Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3-vejs SS/Wavecor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3-vejs SS/Wavecor

 Post Reply Post Reply Page  123 8>
Author
Message
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3-vejs SS/Wavecor
    Posted: 04 Mar 2012 at 13:25
Hej,

Jeg har læst med et stykke tid, og gået og forberedt mit eget projekt, men ikke haft tiden. Jeg er begyndt i det små, men det tager noget tid, når man har en lille på 1 1/2 år og arbejde der skal passes.

Bygger en 3 vejs med følgende enheder:

Mellemtone: Scan Speak 12MU (4 ohm)
Bas: Wavecor WF182BD02 (8 ohm med nomex - 2 i parallel)

Diskant er ikke fastlagt endnu, men starter nok med en Scan Speak D2904 / 9800 da jeg har sådan en. Og det er samme udskæring der skal bruges ved en Mundorf AMT 1908c - så kan der ske opgradering når der engang er råd.

Planen er at det skal drives af et GS Coolback II 600.

Basserne får ca. 36 L med en port i bunden at kassen, tunet til ca. 35 hz.
Mellemtonen får ca. 12 L, så må det blive lidt mindre hvis det er for stort, men som jeg kunne forstå, så bliver det anbefalet med et stort mellemtone kammer.

Lidt billeder af det jeg har nået - beklager kvaliteten af nogle af billederne, men når der ikke er nok lys:

Første kasse limes sammen



Den anden kasse limes sammen



Et billede af afstivningerne inden den anden side limes på. Selvom hullerne er små, er der beregnet således der er mere hul end membran areal.



Der er lavet hul til Coolback II 600 modulerne - der kommer en plade mere bagpå, derfor hullet ikke er lavet så flot, man kommer ikke til at kunne se det alligevel.



Og forfra.



Det er der den står lige nu.

Har godt nok fået limet en plade mere bagpå.

EDIT: Fandt ud af at gøre billederne lidt mindre.




Edited by morellen - 06 Mar 2012 at 17:59
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2012 at 15:19
Spændende Smile
 
Holder den Coolback II 600 kabinettet helt tæt ?
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2012 at 15:40
Robert fra GS betragter dem som tætte, så det stoler jeg på, således jeg kan udnytte pladsen omkring og undgå et større kabinet.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2012 at 17:18
Det er godt nok et spændende projekt. Det kan helt sikkert kun blive godt.
 
Så vidt jeg husker, så har Coolback 600 II kun 3 effektkanaler. Det betyder, at du smider lige så meget effekt i din mellemtone (200W eller noget i den stil) som du samlet set føder dine 2 basser med.
 
Coolback 600 II kører med GS' DCN23 filtermodul. Dette modul har vist mulighed for at levere 2 signaler på den ene kanal - netop for at man kan parallelkoble 2 basenheder - med mulighed for separat forstærkning.
 
Har du overvejet at undersøge muligheden for at koble et ekstra effektmodul ind, således at hver bas fødes med separat effektmodul?
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2012 at 17:42
Ja, Coolback II 600 er kun med 3 kanaler og med DCN23 filter.

Det er ganske rigtigt som du skriver, at effekten til mellemtone og bas er den samme. Også at DCN23 har mulighed for at bruge 2 effektmoduler til én kanal (kun i bas).

Har overvejet at få dette ekstra effektmodul ind, men Robert siger der er nok effekt, og desuden er der i følge ham ikke plads til flere effektmoduler på Coolback II 600 modulet. Så hvis der skal flere effektmoduler på, er vi ude i en special designet version, og så bliver prisen højere. Og der er jo desværre ikke et pengetræ i haven.

Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2012 at 17:44
Originally posted by Enthusiast

Det er godt nok et spændende projekt. Det kan helt sikkert kun blive godt.
 

Tak for det. Håber også det bliver et god resultat.
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2012 at 17:49
Lige et par links til enhederne, selvom det nok mest er Wavecor enhederne der er mest ukendte.

Bas: Wavecor Balanced Drive WF182BD02 - Nomex versionen er pt. udgået, så link til spec. et andet sted.

Diskanten jeg nok regner med at bruge, da jeg har den: Scan Speak Classic D2904/9800 Revel
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2012 at 20:42
Originally posted by morellen

Har overvejet at få dette ekstra effektmodul ind, men Robert siger der er nok effekt, og desuden er der i følge ham ikke plads til flere effektmoduler på Coolback II 600 modulet. Så hvis der skal flere effektmoduler på, er vi ude i en special designet version, og så bliver prisen højere. Og der er jo desværre ikke et pengetræ i haven.
 
Smile Jeg kan sagtens forstå din pointe. Jeg ville blot gøre opmærksom på denne mulighed, når du nu var gået i gang med et så gennemført projekt.
Man skal samtidig se det i lyset af, at der er andre systemer, der driver alle enheder med mindre end 200W per side - og med godt resultat endda.
Jeg er med på, at der her er tale om en løsning, der koster mere end den gennemsnitlige 3-vejs højttaler. Men resultatet bliver helt sikker også derefter.
Jeg har hørt Roberts hjemmebyggede højttalere (ren scanspeak), og jeg synes han havde fået imponerende god lyd ud af nogle enheder, der ikke koster alverden i anskaffelsespris.
 
Samtidig giver det en fantastisk frihed og fleksibilitet med de digitale filtre. Bliver du træt af din højttalers klang en dag, kan du bare skifte filter-opsætningen - og så har du en sprit-ny højttaler.
 
Edit: Jeg har selv for nylig anskaffet mig et par DCN23 filtre, som jeg forhåbentlig snart skal lege lidt med.
 


Edited by Enthusiast - 04 Mar 2012 at 20:44
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2012 at 07:34
Originally posted by Enthusiast

 
Smile Jeg kan sagtens forstå din pointe. Jeg ville blot gøre opmærksom på denne mulighed, når du nu var gået i gang med et så gennemført projekt.
Man skal samtidig se det i lyset af, at der er andre systemer, der driver alle enheder med mindre end 200W per side - og med godt resultat endda.
Jeg er med på, at der her er tale om en løsning, der koster mere end den gennemsnitlige 3-vejs højttaler. Men resultatet bliver helt sikker også derefter.
Jeg har hørt Roberts hjemmebyggede højttalere (ren scanspeak), og jeg synes han havde fået imponerende god lyd ud af nogle enheder, der ikke koster alverden i anskaffelsespris.
 
 
Var godt klar over det - eller Robert fortalte mig det Smile, men ellers tak for det.
Min nuværende integreret forstærker har 150W, så frygter ikke jeg kommer til at mangle effekt, og slet ikke jeg kun benytter mig af 6"- 8" basser, burde der være nok at give af. Robert er meget hjælpsom, og selvom jeg skulle finde på at bygge med 2x 22W revelator på et tidspunkt har han lovet at det stadig ikke er noget problem. Tongue
 
Jeg glæder mig også meget til at prøve at sidde at rode med det, men som sagt så er tiden ikke helt så god, så det bliver lidt on/off byggeri. Cry
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2012 at 07:36
Originally posted by Enthusiast

 
Samtidig giver det en fantastisk frihed og fleksibilitet med de digitale filtre. Bliver du træt af din højttalers klang en dag, kan du bare skifte filter-opsætningen - og så har du en sprit-ny højttaler.
 
Edit: Jeg har selv for nylig anskaffet mig et par DCN23 filtre, som jeg forhåbentlig snart skal lege lidt med.
 
 
Nemlig, meget tiltalende.
 
Spændende, glæder mig til at høre om dine erfaringer. Big smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz