Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Centerhøjttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Centerhøjttaler

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Centerhøjttaler
    Posted: 09 Mar 2012 at 16:12
Jeg søger en DIY center i den bedre ende af skalaen. 

Der er ikke så meget at finde og det meste er ikke særligt godt dokumenteret.....
Troels Gravesen har en kostruktion, der virker gennemført, men jeg kan ikke finde nogen, der rent faktisk har bygget den!

Allerhelst vil jeg have en konstruktion, der ogsÃ¥ kan anvendes som fronthøjttalere, sÃ¥ledes at jeg fÃ¥r samme konstruktion til front-venstre, center og front- højre.....det tror jeg, bliver bedst. 

Any ideas?

Mvh. Michael
Michael B.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2012 at 16:28
du kunne jo lave en MTM konstruktion til dem alle, det ville da ikke være ringe

evt 2 15W revalator i hver, så lander du på et kabinet en 18-20L hver, det er da til at arbejde med, samt de også kan levere en vis bund de bas/mellemtoner
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2012 at 18:11
Jeg har et par spørgsmål, som vil gøre det nemmere, at hjælpe dig med at finde det rigtige projekt:
- Hvilke front kanaler skal centerhøjtaleren spille sammen med?
- Hvad er de økonomiske rammer for projektet?
 
Ronnies forslag med at lave en MTM konstruktion, finder jeg ikke optimalt til en center højtaler, da den ikke spreder særlig godt i det horisontale plan. Det kan dog forbedres lidt, hvis du laver et 2½ vejs filter.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2012 at 18:34
Det er stadig absolut indledende øvelser.

Jeg har et par fronthøjttalere, men dem skal vi ikke tage hensyn til.
Jeg er absolut mest til en 3-vejs med f.eks 2 stk 18w, 1 stk. 12M og en diskant.
Men andre forslag er mere end velkomne.
Jeg er helt enig i dit synspunkt spredningen.

Mvh.. Michael
Michael B.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2012 at 18:55
Okay, det er altså et ambitiøst projekt. Det kan jeg lide.
De enheder, du har kigget er et rigtig godt forslag. Og hvis du vælger at bygge med dem (eller andre), kan du sagtens få hjælp her inde til desigt af kabinettet og udviklingen af delefiltret.
 
Jeg har selv planer om en lignende centerhøjtaler med Illuminator enhederne 2* 18WU, 12MU og D3004/602010.
Men jeg er ikke kommet længere end at enhederne er købt og de første designudkast er tegnet.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2012 at 15:06
Det projekt vil jeg følge med interesse!

Jeg er som sagt ved at søge information og er samtidig i gang med at samle mine to nye sub's....og så skal jeg lige have mine Front High højttalere på plads.....men SÅ skal jeg i
gang med at finde en center!

Fedt forum og rart med andre lidelsesfælder. Jeg er gamle branchemand (starten af halvfemserne) og er vågnet af mit dvale, da mine unger nu er ved at være store.
SÃ¥ nu skal jeg i gang igen med noget HiFi!


Mvh. Michael
Michael B.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2012 at 09:03
Har du besluttet hvilke enheder du vil benytte i dine front højtalere.
For det var da nærliggende, også at bruge dem i center højtaleren.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2012 at 09:24
Prøv at hør friman herinde fra omkring hans 2vejs MTM med 15W. Den er rigtig velspillende og meget neutral og transperant. Den ville gøre det perfekt som en center.
Back to Top
Stefan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 27 Jul 2010
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Stefan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2012 at 13:08
jeg ved ikke rigtig noget om sorround, så min antagelse kan være forkert. Men spiller centerkanalen ikke primært stemmer? Det overflødiggør jo de dybeste frekvenser. Samtidig skal du have enheder med god taleforståelse. Troels G. siger selv at hans 8" ja-8008 enhed er god til dette. Selvom den sikkert ikke har den bedste spredning pga størrelse. Du bør måske også tænke over hvor de flrskellige enheder kan deles, når du bygger en tre vejs center, for at undgå at der kommer for meget tale fra to forskellige enheder.
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2012 at 13:22
Centeren i surround spiller meget mere end blot stemmer. Den leverer rent faktisk temmelig meget info i soundtracket. Den bør derfor kunne spille så stort en del af frekvensområdet som muligt, efter min mening. Og den SKAL matche fronterne 100% for at få ordenlig sammenhæng i lyden. Ideelt skal man have 3 ens til L-C-R som minimum. Gerne alle 5(6) hele vejen rundt.
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz