Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Er de her deres penge værd?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Er de her deres penge værd?

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Message
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er de her deres penge værd?
    Posted: 12 Mar 2012 at 17:52
Originally posted by D A O

>>Er ikke helt med i bemærkningen om, at slaver enten skal vende bagud eller sidemonteres. Mange højttalere har da slaverne i fronten

Det er ikke noget krav, fremad kan være lige så godt, min tanke var den at da output fra en port, slave osv altid er i mod fase, så ville den have det bedst med at vende væk fra lytteren, men du har da ret, de kan også vende frem ad !

Tak for din information at at dataerne ikke behøver at være 100% korrekt, 10 Hz laver resonans frekvens er da ikke så lidt, men må så spørge dig har du målt alle dine enheder om da alle er ens ! hvad har til at at måle med ?

Min Fres mÃ¥lemetode er mÃ¥ske ikke helt stueren, men har brugt den mange gange uden stor afvigelse fra org. datablade. Har mÃ¥lt spændingen over en 0,22R modstand i serie med enheden som er tilsluttet en forstærker som fødes af en tonegenerator. Frekvensen der giver lavest spænding over modstanden er lig med resonansfrekvensen.
De 4 enheder har Fres pÃ¥ 64, 66, 64 og 67Hz mÃ¥lt i fri luft og lodret placeret.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mar 2012 at 22:03
Har stoppet projektet i erkendelse af, at jeg ikke kan få tilfredsstillende lyd ud af 3½" banditterne i vores stue.
Ot. Kittet sælges meget billigt, sÃ¥fremt nogen er interesseret, smid evt. en pb. Smile
 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2012 at 21:12
Hej.
 
Har tegnet denne konevenlige højttaler til en ven.
Er der nogle der har erfaringer med filtre med fire mid/basser ?? 
 
Michael, smid en pb med pris, så finder vi nok ud af det :)
 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2012 at 21:58

Kom lige i tanke om, forbliver følsomheden ikke den samme med fire enheder serie/parallel som med to enheder i parallel ?

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2012 at 08:07
Flot design. :)
Jeg ville nok smide en ekstra enhed i og bruge den som ren mellemtone. PÃ¥ den mÃ¥de kan du bruge de 4 basser i den serie/parallel kobling og stadig ende med god lyd :) At sprede mellemtonen ud pÃ¥ 4 enheder vil jeg ikke anbefale. 
Jeg ville holde mig til ca12-13 liter til de 4 basser. Skal der være slaver pÃ¥ bagsiden? Hvis du smider 8 slaver i de ca12 liter sÃ¥ er de afstemt til ca 48hz, som passer meget godt til de smÃ¥ enheder. 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2012 at 11:38
Tak for svar dit Frost :) 
Retter lige mit indlæg/spg. Svaret fandt jeg i trÃ¥den Embarrassed 
 
SÃ¥dan kommer de til at se ud med dit forslag. Hende kæresten har ombestemt sig igen, selvom vi fik hende godt mør, sÃ¥ vi mÃ¥ overveje hvad vi skal gøre.  
 
 


Edited by JAV - 25 Mar 2012 at 18:48
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2012 at 20:13
Hey. 
Hmm hvis den blir for stor med 4 basser, sÃ¥ kunne du evt "nøjes" med 2 basser og en mellemtone. Hvis du vil holde det oprindeligecdesign, sÃ¥ kan du jo placere en slave foran og sÃ¥ 3 bagpÃ¥ :) 
Du mister dog lidt følsomhed i forhold til 4 basenheder. 
Hvor stort er rummet de skal spille i? 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2012 at 10:33
De skriver på elektronik-lavpris´hjemmeside at der kun skal 5% dæmpemateriale i kabinetterne, kan det virkelig være rigtigt?
 
Jeg er kommet frem til noget i denne stil mht. udformning, ved bare ikke hvilken det skal være, og om jeg får nok bas med én aktiv og 2 slaver, eller om det skal være MTM med 4 slaver....?
 
 
Der kommer frontstof på, samt bafler med stof over slaverne i siderne...
 
Hva siger i...?
Mvh.
Friman
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2012 at 17:12
Frost -> Hvis jeg sætter 2 basser i serie og parallelforbinder dem med to andre serieforbundet basser, ender jeg sÃ¥ ikke med en følsomhed, som bare med 2 basser parallelforbundet ?
Det var en god idé med at putte en slave foran og beholde det gamle design. Den vender jeg lige med dem.
 
Friman -> Det er nok et spg. om hvor meget man kræver, men nÃ¥r Frost siger de spiller ret fedt af størrelse, sÃ¥ vil jeg tro, det dækker manges behov ved pc'en.
 
Hvad tegner du egentligt i ?
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2012 at 18:37
.
JAV: 
Jo jeg vil mene at du ville ende med samme følsomhed som 2 enheder parallelforbundet. Problemet er bare at det er 4 ohms enheder, og sÃ¥dan to parallelforbundet vil give en ret lav impedans (2ohm). 
NÃ¥r du mÃ¥ler ud til delefilter, sÃ¥ vil jeg nok mÃ¥le hver basenhed enkeltvis, og sÃ¥ simulere om det kunne gÃ¥ med sÃ¥dan 2 parallelforbundet. Mit bud vil være at det ikke gÃ¥r. 

Synes det er nogle flotte tegninger i laver, jeg plejer bare at lave skitser i hÃ¥nden Embarrassed

jeg synes absolut at en bas dækker ens behov foran en pc. Selv med en lille 15w class T amp gør de det fint foran skærmen.
men selvfølgelig er der grænser for hvad sådan en lille 4" kan levere. Det værste problem ved mine små er at de er lavet i 16mm mdf uden stivere eller lign, så de vejer ikke meget. Når man rigtig giver den gas, så kan de godt stå og bevæge sig lidt på bordet. Det er slaverne der sidder bagpå der får dem til det. Så det design med en slave på hver side er rigtig fornuftigt! mit problem kan nok afhjælpes med en lille gang gummi under højtalerne.






Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz