg også det bliver noget bøvl.
Okay
 
tror jeg prøver alligevel og så bygger kabinettet sådan at det er muligt at skifte i mellem 3 kombinationer. Totalt lukket, totalt basreflex og så denne kombi, vil konstruere trykkammeret så man kan åbne bagpladen i kammeret, og på den måde give mulighed for fleksibilitet.
 
Forslag modtaget gerne, har lige budt på 2 25w8565-01 og så har jeg 2 selv, plus at mellemtone og diskant allerede er i hus.
 
Busk
 
Plus at jeg fortråder dem så begge basser får et ledning helt ned til filtret, så der er mulighed for at lave 3,5vejs osv. der skal i hvert fald prøves en masse.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Janils View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Apr 2009
Location: Copenhagen, Denmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Janils Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2009 at 20:16
Så vidt jeg kan se, er der IKKE forbindelse mellem de 2 enheder (den øverste tegning).

Jeg har tidligere forsøgt at lave en højttaler med hhv. en 10" og en 8" i samme kabinet. De skulle dække samme område, men problemet var at 10" i visse tilfælde mere virkede som en slags slavebas da 8" gik ind og overtog styringen. Resultatet var en mildt sag mudret bas.

De erfaringer jeg har gjort, er at hvis man vil have 2 enheder i samme volumen, skal de være helt ens!
Mvh.
Pladespilleren.dk
Jan Nielsen
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2009 at 17:30
Helt enig.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2009 at 17:53
Må man spørge hvad det er du ønsker at opnå med denne hybrid? Hvad er målet?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2009 at 17:58
Originally posted by kappen

Må man spørge hvad det er du ønsker at opnå med denne hybrid? Hvad er målet?
Få afprøvet om det er noget der virker eller ikke. Ønsker at opnå hutigheden fra trykkameret sammen med dybden fra basreflexen. Og så snakkede syncroniq om det med impedansen. Vi kan jo lige så godt få det afprøvet. Laver som sagt kabinettet så bagsiden i trykkammeret kan åbnes, hvis det ikke dur. Så er højttaleren ikke spildt. Et er teori et andet er praksis. Wink
 
Busk
 
For øvrigt skulle de sidste 2 10" scanspeak være på vej. så er alle enhederne i hus.


Edited by Busk - 27 Apr 2009 at 17:59
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2009 at 20:14
Originally posted by kappen

Må man spørge hvad det er du ønsker at opnå med denne hybrid? Hvad er målet?
Forslag er altid velkomne. Men jeg syntes det kunne være sjovt at prøve det og så lære noget mere. Ja i kommer nok til at vende jer til at jeg er ret mærkelig med idéer, og der vil komme mange flere LOL.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2009 at 21:29
Ja jo..

Altså, jeg vil da gerne lufte hvad jeg tænker.

Lukket har normalt bedre transient respons

bassrefleks har et højere -3dB punkt og lavere membranvandring = mindre forvrængning osv.

kombineres det, får du et system som har et -3dB punkt et sted midt imellem (hvis altså de summere korrekt - hvilket jeg faktisk ikke tror de kommer til), du får ikke lavere membranvandring og du får ikke en bedre transient respons. Så som jeg ser det, får du skavankerne fra begge systemer uden at opnå "gevindsten" ved hurtig transient respons fra det lukkede og den lave membranvandring fra bassrefleks. Når den lukkede enhed holder kæft, gynger bassrefleksen stadig og når bassrefleksen stadig har massere af x-max at give af og spolen holder sig i et område hvor der er fuld fluxtæthed, vil det lukkede system være ved at ramme x-max.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2009 at 21:32
Originally posted by kappen

Ja jo..

Altså, jeg vil da gerne lufte hvad jeg tænker.

Lukket har normalt bedre transient respons

bassrefleks har et højere -3dB punkt og lavere membranvandring = mindre forvrængning osv.

kombineres det, får du et system som har et -3dB punkt et sted midt imellem (hvis altså de summere korrekt - hvilket jeg faktisk ikke tror de kommer til), du får ikke lavere membranvandring og du får ikke en bedre transient respons. Så som jeg ser det, får du skavankerne fra begge systemer uden at opnå "gevindsten" ved hurtig transient respons fra det lukkede og den lave membranvandring fra bassrefleks. Når den lukkede enhed holder kæft, gynger bassrefleksen stadig og når bassrefleksen stadig har massere af x-max at give af og spolen holder sig i et område hvor der er fuld fluxtæthed, vil det lukkede system være ved at ramme x-max.
ingenøre har det med at ødelægge sjove idéer CryLOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2009 at 22:03
Haha, helt ingeniør kan jeg ikke kalde mig endnu. Vi lærer for tiden en del om aktive filtre, det er helt sikkert en af de ting jeg skal have prøvet noget mere efter. Det kan da godt være det bliver en sucess, men jeg tror at et udelukkende lukket eller bassrefleks system vil slå det til hver en tid ;), så det er godt at du har muligheden for at lave det om.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2009 at 22:07
Originally posted by kappen

Haha, helt ingeniør kan jeg ikke kalde mig endnu. Vi lærer for tiden en del om aktive filtre, det er helt sikkert en af de ting jeg skal have prøvet noget mere efter. Det kan da godt være det bliver en sucess, men jeg tror at et udelukkende lukket eller bassrefleks system vil slå det til hver en tid ;), så det er godt at du har muligheden for at lave det om.
Ha ha
 
Lavede også aktive filtre i mit afgangsprojekt på elektronikteknologen.
 
Jeg vil lave den skrå bagplade ved den øverste bas, med de samme matrix udskæringer, men lukke hullerne i første omgang med plader jeg kan å ud af hullerne til enheden, montere dem med isslagsmøtrikker.
Der er i alt 170litter i kabinettet.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz