Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Bas med to forskellige basser?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bas med to forskellige basser?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bas med to forskellige basser?
    Posted: 24 Apr 2009 at 16:36
Originally posted by kappen

Noget jeg tilgengæld ofte undrer mig over, er at selv når man har membranareal fra en 15" eller flere 10" eller 12" basser, er der stadig mange som vælger at køre bassrefleks. Der er stortset ingen der bygger lukkede kabinetter mere. Det er en skam, synes jeg, for hvis man har areal nok, mener jeg at et lukket system slår på bassrefleks på samtlige punkter, det er dog en helt anden snak, når man bruger 5.25" eller 6.5" enheder som også skal spille langt op i frekvens.
 
Ja jeg tror det er fordi folk (og mig selv) ser at de ved simulering ikke går så dybt (-f3) og så får man en Q som er et udtryk for noget som man ikke helt er klar over. Men jeg vil meget gerne høre noget mere om lukkede kabinetter, q og så hvadog hvordan manbruger en akustisk ventil.
 
Busk
 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2009 at 17:00
Tænker på noget med 4stk 26W8867t00, efter artiklen på Hifi4all "lyd og højttalerbyg", bør man vælge et Q på 0,7, her kommer der lige et klip fra den artikkel:

Q-værdier:

0,6 (rød kurve). Kraftig dæmpning, fin impulsgengivelse, fast men ikke særlig fyldig basgengivelse. Anvendes ikke ofte.

0,7 (blå kurve). Bedste kompromis mellem præcision og basfylde.

0,9 (grøn kurve), 1,1 (sort kurve), 1,4 (orange kurve). Alle tre afstemninger giver en fyldig bas på bekostning af impulsgengivelse og præcision.  –  kaldes også ”snydebas”

 

Med 4 af de nævnte enheder giver det et kabinet på 82litter og et f3 på 56,67Hz. Rammer 30Hz ved -12dB.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2009 at 17:47
Hvergang man har en overføringsfunktion for et filter eller en enhed har man også et Q, man kan se det i frekvensdomænet som du viser, ved at kigge efter "puklen" som bliver større og større jo højere Q systemet har.

Har man et meget lavt Q tal under 0.707 eller kvadratroden af 2. Har man et relativt stort tab, er Q højere, vil man oplagre energi i længere tid, som en slags resonans.

Der hvor Q bliver rigtig interessant at kigge på, når vi taler bas-enheder. er i tidsdomænet. Her kan man se hvor og hvornår signalet dør ud eller får lov at svinge videre, her vil en stor dæmpnings betyde at enheden kan starte og stoppe meget præcist og hurtigt uden eftersving. - Det er præcis her at det lukkede system opfører sig flottere end bassrefleks, bassrefleks kan komme tæt på, men lige så impuls-præcist som et lukket system bliver det altså aldrig. Har man derimod et højt Q, vil systemet få lov til at "ringe" når det egentlig ikke burde, fordi at det har oplagret energi som ikke dør ud.

Du kan forestille dig en snor der hænger i en pind,en uden en sten i enden og en med en sten i enden, hvis du slår til den snor som har en sten i enden (høj Q) så vil den ikke bevæge sig pga. dit slag, men svinge lang tid efter. Slår du til snoren uden en sten i (antaget at det er en let snor, sytråd måske) Vil den kun bevæge sig på dit slag og derefter falde til ro med det samme igen (lav Q).


Her er simuleret step-response af en ScanSpeak 18W/4531G00 i et lukket kabinet:



Se evt. hvad Stepresponse er her: http://en.wikipedia.org/wiki/Step_response

Her er den i et bassrefleks kabinet på 16 L og en port-frekvens på 35Hz og lad mig understrege at denne tuning er optimeret til at give et perfekt Step-svar.

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2009 at 19:05
Originally posted by kappen

Hvergang man har en overføringsfunktion for et filter eller en enhed har man også et Q, man kan se det i frekvensdomænet som du viser, ved at kigge efter "puklen" som bliver større og større jo højere Q systemet har.

Har man et meget lavt Q tal under 0.707 eller kvadratroden af 2. Har man et relativt stort tab, er Q højere, vil man oplagre energi i længere tid, som en slags resonans.

Der hvor Q bliver rigtig interessant at kigge på, når vi taler bas-enheder. er i tidsdomænet. Her kan man se hvor og hvornår signalet dør ud eller får lov at svinge videre, her vil en stor dæmpnings betyde at enheden kan starte og stoppe meget præcist og hurtigt uden eftersving. - Det er præcis her at det lukkede system opfører sig flottere end bassrefleks, bassrefleks kan komme tæt på, men lige så impuls-præcist som et lukket system bliver det altså aldrig. Har man derimod et højt Q, vil systemet få lov til at "ringe" når det egentlig ikke burde, fordi at det har oplagret energi som ikke dør ud.

Du kan forestille dig en snor der hænger i en pind,en uden en sten i enden og en med en sten i enden, hvis du slår til den snor som har en sten i enden (høj Q) så vil den ikke bevæge sig pga. dit slag, men svinge lang tid efter. Slår du til snoren uden en sten i (antaget at det er en let snor, sytråd måske) Vil den kun bevæge sig på dit slag og derefter falde til ro med det samme igen (lav Q).


Her er simuleret step-response af en ScanSpeak 18W/4531G00 i et lukket kabinet:



Se evt. hvad Stepresponse er her: http://en.wikipedia.org/wiki/Step_response

Her er den i et bassrefleks kabinet på 16 L og en port-frekvens på 35Hz og lad mig understrege at denne tuning er optimeret til at give et perfekt Step-svar.

He he jeg viste at kappen ville være på limpinden med det samme LOL, er udemærket med på stepresponsen, det jeg ikke ved er hvordan de lyder, da jeg ikke har experimenteret så meget med det endnu.
 
Hvad siger du til udsagnet i artiklen omkring et q på 0,5? det der bekymre mig mest ved lukket er F3 punktet.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2009 at 19:26
He he jeg viste at kappen ville være på limpinden med det samme LOL, er udemærket med på stepresponsen, det jeg ikke ved er hvordan de lyder, da jeg ikke har experimenteret så meget med det endnu.

Prøv at sammenlign -6dB punktet mellem bassrefleks og lukket, man kan jo altid booste eller give ekstra følsomhed i bassen igennem flere enheder eller dæmpning af mellemtone og diskant. Men det koster jo x-max, så hvis man har nok af det og nok areal så er lukket en god mulighed, ellers er bassrefleks nok det bedste kompromis.

De overstående grafer, kan heller ikke bruges direkte i praksis, fordi at bassrefleks altid vil ahve et mindre membranudsving, vil det også have et flottere puls-svar end et lukket system som er ved at løbe tør for xmax - men ikke hvis det ikke er!
 
Hvad siger du til udsagnet i artiklen omkring et q på 0,5? det der bekymre mig mest ved lukket er F3 punktet.

Hvad for et udsagn tænker du på?


Edited by kappen - 24 Apr 2009 at 19:27
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2009 at 19:30
Originally posted by kappen

He he jeg viste at kappen ville være på limpinden med det samme LOL, er udemærket med på stepresponsen, det jeg ikke ved er hvordan de lyder, da jeg ikke har experimenteret så meget med det endnu.

Prøv at sammenlign -6dB punktet mellem bassrefleks og lukket, man kan jo altid booste eller give ekstra følsomhed i bassen igennem flere enheder eller dæmpning af mellemtone og diskant. Men det koster jo x-max, så hvis man har nok af det og nok areal så er lukket en god mulighed, ellers er bassrefleks nok det bedste kompromis.

De overstående grafer, kan heller ikke bruges direkte i praksis, fordi at bassrefleks altid vil ahve et mindre membranudsving, vil det også have et flottere puls-svar end et lukket system som er ved at løbe tør for xmax - men ikke hvis det ikke er!
 
Hvad siger du til udsagnet i artiklen omkring et q på 0,5? det der bekymre mig mest ved lukket er F3 punktet.

Hvad for et udsagn tænker du på?
0,6 (rød kurve). Kraftig dæmpning, fin impulsgengivelse, fast men ikke særlig fyldig basgengivelse. Anvendes ikke ofte.
 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2009 at 21:18
Duelund brugte så vidt jeg ved aldrig over Q: 0.6.. Jeg ved ikke om man kan sige at den ikke er særlig fyldig, altså hvis man har membran-areal nok og stiller højttaleren tæt op af vægen / hjørnet, er jeg sikker på at man ikke kommer til at mangle bas, og det er i modsætning til bassrefleks ikke et kompromis på lyden.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2009 at 07:01
Nå så fik jeg lige tegnet lidt på et evt. nyt projekt hvor det skal afprøves med 2 ens basser i henholdsvis basreflex og trykkammer med DC koblede basser.
Der er tale om Vifa XT25, Scan Speak 15M og 2stk Scan Speak 25W8565-01. Her en lille tegning af min idé.
 
 
Konen har jo også bestilt et sæt højttalere i samme design som M765-8 højttaleren jeg er igang med til en kollega. Dog en smule større LOL.
 
Busk


Edited by Busk - 26 Apr 2009 at 08:46
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2009 at 09:03
Du går jo helt amok Thumbs%20Up

Jeg må indrømme at jeg kan absolut ikke se det smarte i en konbination af bassrefleks og trykkammer, som jeg ser det får man skavankerne fra begge systemer uden at få gevindsten fra nogle af dem, derudover tror jeg også det bliver noget bøvl.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2009 at 12:54
Originally posted by kappen

Du går jo helt amok Thumbs%20Up

Jeg må indrømme at jeg kan absolut ikke se det smarte i en konbination af bassrefleks og trykkammer, som jeg ser det får man skavankerne fra begge systemer uden at få gevindsten fra nogle af dem, derudover tror jeg også det bliver noget bøvl.
Okay
 
tror jeg prøver alligevel og så bygger kabinettet sådan at det er muligt at skifte i mellem 3 kombinationer. Totalt lukket, totalt basreflex og så denne kombi, vil konstruere trykkammeret så man kan åbne bagpladen i kammeret, og på den måde give mulighed for fleksibilitet.
 
Forslag modtaget gerne, har lige budt på 2 25w8565-01 og så har jeg 2 selv, plus at mellemtone og diskant allerede er i hus.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz