Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Min første diy højtaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Min første diy højtaler

 Post Reply Post Reply Page  <1 10111213>
Author
Message
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Min første diy højtaler
    Posted: 11 Aug 2009 at 00:12
Originally posted by kappen

Da jeg simulerede fasen, var den faktisk ret god. Har du husket at tilføje korrekt delay?
Jeg er ikke helt klar over hvor jeg skal tilføje delay?
 
m@dsen
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 10:29
Nu har de spillet i en uges tid, og jeg har målt dem med HolmImpuls
 
 
Så ser det sådan ud. BLÅ=diskant RØD=bas GRØN=begge. Ser det rigtigt ud, eller skal jeg mon lave noget om?
Jeg synes faktisk de lyder ret godt.
 
m@dsen
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 10:40
Det ser sku da rigtig godt ud.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 10:57
De lyder ogsÃ¥ godt, det er trods alt første gang jeg laver sÃ¥dan noget. Jeg kunne godt tænke mig at dele lidt højere oppe (2400Hz), og mÃ¥ske fÃ¥ diskanten lidt ned Confused men sÃ¥ bliver fasen mere forkert Cry.
m@dsen

Edited by m@dsen - 17 Aug 2009 at 11:00
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 11:01
Originally posted by m@dsen

De lyder ogsÃ¥ godt, det er trods alt første gang jeg laver sÃ¥dan noget. Jeg kunne godt tænke mig at dele lidt højere oppe (2400Hz), og mÃ¥ske fÃ¥ diskanten lidt ned Confused men sÃ¥ bliver fasen mere forkert Cry.
m@dsen
Ja så vil jeg hellere holde mig til at fasen er i orden.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 13:35
Hej m@dsen
Jeg er lidt forviret over din måling af primært diskanten.
Der burde ikke være så stor niveau forskel nå du måler den med og uden bas-enheden.
Har du justeret pÃ¥ forstærkeren eller flyttet mikrofonen imellem de to mÃ¥linger?
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 13:52
Hey,

Det er ikke nærfeltsmålinger vel ?
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2009 at 14:48
Jeg kan helle ikke forstÃ¥ hvorfor der er sÃ¥ stor forskel. Det er 3 mÃ¥linger i samme vindue, først diskanten og sÃ¥ bas/mellemtonen og tilsidst dem begge tilsluttet. Jeg har mÃ¥lt i 60cm afstand midt imellem midten af enhederne, og der er ikke skruet pÃ¥ volumen mellem mÃ¥lingerne, eller flyttet pÃ¥ microfonen eller højtaleren. Jeg har en bærbar pc og et externt lydkort, det kan være det er der problemet ligger.
 
Michael
Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2009 at 15:16
Originally posted by m@dsen

Jeg kan helle ikke forstÃ¥ hvorfor der er sÃ¥ stor forskel. Det er 3 mÃ¥linger i samme vindue, først diskanten og sÃ¥ bas/mellemtonen og tilsidst dem begge tilsluttet. Jeg har mÃ¥lt i 60cm afstand midt imellem midten af enhederne, og der er ikke skruet pÃ¥ volumen mellem mÃ¥lingerne, eller flyttet pÃ¥ microfonen eller højtaleren. Jeg har en bærbar pc og et externt lydkort, det kan være det er der problemet ligger.
 
Michael


Nej, det er HOLMImpulse, som auto-normere og forvirrre Cry

Læg mærke til hvad der står under målingen +10,4dB f.eks.
For at sammenligne to målinger vælg da samme Offset[dB] under options

Alternativt kan I vælge at slå auto-normalization fra:
Data Analysis > Post Measure > Normalize to 0dB

I Øvrigt
Det kunne også være rigtig sjovt at se en måling, hvor du vender fasen om på din bas, derved
kan vi se hvor meget de er i modfase (Og dermed i fase når du bagefter vender dem rigtigt)


Edited by ask - 18 Aug 2009 at 15:17
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2009 at 16:17
Originally posted by ask

Originally posted by m@dsen

Jeg kan helle ikke forstÃ¥ hvorfor der er sÃ¥ stor forskel. Det er 3 mÃ¥linger i samme vindue, først diskanten og sÃ¥ bas/mellemtonen og tilsidst dem begge tilsluttet. Jeg har mÃ¥lt i 60cm afstand midt imellem midten af enhederne, og der er ikke skruet pÃ¥ volumen mellem mÃ¥lingerne, eller flyttet pÃ¥ microfonen eller højtaleren. Jeg har en bærbar pc og et externt lydkort, det kan være det er der problemet ligger.
 
Michael


Nej, det er HOLMImpulse, som auto-normere og forvirrre Cry

Læg mærke til hvad der står under målingen +10,4dB f.eks.
For at sammenligne to målinger vælg da samme Offset[dB] under options

Alternativt kan I vælge at slå auto-normalization fra:
Data Analysis > Post Measure > Normalize to 0dB

I Øvrigt
Det kunne også være rigtig sjovt at se en måling, hvor du vender fasen om på din bas, derved
kan vi se hvor meget de er i modfase (Og dermed i fase når du bagefter vender dem rigtigt)
Jeg vil prøve at slå normalizitionen fra og måle igen. Jeg laver også lige en måling med fasen vendt på bas/mellemtonen.
 
m@dsen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 10111213>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz