Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3-vejs SS/Wavecor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3-vejs SS/Wavecor

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 8>
Author
Message
Thomas Dam View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 14 Jan 2011
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote Thomas Dam Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3-vejs SS/Wavecor
    Posted: 16 Mar 2012 at 21:30
Originally posted by morellen

 

Og så kan jeg se at jeg ikke har fået nedsænket mellemtonen nok - kan det gøres med sandpapir så det bliver ordenligt? - nu har jeg jo ikke hullet i midten til at styre min cirkelfræser med Confused


Lav et hul i en ny plade med samme diameter som mellemtonen og brug et fræsejern som dette http://tinyurl.com/7mo7qp3
Back to Top
Darkwing View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 27 Aug 2011
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote Darkwing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2012 at 01:52
Du kan gøre det samme med den kopiring der følger med din bosch overfræser.
Så skal hullet i den nye plade (skabelonen) bare være lidt større. Dvs. du skal ligge afstanden fra færserjern til kopiring til radius af hullet.

PS. Lav nogle test i en plade rest først, så du er sikker på at målene passer Wink

Mvh Anders
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2012 at 15:18
Originally posted by Thomas Dam

Lav et hul i en ny plade med samme diameter som mellemtonen og brug et fræsejern som dette http://tinyurl.com/7mo7qp3

Den var smart, et slags omvendt kopi fræsejern. Smile
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2012 at 15:24
Originally posted by Darkwing

Du kan gøre det samme med den kopiring der følger med din bosch overfræser.
Så skal hullet i den nye plade (skabelonen) bare være lidt større. Dvs. du skal ligge afstanden fra færserjern til kopiring til radius af hullet.

PS. Lav nogle test i en plade rest først, så du er sikker på at målene passer Wink

Mvh Anders

Jeg har aldrig rigtigt fået set på den kopiring jeg fik med, og fundet ud af hvad jeg kan med den - så er ikke helt med på hvordan det skal gøres som du siger?
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2012 at 15:26
Originally posted by Enthusiast

 
Hvis du stadig har midter-stykket til hullerne, kan du jo skruge den på med en skinne på bagsiden - og så benytte din fræser igen. Det giver nok det bedste resultat.

Ja, det har jeg overvejet, men er ikke sikker på jeg kan ramme centrum 100% igen, og så får jeg jo et ovalt hul. Confused
Back to Top
Darkwing View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 27 Aug 2011
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote Darkwing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2012 at 19:51
Originally posted by morellen

Originally posted by Darkwing

Du kan gøre det samme med den kopiring der følger med din bosch overfræser.
Så skal hullet i den nye plade (skabelonen) bare være lidt større. Dvs. du skal ligge afstanden fra færserjern til kopiring til radius af hullet.

PS. Lav nogle test i en plade rest først, så du er sikker på at målene passer Wink

Mvh Anders

Jeg har aldrig rigtigt fået set på den kopiring jeg fik med, og fundet ud af hvad jeg kan med den - så er ikke helt med på hvordan det skal gøres som du siger?


Den fungere på samme måde som det kopi-jern Thomas linker til. Ringen brugers så bare i stedet for kuglelejet. Eneste forskel er at ringen har lidt større radius da det alm. fræserjern jo skal kunne være inde i.

Mvh Anders
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mar 2012 at 08:19
Kør i den rigtige dybde med fræseren, og hold den lidt fra kanten. Det kan godt lade sig gøre med en rolig hånd. Resten inde langs kanten "slikkes" af med et super skarpt stemmejern....
Mvh.
Friman
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2012 at 20:00
Originally posted by friman

Kør i den rigtige dybde med fræseren, og hold den lidt fra kanten. Det kan godt lade sig gøre med en rolig hånd. Resten inde langs kanten "slikkes" af med et super skarpt stemmejern....

Så fik jeg sænket mellemtonen så den passer. 

Brugte lidt din ide Friman, men så på mine fræsejern og der var et der var formet som et A, altså bredere i bunden.

Så kunne jeg godt med fri hånd køre helt ud til kanten i bunden, og sænke den ca. 1 mm mere. Og selvom jeg kom til at køre en 1/2-1 mm for lang ud til siden og skære noget af siden, var det kun i bunden jeg skar noget væk, så jeg ikke rørte det øverste af cirklen.

Det fungerede rigtig godt, og har fået sænket ned så det passer. Big smile
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2012 at 08:27
Originally posted by morellen

Originally posted by friman

Kør i den rigtige dybde med fræseren, og hold den lidt fra kanten. Det kan godt lade sig gøre med en rolig hånd. Resten inde langs kanten "slikkes" af med et super skarpt stemmejern....

Så fik jeg sænket mellemtonen så den passer. 

Brugte lidt din ide Friman, men så på mine fræsejern og der var et der var formet som et A, altså bredere i bunden.

Så kunne jeg godt med fri hånd køre helt ud til kanten i bunden, og sænke den ca. 1 mm mere. Og selvom jeg kom til at køre en 1/2-1 mm for lang ud til siden og skære noget af siden, var det kun i bunden jeg skar noget væk, så jeg ikke rørte det øverste af cirklen.

Det fungerede rigtig godt, og har fået sænket ned så det passer. Big smile
Thumbs Up
 
Super fif...
Mvh.
Friman
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2012 at 13:15
Så skete der lidt mere.

Fik lagt isolering i.

Og fik lavet hul til basrefleks i bunden af kabinettet





Derud over har jeg fået limet den første front på



Da jeg har en lille pilfinger hjemme, har jeg besluttet at lave muligheden for frontstof - for at skåne enhederne.

På forreste del af front bafflen har jeg boret 10 huller fra indersiden, så de ikke er synlige.

Her et billede hvor nogle af hullerne er synlige



Så er der puttet neodym magneter i hullerne, så de sidder 3-4 mm fra fronten. Så håber jeg på de er kraftige nok til at holde et front stof.





Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz