Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Er de her deres penge værd?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Er de her deres penge værd?

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er de her deres penge værd?
    Posted: 02 Mar 2012 at 18:35
Mik: hvis det er fra elektroniklavpris du har bestilt, sÃ¥ tror jeg at dit kabinet bliver for stort til 1 enhed? jeg har som sagt prøvet at bygge noget med dem, og synes at de lød bedst da jeg kom ned omkring de 3-3,5 liter pr bas. Dog havde jeg to slaver pr bas. ved 3 liter pr aktiv og 2 slaver gav det en tuning pÃ¥ ca 48hz, som passer meget godt til den lille bas :) jeg har ogsÃ¥ prøvet at tilføje noget vægt til slaverne for at fÃ¥ dem tunet lidt lavere. Synes ikke det hjalp pÃ¥ den samlede basgengivelse. 

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2012 at 18:53

Her er lige et par ringe billeder taget med min gamle iphone her til aften. Bare sÃ¥ i kunne se hvad jeg har lavet med enhederne. 
DIskanterne er SB diskanter.






Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2012 at 18:55
Jeg er mest tilfreds med de smÃ¥ reolhøjtalere. Det spiller faktisk RET fedt størrelsen taget i betragtning. De er i hvert fald rigeligt til et lille kontor/børneværelse Thumbs Up
Gulvhøjtalerne er faktisk pÃ¥ ca 11 liter, og da det er for meget, har jeg delt kabinettet op og fyldt sand i bunden. 
Mvh Rune

Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2012 at 22:06
Originally posted by Frost

Mik: hvis det er fra elektroniklavpris du har bestilt, sÃ¥ tror jeg at dit kabinet bliver for stort til 1 enhed? jeg har som sagt prøvet at bygge noget med dem, og synes at de lød bedst da jeg kom ned omkring de 3-3,5 liter pr bas. Dog havde jeg to slaver pr bas. ved 3 liter pr aktiv og 2 slaver gav det en tuning pÃ¥ ca 48hz, som passer meget godt til den lille bas :) jeg har ogsÃ¥ prøvet at tilføje noget vægt til slaverne for at fÃ¥ dem tunet lidt lavere. Synes ikke det hjalp pÃ¥ den samlede basgengivelse. 

Jojo Frost... Det er enhederne fra Elektroniklavpris, men jeg vil benytte 2 stk. aktive og 2 stk. slaver samt 1 stk. XT25 i kabinettet.. Det bør give en optimistisk følsomhed i omegnen af >88 dB. Hvordan evt. port eller ventil beregnes samt endeligt kabinet volumen er jeg ikke kommet igang med endnu. Delefilter bliver i første omgang et let 6dB eller 12 dB/oktav filter for at fÃ¥ en fornemmmelse af om der der er noget at bygge videre pÃ¥. Projektet er for mit vedkommende kun for sjov, og altsÃ¥ ikke et seriøst projekt. Synes bare de 99 kr. enheder skal testes af. Mit projekt er ikke System Audio's kommende Q113 pendant Wink
 
Iøvrigt kedeligt, at valide data pÃ¥ SDS-P835039 ikke kan hentes pÃ¥ Peerless sitet.
 
Edit: Evt gode bud pÃ¥ alternativ kabinet-bygge-materiale samt minimum gods-tykkelse modtages Smile.
 


Edited by Mik112 - 02 Mar 2012 at 22:25
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2012 at 01:10
Det ser fedt ud Frost. 
 
Poster du ikke tegninger og filter af reolhøjttaleren ? Tongue
Er det en SB29RDNC-4 der sidder i ?
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2012 at 09:53
Tak. :)
Jeg skal se om jeg kan finde tegninger og delefilterdiagram, men er bange for at det er forsvundet da vi flyttede her i decembers, da min hdd hvor projektet lå på blev defekt under flytningen :( Måske har jeg en udskrift af filtret. jeg skal nok lige få kikket i gemmerne.

jep det er en SB29RDNC-4  jeg har brugt.
 Den spiller faktisk skide godt sammenlignet med xt25neo som jeg ogsÃ¥ har leget med. Den kan sagtens anbefales til projektet, og rabu havde dem pÃ¥ lager sidst jeg kikkede :)


Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2012 at 17:51
Hej, SÃ¥ er stumperne ankommet. 2 stk. aktive, 2 stk. passive samt 1 stk. XT25BG60-4 pr kabinet.
Jeg har aldrig før arbejdet med sÃ¥ kleine enheder og spørger hermed ind til kabinettet. Er en søjle med diskant i midten, 2*aktiv og yderest 2*passiv en bedre løsning end at køre 2*aktiv bas forrest og 2 slaver bagest? Sidstnævnet giver jo en meget lille frontbaffel, men omvendt er en søjle med alle 5 enheder i front mÃ¥ske vejen frem.
 
I må gerne svare hurtigt da motorsaven er klar Dead
 
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2012 at 05:38
HEJ Mik112 View Drop Down 
Enhederne skal naturligvis vende fremad, hvis du ønsker at bruge slave enheder så er det enten bagud eller ud til siderne, men alt afhænger jo af hvordan du vil have dem stående, frit i rummet, hængt op på vægen eller i en reol.
Jeg er tilhænger af trykkammer + diverse andre.

Med data fra http://elektronik-lavpris.dk/ sÃ¥ er 3 liter pr enhed sikkert et godt valg og giver i trykkammer Butterworth
Qtc 0.7  
Vbox 3 Liter
Fb 105 Hz
SPL 84.5 dB
Med slave der ved jeg ikke havd det giver, dog er slave jo en form for basrefleks, men husk at du altsÃ¥ ikke kan fÃ¥ smÃ¥ enheder til at gengive bas sÃ¥ et filter nedad kunne meget vel være pÃ¥ sin plads, dvs alt under 50 Hz skal dæmpes kraftigt

Hvis man vælger et Bessel afstemt trykkammer så får du ca
Qtc 0.6 
Vbox 9.5 liter 
Fb 86 Hz
SPL 84.5 dB

og disse beregnede data siger mig at http://elektronik-lavpris.dk/ ikke har været helt ærlig med at de med en/to slaver kan fÃ¥ den helt ned til 50 Hz, hvis det altsÃ¥ skal være i 3-4 liter, mÃ¥ske skulle du/man spare de der slaver og vælge et kasse pÃ¥ ca 3-5 liter/enhed og affinde sig med at bas fÃ¥r man altsÃ¥ bare ikke af sÃ¥ smÃ¥ enheder.
Og det ved vi jo faktisk godt at det kan man bare ikke.

Alle beregninger er under forudsætning af at de data http://elektronik-lavpris.dk/ opgiver er rigtig!!




Edited by D A O - 11 Mar 2012 at 05:46
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2012 at 18:16
Tak for input. Jeg har mÃ¥lt Fres til 63-66Hz pÃ¥ alle 4 basser hvilket er ca. 10Hz lavere end oplyst. Sjovt nok har Elektroniklavpris fjernet deres oplysning om en 50Hz reproduktion, og det forstÃ¥ jeg godt. Jeg har besluttet at alle 5 enheder frontmonteres, og sÃ¥ mÃ¥ jeg se hvordan det gÃ¥r. Nedad afskæres med et 12 eller 18dB filter for ikke at fÃ¥ membranerne i hovedet :) Kabinetterne bliver ca. 10L netto (udv. mÃ¥l: 66*13*20 cm.) minus filter og den plads 3 enheder optager.
Kabinetterne bygges i 16mm MDF og forventes færdige om 14 dages tid, og husk, at dette projekt ikke er seriøst herfra - dertil er enhederne for smÃ¥, men afprøves skal det altsÃ¥. De hele kan holdes under 1200 kr. incl. et ok filter.
 
Er ikke helt med i bemærkningen om, at slaver enten skal vende bagud eller sidemonteres. Mange højttalere har da slaverne i fronten.
 
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2012 at 01:50
>>Er ikke helt med i bemærkningen om, at slaver enten skal vende bagud eller sidemonteres. Mange højttalere har da slaverne i fronten

Det er ikke noget krav, fremad kan være lige så godt, min tanke var den at da output fra en port, slave osv altid er i mod fase, så ville den have det bedst med at vende væk fra lytteren, men du har da ret, de kan også vende frem ad !

Tak for din information at at dataerne ikke behøver at være 100% korrekt, 10 Hz laver resonans frekvens er da ikke så lidt, men må så spørge dig har du målt alle dine enheder om da alle er ens ! hvad har til at at måle med ?

mvh Hans

Min Blog
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz