Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Første projekt i mange Ã¥r: Sub
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Første projekt i mange år: Sub

 Post Reply Post Reply
Author
Message
TommyE View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Feb 2012
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote TommyE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Første projekt i mange Ã¥r: Sub
    Posted: 26 Feb 2012 at 09:19
Hejsa,

Så blev det vist min tur til et første post ;)

Efter et besøg hos en kammerat for nylig blev jeg enig med mig selv om, at jeg manglede en subwoofer (til surroundbrug). Hvad er så mere naturligt end at bygge den selv ;)
Det er nu godt nok ret mange år siden, jeg sidst har leget med træ og højttalere, så indlæringskurven er ret stejl :)

Fra gammel tid havde jeg to 8" Peerless 850130 liggende, så jeg hentede en udgave af WinISD og begyndte at proppe de data ind, jeg nu kunne finde, for at prøve at simulere et kabinet. Der var 2 mål: 1) Det skulle gå dybt nok, og 2) det skulle være lidt konevenligt ;)

Efter at have simuleret alt muligt er jeg endt med følgende idé:

40l kabinet
Isobarisk setup (begge enheder fremadvendte)
Port tunet til 32Hz

Så siger simulationen, at -3dB skulle være ved ca 30Hz og at responsen derefter skulle være inden for et par dB deropad.

Jeg har så bestilt en Earthquake ME320 til at drive dem. Enhederne er 8ohm, så de skal naturligvis parallelkobles.

Fordi jeg nu er så tilpas distræt som jeg er har jeg prøvet at skyde billeder, her gang jeg gjorde noget undervejs ;)
De ligger her, og bliver opdateret efterhånden som arbejdet skrider fremad:

Mvh,
Tommy
Prof nørd.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2012 at 13:53
hvordan beregner du egentlig et isobarisk kabinet?

det ser spændende ud
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
TommyE View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Feb 2012
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote TommyE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2012 at 22:12
Puha, det er andre meget bedre til at forklare end jeg - jeg har indtil videre blot snydt lidt og leget med simulationer indtil jeg fandt en kurve, jeg syntes, så fornuftig ud.

Grundidéen forstår jeg dog som, at når du "kobler" de to enheder, så de bevæger sig fuldstændig ens, så kan du nøjes med den halve kabinetvolumen i forhold til én enhed. Der er så to måder at koble på, enten sætter man dem front mod front (og lader dermed bagsiden af den ene enhed stikke ud i rummet), hvilket har den effekt at de udligner den forskel, der kan være i den måde, én enhed bevæger sig på hhv "fremad" og "bagud". Ulempen er til gengæld manglende "spark" i bassen (har jeg læst... - og så selvfølgelig en markant ringere WAF :)

Den anden måde, som jeg forsøger, er at lade begge enheder spille "fremad", hvilket så skulle give noget spark igen. Det kan til gengæld i teorien kan give problemer ved at den forreste enhed nu befinder sig i et meget lille rum og dermed kan blive varmere end den bageste, hvilket kan føre til ændringer i dens karakteristik.

Nu ser vi ad, hvordan det går med det hele :)

Projektet er lidt en prøveklud for at se, om det er noget der tænder mig igen, det her - i så fald er næste punkt på dagsordenen en god gammeldags centerhøjttaler, men nu tager vi lige én ting ad gangen :)

Indtil videre har jeg fået lavet en frontplade, sat siderne på og limet det inderste kabinet på plads. Det ligger til tørring nu, så må jeg se i morgen, hvordan det hele har udartet sig. Jeg er lidt i tvivl, om det kan nøjes med limningen - men det lader jeg komme an på en prøve nu. Nu har jeg limet det hele vejen rundt, og sat et par "kiler" i ud til listerne, der går rundt langs kanten af fronten.

Jeg ved ikke, om det er åndssvagt, men jeg er startet ved fronten med at samle - det gav mest mening for mig. På indersiden af fronten har jeg lavet en ramme af brede lister (2x3cm), hvorpå jeg har limet siderne (og fæstnet dem med 2 skruer sat i indefra). Toppen satser jeg så på at kunne lægge på i morgen (limet til fronten + listen, og hen langs siderne), dernæst bagpladen (når forstærkeren forhåbentlig kommer tirsdag) og til slut bunden.
Mht bunden regner jeg med at sætte en stak lister rundt her ogsÃ¥ - men det er mere for at kunne styre den - det er den sidste side, jeg vil montere. 

Refleksporten bliver monteret bagi, er planen. Bør den egentlig sidde i top eller bund af bagpladen? Er der nogen større forskel på dét
Jeg kan forestille mig, at den kobler mere til gulvet, hvis den sidder i bunden?




Edited by TommyE - 26 Feb 2012 at 22:12
Prof nørd.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2012 at 15:49
det lyder godt nok spændende
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
TommyE View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Feb 2012
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote TommyE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2012 at 16:13
Har bestilt en gang pyramideskum til intern dæmpning i dag, det skulle gerne lande onsdag. Samtidig har jeg nu sat toppladen til limning, så med lidt held er der nogenlunde styr på det :)
Nu ser vi i morgen, om det hele falder fra hinanden, når jeg rører det ;)
hehe
Prof nørd.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2012 at 16:21
jeg kan anbefale monacor's MDM3 dæmpevat, det er rigtig let at arbejde med, og dæmper bedre en pyramideskum
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
TommyE View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Feb 2012
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote TommyE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2012 at 16:25
Okay, det her er Monacor pyramideskum i 40mm (jeg husker ikke modelnummeret). Jeg kørte hen til Rasmus i Carsound Roskilde, han anbefalede pyramideskummet på baggrund af bl.a. enhedens størrelse og fordi det var et reflekskabinet. Vi snakkede også om forskellige andre materialer, men han anbefalede det her. Alternativt må jeg prøve vattet, hvis det viser sig at det her ikke lever op til forventningerne :)

Prof nørd.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2012 at 16:55
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz