Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3-vejs SS/Wavecor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3-vejs SS/Wavecor

 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>
Author
Message
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3-vejs SS/Wavecor
    Posted: 06 Mar 2012 at 17:55
Så skete der lidt mere.

Fik limet en plade mere på bagsiden, således den består af 12 mm + 22 mm MDF.
Og så blev der skåret hul til Coolbacken.


Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2012 at 20:13
Jeg har lige et spg. til softwaret:
Er det muligt at save og loade forskellige filter setups til forskellige højttalerer med XOverWizard ??
Så man veksle højttaler efter humør ? Hvis ja, hvor bøvlet er det ?
 
Håber det er iorden jeg spørger i din tråd, morellen.
 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2012 at 22:59
Originally posted by JAV

Jeg har lige et spg. til softwaret:
Er det muligt at save og loade forskellige filter setups til forskellige højttalerer med XOverWizard ??
Så man veksle højttaler efter humør ? Hvis ja, hvor bøvlet er det ?
 
Håber det er iorden jeg spørger i din tråd, morellen.
 


Ja du kan lave lige så mange forskellige filtre, som du har lyst til. Og så f.eks gemme et filter under nanvnet "jazz" eller noget i den stil på din pc. Jeg har lige nu begge mine GS-filtre tilsluttet min stationære, så jeg hurtigt kan starte softwaren og loade et andet filter, når jeg f.eks skal lave målinger. Så har jeg gemt en fil der hedder "mellemtone". I den, muter den alle kanaler på nær den til mellemtonen, samtidig med at den slår alle filtre fra, således at jeg måler fullrange  under MLS-målingen i Holm. Når målingen er færdig, kan jeg blot loade det normale filter igen og ganske få sekunder senere, kører alt normalt igen Smile


Edited by Digital_thor - 06 Mar 2012 at 23:01
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2012 at 09:05
Det er simpelthen genialt med de digitale filtre.
 
Jeg glæder mig enormt meget til jeg selv skal prøve mine DCN23. Men mangler dollars til et par ordentlige effektkanalerCry 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2012 at 17:27
Originally posted by Enthusiast

Det er simpelthen genialt med de digitale filtre.
 
Jeg glæder mig enormt meget til jeg selv skal prøve mine DCN23. Men mangler dollars til et par ordentlige effektkanalerCry 


Hvis du f.eks bygger et sæt 2 vejs. Så kunne du jo kigge på den her:
http://www.groundsound.com/offers.php
Nummer 2 tilbud fra toppen af, her får du 4 x 100W i 8 0hm til ca 4K kr. Jeg har selv effekttrin fra GS. og jeg er fuldt ud tilfreds, selv med nogle af de dyreste enheder, som penge kan købe (morel og accuton).
Hvis du bygger en 3 vejs. Så kan du jo altid finde en gammel billig NAD eller lignende, til basserne, hvor der ikke er samme krav til finesse i lyden, som der efter min mening er til mellemtone og diskant.
Husk også at når du nu kommer til at kører aktivt, så har forstærkeren meget bedere fat i enheden.
Tror det bliver svært at finde en bedre forstærker med 4 kanaler til færre penge, som samtidig er virkelig god.
Men god jagt... man kan jo være heldig Wink


Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2012 at 19:15
Thor -> Tak for svar. Det bliver fedt at få prøvet af :)
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2012 at 14:46
Fedt projekt Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2012 at 09:45
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by Enthusiast

Det er simpelthen genialt med de digitale filtre.
 
Jeg glæder mig enormt meget til jeg selv skal prøve mine DCN23. Men mangler dollars til et par ordentlige effektkanalerCry 


Hvis du f.eks bygger et sæt 2 vejs. Så kunne du jo kigge på den her:
http://www.groundsound.com/offers.php
Nummer 2 tilbud fra toppen af, her får du 4 x 100W i 8 0hm til ca 4K kr. Jeg har selv effekttrin fra GS. og jeg er fuldt ud tilfreds, selv med nogle af de dyreste enheder, som penge kan købe (morel og accuton).
Hvis du bygger en 3 vejs. Så kan du jo altid finde en gammel billig NAD eller lignende, til basserne, hvor der ikke er samme krav til finesse i lyden, som der efter min mening er til mellemtone og diskant.
Husk også at når du nu kommer til at kører aktivt, så har forstærkeren meget bedere fat i enheden.
Tror det bliver svært at finde en bedre forstærker med 4 kanaler til færre penge, som samtidig er virkelig god.
Men god jagt... man kan jo være heldig Wink


 
Hej Digital_thor,
Tak for tippet. Jeg har godt set, at Robert sælger ud i hans Custom-made forstærkere. Havde overvejet netop hans 4x100W effektblok. Men jeg ville jo gerne have effektblokkene ud at stå ved hver højttaler. En 4-kanals blok er jo nødt til at stå inde centralt (eller i hvert fald have lige lange kabler til hver højttaler, hvilket kan blive kringlet, hvis den placeres i den ene side af opsætningen).
Men man får helt sikkert en god forstærker for pengene i den blok.
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2012 at 12:42
Originally posted by Busk

Fedt projekt Smile


Tak for det.

Jeg er nået en del i dag - der kommer lige nogle billeder.
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2012 at 12:56
Fronten kommer til at bestå af 2x 22 mm MDF.

Forreste front baffel, undersænkning til enhederne:



Så blev forreste del af bafflen færdig, undersænkning og huller til enhederne.



Bagsiden af forreste plade, der er lavet så mellemtonen kan ånde:



Bagsiden af inderste plade. Der fræset ud til mellemtonen, og lidt ved basserne:



Et nærbillede, hvor det er muligt at se udfærsningen bedre. Bare 45 grader ved bas, og ved mellemtone er der og fræst ud imellem skruerne og derefter 45 grader.



Og så skal man jo lige prøve at ligge enhederne i:



Og det passede.... dvs. næsten. Cry

Jeg er kommet til at lave hullet til diskanten lidt for stort, vi snakker 1-2 mm, men det kan ses Cry

Nogle der har nogle tips til man kan redde den?












Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz