Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til delefilter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til delefilter

 Post Reply Post Reply
Author
Message
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til delefilter
    Posted: 09 Feb 2012 at 22:02
Jeg er igang med et nyt projekt. Jeg har erhvervet mig følgende enheder:
Peerless HDS 4" bas/mellem - Købt fordi den dels var billig og dels fordi jeg troede, dels håber på, at dan kan varetage området fra ca. 300Hz og op til min 6 KHz, eftersom det var min drøm at varetage hele dette område (hvor stemmerne primært ligger) med én enhed.
Vifa 1" titanium - Købt fordi den var billig, fordi databladet viser god spredning over 10KHz og fordi jeg engang havde en JBL 4406 med titaniums diskant, som gav et lækkert pift på metal instrumenter.
 
Jeg har lavet en lille kasse (ca. de dimentioner som jeg forventer de to enheder bliver placeret i, når den endelige kasse bliver lavet. Bassen er ikke valgt endnu.
 
Jeg vil kører aktivt (med analog filter, eftersom jeg har rimelig meget styr på analog elektronik, ligesom forstærkerne også bliver egen avl) men ved ikke helt efter hvilken plan:
 
2 forstærkere. En til bas og en til resten. Dermed skal der deles passivt mellem diskant og mellemtone. Den del har jeg hørt skulle gi' bedst sammenhæng i musikken.
3 forstærkere. Her har hver enhed sin forstærker og filteret er aktiv på alle.
 
Inden det vælges mangler jeg lige lidt hjælp. Givet følgende grafer, hvor synes i så jeg skal ligge delefrekvensen?
 
Herunder er det måling på diskanten, når prototypekassen ligger på gulvet med microfonen svæven lige over (rød) og kasser krænget 27grader til den ene side (grøn)
 
På samme vis er mellemtonen her målt:
 
Ærgeligt at den første er blevet scaleret ned, men der var lige en option jeg ikke fik sat. Håber det går.
 
Lad mig hører om jeres filter forslag og på forhånd tak.

PS: Jeg har desværre ikke mÃ¥lingerne mere. Da jeg gemte den sidste døde min HolmImpuls og jeg tabte derfor mÃ¥lingerne. Nye kan dog laves, men ikke før familien igen er vÃ¥gne Smile  Lækkert program ellers.

PPS: Microfonen er ikke calibreret, men skulle være ok inden for +/- 2dB. Det er den kendte MCE2000.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 11:42
Hej, 
Jeg er ikke god til at aflæse dine kurver, men 
Spredningen pÃ¥ din mellemtone indikerer at spredningen ændre sig fra 3500 til 6000 hz, 
Spredningen pÃ¥ din diskant er ikke sÃ¥ vigtig, nÃ¥r det er delefrekvensen du ønsker at vide, men hvor ligger dens egenresonans ? Altid en god ide at lægge sig en oktav væk fra den, 

Er det en af disse modeller ?
Deres egenresonans er vidt forskellige, 

Et gæt ville være et sted mellem 4-5000 Hz, men det er en grovt gæt.



Hvis du er i tvivl om din mÃ¥le mikrofon er okay, sÃ¥ kunne du overveje denne her billig en 
Den hedder ASE 240-12 og prisen er minimal + man får en måle kurve medleveret ! den laves af vifa.de
eller denne her hvis det er en bas man vil mÃ¥le 
Ja så kan det næsten ikke betale sig at lave en selv !



Edited by D A O - 11 Feb 2012 at 11:43
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2012 at 08:05
Bag pÃ¥ diskanten stÃ¥r der TPY25T04S0069 DPF9 - AltsÃ¥ tæt pÃ¥ den ene af den du linker til, men jeg ved ikke hvad forskellen er. Resonansfrekvensen og q'værdier er de samme. Jeg har databladet pÃ¥ arbejdet.
 
Mellemtonen er P830881, som jeg forventer mig meget af.
 
De er begge købt på tilbud ved frequence.
 
Diskanten bliver nok byttet til en bedre engang (måske bånd igen) men p.g.a. mine gode minder med JBL diskanten, skulle det lige prøves Smile
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2012 at 16:37
Jeg havde nok fået på en højere delefrekvens end 4 KHz, men rigtig nok at der også skal være lidt luft over delefrekvensen, hvor enheden stadig opfører sig ok. Ved 4KHz (eller måske helt op til 5KHz) er der jo også langt ned til diskantens resonansfrekvens.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz