Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: 2 vejs pÃ¥ 8-10L
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2 vejs på 8-10L

 Post Reply Post Reply
Author
Message
act_dk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Mar 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote act_dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2 vejs pÃ¥ 8-10L
    Posted: 04 Mar 2012 at 22:06
Hej

Jeg har for tiden et sæt SA2K til låns, da jeg går med planer om at skifte mine gulvhøjttalere ud med et sæt kompakthøjttalere i stedet. SA2Kerne gør det sådan set ret godt, så dem kunne jeg fint leve med, men som skrevet er de desværre kun til låns...
Medmindre jeg skulle falde over et sæt til salg må jeg derfor i gang med at bygge selv. Er ikke helt grøn, men det er tæt på. Har tidligere bygget en lukket sub med en SB Acoustics 10" enhed, og resultatet blev egentlig meget godt, så er ikke afskrækket fra at skulle igang igen.


Er dog ikke nødvendigvis fastlagt på SA2K, men kan godt lide det buede design (dog er jeg bange for at det bliver noget bøvl at lave). Har selvfølgelig kigget lidt rundt hvad der findes af højttalere i den størrelse, og er faldet over MusikLab EA2 og Gamut L3, som også kunne være interessante. Gamut er lidt større, men kunne godt overvejes. Ellers har Troels Gravesen jo lavet en Ellam 98 kopi, som måske også kunne være interessant. Desværre har jeg ikke haft mulighed for at høre nogle af disse.

Ved at SA fik modificeret enhederne hos ScanSpeak, men dybest set er det vel et par "let" modificerede 15W/4531G00 og D2905/97? - og tager jeg helt fejl hvis det er disse enheder der også sidder i EA2?

Men det korte af det lange er at jeg har brug for lidt input til mulige konstruktioner? Er der nogen der har forsøgt sig med enten en EA2 kopi eller en SA2K kopi? Så vidt jeg ved er SA2K 8L, hvor EA2 er 9,5L, men designforskellen gør at målene på EA2 bliver lidt mindre..

Endvidere er hele filterområdet ret sort for mig, så skal under alle omstændigheder finde en der kan måle (Aarhus) og rådgive lidt med dette - medmindre der er nogen der kan dele en færdig konstruktion?


På forhånd tak :-)
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2012 at 07:27
Jeg har selv bygget Troels Gravesens Ellam-25, 2½-vejs med 15W og Vifa XT, og den gjorde det rigtig godt.
 
Så kan godt anbefale hans Ellam kontruktioner, og han har jo lavet flere forskellige, så der er nogle at vælge imellem alt efter hvilken diskant du ønsker. Men Vifa XT (nu Scan Speak Discovery R2604/83) er virkelig god til prisen.
Back to Top
rapstam View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Sep 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote rapstam Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2012 at 08:58
Du kunne ogsÃ¥ væbne dig med tÃ¥lmodighed og se hvad SA chefen finder pÃ¥ her:  http://ing.dk/blogs/q113

Edited by rapstam - 05 Mar 2012 at 08:59
Back to Top
act_dk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Mar 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote act_dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2012 at 09:15
morellen, tak for svar - umiddelbart har han jo også et godt ry, så 98eren er ikke ude af billedet.

rapstam, ja ved de er ved at lave en ny, men umiddelbart lyder det ikke til der bliver et selvbyggerkit - og de regner vidst heller ikke med den bliver færdig før 2013-14! Det gør det naturligvis ikke mindre interessant, hvad de løbende finder ud af..
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2012 at 11:36
Hej act_dk
Jeg er selv i gang med en 2-vejs med 15W i øjeblikket. Benytter XT25 diskanten sammen med.
Du er meget velkommen til at følge med på min tråd:
 
 
Jeg får forhåbentlig snart målt på enhederne i baflerne - og lægger selvfølgelig målingerne op i min byggetråd. Dernæst skal jeg have lavet filtre til dem - disse bliver også lagt på siden.
 
Samtidig er en anden selvbygger herinde (ronnie rasmussen) i gang med en tilsvarende konstruktion, ogsÃ¥ 15W, blot med et mere avanceret kabinet (buede sider) og en anden diskant.
Dette projekt kunne måske være endnu mere interessant for dig at følge.
 
 
Endelig findes der jo også mange andre enheder i den størrelse, som også gør det glimrende Smile
Et hurtigt kig i DIY arkiverne kan helt sikkert også give inspiration til nogle rigtig fine højttalere.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2012 at 11:51
Hej
 
Du må IKKE bygge Ellam Dappo 9800 efter Troels´s forskrifter! Been there, done that, og det lyder på ingen måde at dét det kan komme til. Jeg fik lavet et nyt filter hos Rabu Acoustics, og det er en helt anden verden!!!!
 
Det samme gør sig gældende mht. Ellam 25.
 
Hvis det er okay med Kasper, så må du gerne få filterdiagrammerne af mig.
Mvh.
Friman
Back to Top
act_dk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Mar 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote act_dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2012 at 14:13
Tak til jer begge.

Havde faktisk læst og søgt lidt i forum, men underligt nok er jeg ikke stødt på jeres tråde. Vil jeg følge med i. Mit eget projekt vil sandsynligvis først komme igang hen mod sommeren, så der er god tid til at følge jeres erfaringer...


Hvis det bliver aktuelt med 9800 kunne jeg da sikkert godt være interesseret i filterdiagrammet, men lige nu haster det nu ikke :)
Back to Top
korsbæk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 24 Sep 2009
Location: Hornslet
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote korsbæk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2012 at 15:30
Hvis man synes det er en for stor mundfuld at lave kabinetter med buede sider, sÃ¥ kan ogsÃ¥ vælge at købe dem færdig lavet. 
Her er et link hvis det skulle have interesse.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2012 at 09:19
Originally posted by friman

Hej
 
Du må IKKE bygge Ellam Dappo 9800 efter Troels´s forskrifter! Been there, done that, og det lyder på ingen måde at dét det kan komme til. Jeg fik lavet et nyt filter hos Rabu Acoustics, og det er en helt anden verden!!!!
 
Det samme gør sig gældende mht. Ellam 25.
 
Hvis det er okay med Kasper, så må du gerne få filterdiagrammerne af mig.

Det er okay, du lægger det bare ud.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz