Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Sidemonteret bas/sub
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sidemonteret bas/sub

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sidemonteret bas/sub
    Posted: 22 Feb 2012 at 12:39
Originally posted by Janils

Takker for de mange input.
 
Nu er det jo begrænset hvor smalt kabinettet kan blive. De to påtænkte basser stikker ca. 13 cm i dybden. Altså skal der min. anvendes 26 cm mellem de 2 sideflader. Med plads til lidt luft samt undersænkning kommer jeg frem til 29 cm udvendig bredde. Dybden bliver omkring de 40 cm.
Delt op i to kabinetter med en bund på ca, 70 cms højde og en top på ca. 45 er der stadig tale om pænt store højttalere. Det hele bliver bygget i 21 mm birkefiner. 
 
Toppen kommer til at indeholder GS filter og forstærkere, samt de ca. 10 liter netto der skal anvendes til de 2 stk. Accupton 6,5" for at sikre en Qs omkring de 0,57. Har besluttet mig for 2 stk, da de nu skal gå noget længere ned. Med +/- 5 mm membranvandring burde det dog ikke være noget problem.
 
Mht. til sidemontering er der jo flere andre end de gode gamle AR der anvender det. F.eks. Vienna og Audio Physics.
 


Jeg ved godt at formlerne siger 10 liter til dine 2 stk 6,5". Men har du gjort dig overvejelser omkring hvad et evt. større kabinet kan give, med hensyn til frigjorthed i mellemtonen?
Det er nemlig min praktiske erfaring at det lyder bedre med et lidt for stort kabinet til netop mellemtonen. Men jeg har ikke noget teoretisk at hænge det op på, andet end en artikkel som jeg fik af Felsby - hvor der blev eksperimenteret med flere forskellige kamre til mellemtoner og målinger/resultater heraf.
Jeg kan så godt forstå at du har nogle design-hensyn at tage. Men jeg er stadig nysgerig efter dine tanker omkring emnet.
Jeg ved ikke om det vintage-looket som AR9 har, eller hvad der gør det. Men jeg syntes ikke VA eller AP har det samme over sig. Men igen, sikkert bare en smagssag.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2012 at 20:19
Ved at montere en bas på hver side, af kabinettet på den måde at mangeterne kommer til at sidde helt op ad hinnanden inde i kassen så kan man faktisk øge sit Bl med måske 3-5% hvis man ellers har brug for det. Lige som at sætte en modpolariseret magnet mod magnetsystemets bagplade. Så altså lidt gratis ekstra magnet power!!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz