Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til mÃ¥linger!?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til målinger!?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
tobiazz View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Nov 2011
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote tobiazz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til mÃ¥linger!?
    Posted: 16 Feb 2012 at 21:27
Hej der ude, jeg sidder med et projekt som jeg nu endelig har fået tid til at komme igang med efter det har stået stille i over et år..

De består af 2 x KEP-165 (fra monacor) og en XT19 diskant. Kabinneterne er næsten klar til første gang maling, men da jeg havde tid her til aften ville jeg prøve at lave nogle målinger af dem.

Mit måle set-up er noget meget hjemme fusket noget:

En mic kapsel vist nok en panasonic WM-61,

Et EMU Tracker Pre usb lydkort (cirka samme indmad som 0202)

og så HolmImpulse.

Dog har jeg meget svært ved at få nogle orden lige resultater ud af det?!
Det ser ud som om at alting under 1kz bare er en flad kurve der langsomt stiger ind til det så faktisk ligner en nogenlunde måling, har prøvet alt muligt, men kan ikke få det til at se ordenligt ud.


Er der en eller anden indstilling i Holm jeg har overset? for 6 måneder siden da jeg brugte næsten samme set-up fik jeg nogle helt ok målinger...

Prøver lige med et billede:


Jeg ved godt at jeg har et low pas på 100hz sat til.. det ser bare stadig underligt ud syns jeg, det ser stort set ud så samme måde uden filer på.. altså ingen bund overhoved?

Er der nogle der kan hjælpe? :)

Tobias

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2012 at 08:37
Hey,

Det er fordi dit software gater, hvilket det også bør gøre. Dog gater du lidt højt (tror jeg). Jeg kender ikke Holm så godt, så der må nogle andre lige byde ind :)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2012 at 14:45
Hvordan ser den impulsrespons du har optaget ud? Hvordan ser dit gating-vindue ud?
Back to Top
tobiazz View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Nov 2011
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote tobiazz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2012 at 15:46
Ahh jeg fandt ud af at jeg kunne ændre visnings måde, så ved at vise "raw-impuls" får jeg noget der ser meget mere rigtigt ud, men tror der er noget galt et sted, da mine målinger pludseligt ikke vil over 18khz, og falder meget brat her.. lidt underligt..

Tror jeg må få fat i noget ordenligt måle grej.. :(

Mit set-up nu virker til at have sin helt egen vilje.. :s Lidt sur r**

Men tak for hjælpen :)
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2012 at 19:44
Ellers skulle du finde en på øen der havde clio, og så få verificeret dit udstyr op imod det.
Der er flere herinde der sikkert kan hjælpe dig.
Back to Top
tobiazz View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Nov 2011
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote tobiazz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2012 at 11:56
Ja det kunne jo helt sikkert være en god ide. SÃ¥ jeg kunne fÃ¥ en standart opsætning jeg ved virker..
 
Det må jeg vist lige undersøge!
 
 
Back to Top
tobiazz View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Nov 2011
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote tobiazz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2012 at 16:06
Hmm efter lidt søvn og noget mere tålmodighed har jeg faktisk fået det til at lave nogle (syns jeg selv) ret pæne målinger, dog stadigt med et kraftigt fald ved 18-19khz..

Sådan ser det ud nu.. Nu skal jeg bare også finde ud af at lave nogle impedance målinger, og så kan jeg forsøge mig med at simulere filtre.. :)

Men men, hvordan gøres det så nemmest?

Og hvis der er nogle der har en god forklaring på det skarpe fald i toppen så skal i være så velkommen til at belære mig! :)

Back to Top
tobiazz View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Nov 2011
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote tobiazz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2012 at 21:13
Har nu bået fået lavet målinger af frekvens gangen og impedancen så nu kan des simuleres filtre til dem, jeg opretter en tråd i den korrekte del af forumet med dette :)

Cheers
Back to Top
Lgrau View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Nov 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Lgrau Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Feb 2012 at 00:44
Hej.

Dit problem er gating der er for lille. Den ændres ved at trække i de stiplede linjer på nederste skærm.

Ser ud til du nu bruger smoothing, istedet. Prøv at slå det fra og lav først en fornuftig måling med gatiing
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz