Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Sidemonteret bas/sub
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sidemonteret bas/sub

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Janils View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Apr 2009
Location: Copenhagen, Denmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Janils Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sidemonteret bas/sub
    Posted: 19 Feb 2012 at 13:47
Hej!

Nogen der har efaringer med sidemonterede basser?

Jeg tænker her på delefrekvenst og retningsfølsomhed. Planlægger et system med 2 stk. 10" SB basser der skal deles omkring 100-120 Hz opefter (Aktivt via Ground Sound).

Kører p.t. med et mindre system der anvender en 8" VIFA sidemonteret. Der deles ved 150 Hz og så vidt jeg kan bedømme hænger det fint sammen.


Mvh.
Pladespilleren.dk
Jan Nielsen
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2012 at 20:53
hvis du skal have sidemonterede basser, så bør du gå længere ned i delefrekvens, nærmere omkring 80hz, og så have nok membranareal der kan supplere bunden af mellemtonen og øvre bas
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2012 at 21:39
Originally posted by Janils

Hej!

Nogen der har efaringer med sidemonterede basser?

Jeg tænker her på delefrekvenst og retningsfølsomhed. Planlægger et system med 2 stk. 10" SB basser der skal deles omkring 100-120 Hz opefter (Aktivt via Ground Sound).

Kører p.t. med et mindre system der anvender en 8" VIFA sidemonteret. Der deles ved 150 Hz og så vidt jeg kan bedømme hænger det fint sammen.



Hej Jan.

Tænk på Lyngdorf w210 basser, de er også sidemonteret, de kan dele uden problemer ved 3-400Hz.

Jeg har selv lørt med sidemonteret basser stående op af bagvæggen ca. 120 cm fra båndht. delefrekvens 300hz. Med GS er der ingen problemer.

Om et par uger har jeg et nyt bassystem med sidemonteret basser oppe at køre, her skal der deles ved ca. 400Hz. igen med GS DCN28.
Har haft et par bastårne med 8" stk. SB 6" 4 på hver side, igen stående op af bagvæggen og en meters penge fra båndet, ingen problemer ved 3-400Hz. via GS.

Mvh. 
Back to Top
Janils View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Apr 2009
Location: Copenhagen, Denmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Janils Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2012 at 12:06
Taj .. to meget forskellige svar.
 
Vil nok holde med Ronnie hvis der er tale om forholdsvis simpel passive filtre.
 
Men som Eriek skriver, er der ikke nogen problemer med et digitalt filter som GS. Jeg kan vælge 36 dB/oktav eller mere, hvis der er behov for det. Delay og fase er heller ikke et problem.
Tror jeg satser på sidemonteret og deling omkring de 130-150 Hz. Ellers må jeg jo bare igang og lave det hele om til et 4-vejs system.
 
Lyder ellers som et imponerende system du har gang i der Eriek - hvornår kan man høre det?
Mvh.
Pladespilleren.dk
Jan Nielsen
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2012 at 13:04
pt. står jeg i min carport, og er ved at færdiggøre et par baskasser med sidemonteret enheder, to stk. 8" SS på hver side af kabinettet. Båndene er vel ved at være 6. generation siden du hørte det hos Andre`og der er sket en stor forbedring siden.
Ja man kan meget med GS filteret. Jo højer man deler des stejlere filter, evt. bruge 2 slope hvor der først rulles blødt, for derefter en stejl afrulning.
Du skal være velkommen når systemet er færdigt, måske vi kan give hinanden nogle fif ang. GS filteret.

Mvh.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2012 at 20:57
Hvad skulle der dog være galt ved at dele sidemonterede basser ved 200Hz? Bølgelængden er 1,7 meter!

Et meget stort firma med meget dygtige ingeniører turde ihvertfald:

Med to basser opnår man total udfasning af kabinetvibrationer.

Faktisk opnår man ved en delefrekvens på 200Hz en fordel, som man IKKE får ved deling ved lavere frekvenser: man fjerner "floor dip", altså den pukkel i responset som skyldes udfasning mellem direkte og gulvreflekteret lyd, da dette dip optræder under 200, men over 100Hz.

Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2012 at 17:52
Originally posted by felsby

Hvad skulle der dog være galt ved at dele sidemonterede basser ved 200Hz? Bølgelængden er 1,7 meter!

Et meget stort firma med meget dygtige ingeniører turde ihvertfald:

Med to basser opnår man total udfasning af kabinetvibrationer.

Faktisk opnår man ved en delefrekvens på 200Hz en fordel, som man IKKE får ved deling ved lavere frekvenser: man fjerner "floor dip", altså den pukkel i responset som skyldes udfasning mellem direkte og gulvreflekteret lyd, da dette dip optræder under 200, men over 100Hz.

Som jeg tidligere har nævnt i Janils anden tråd om samme emne, er delefrekvensen efter min bedste mening for høj da der findes retningsbestemt information under 200Hz som man går direkte glip af. Derfor mener jeg en deling omkring 80-100Hz alt andet må være mere optimal, og resten lægges op i en fremadrettet 6½-8" hurtig bas/mellemtone. 
Anyway er "sidefirering" en smart måde at udnytte kabinetvolumen på... al volumen udnyttes og "smalle konevenlige" kabinetter er ofte nemmere at liste ind, - end et 50 cm bredt kabinet  Wink
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2012 at 19:03
Originally posted by Mik112

Som jeg tidligere har nævnt i Janils anden tråd om samme emne, er delefrekvensen efter min bedste mening for høj da der findes retningsbestemt information under 200Hz som man går direkte glip af. Derfor mener jeg en deling omkring 80-100Hz alt andet må være mere optimal, og resten lægges op i en fremadrettet 6½-8" hurtig bas/mellemtone. 

Enig, der er retningsbestemt information under 200Hz. Men vi spiller jo stadig stereo < 200Hz. Og en 10" er altså totalt, 100%, absolut, fuldstændig og aldeles rundstrålende under 500Hz! Så man går ikke glip af noget.

Originally posted by Mik112

Anyway er "sidefirering" en smart måde at udnytte kabinetvolumen på... al volumen udnyttes og "smalle konevenlige" kabinetter er ofte nemmere at liste ind, - end et 50 cm bredt kabinet  Wink
Nemlig. At nogen så mener at mellemtoner er glade  for en bred baffel er en anden sag. Jeg er ikke så sikker. Har hørt TG´s PMS, som var rigtig god. Men har hørt masser af dejlig mellemtone fra 20cm brede kasser osse....
I alle tilfælde kan et dybt kabinet med sidebasser stillet op ad væggen eliminere det traditionelle baffelstep. Basserne ser kun én kabinetkant.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2012 at 19:55
hehe.... AR9.  Den så jeg første gang i et gammelt katalog fra 82, som jeg fandt på et loppemarkede. De lavede dælme sjovere højttalere før i tiden.
Sådan en kunne jeg godt finde på at bygge en dag, fuldt aktiv selvfølgelig, så man kan få det hele til at hænge ordenligt sammen, samt kompensere for det lidt for lille kabinet til så store enheder Smile
Back to Top
Janils View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Apr 2009
Location: Copenhagen, Denmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Janils Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2012 at 12:24
Takker for de mange input.
 
Nu er det jo begrænset hvor smalt kabinettet kan blive. De to påtænkte basser stikker ca. 13 cm i dybden. Altså skal der min. anvendes 26 cm mellem de 2 sideflader. Med plads til lidt luft samt undersænkning kommer jeg frem til 29 cm udvendig bredde. Dybden bliver omkring de 40 cm.
Delt op i to kabinetter med en bund på ca, 70 cms højde og en top på ca. 45 er der stadig tale om pænt store højttalere. Det hele bliver bygget i 21 mm birkefiner. 
 
Toppen kommer til at indeholder GS filter og forstærkere, samt de ca. 10 liter netto der skal anvendes til de 2 stk. Accupton 6,5" for at sikre en Qs omkring de 0,57. Har besluttet mig for 2 stk, da de nu skal gå noget længere ned. Med +/- 5 mm membranvandring burde det dog ikke være noget problem.
 
Mht. til sidemontering er der jo flere andre end de gode gamle AR der anvender det. F.eks. Vienna og Audio Physics.
 
Mvh.
Pladespilleren.dk
Jan Nielsen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz