Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Dæmpemateriale placeres pÃ¥ alle indvendige sider
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dæmpemateriale placeres på alle indvendige sider

 Post Reply Post Reply
Author
Message
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dæmpemateriale placeres pÃ¥ alle indvendige sider
    Posted: 07 Feb 2012 at 16:14
Dæmpemateriale placeres på alle indvendige sider undtagen front


Noget der altid har undret mig, hvorfor mener man faktisk dette ?


mvh Hans

Min Blog
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2012 at 17:19
Tja
Jeg er mere til at lade det ligge løst indvendigt i kabinettet, helst midt i hvor hastigheden er størst.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2012 at 20:29
Nemlig Busk 
Da var da det første man lærte om højtaler at det er midt i kassen lyden er hurtigst, 
at man sÃ¥ skriver at man "ikke" skal dæmpe forpladen, som endda er tæt pÃ¥ enhederne det har jeg svært ved at forstÃ¥, fordi der opstÃ¥r der vel ogsÃ¥ interferens omkring udskæringen.


mvh Hans

Min Blog
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2012 at 13:27
Et gammelt tweek er at dæmpe selve magneten, der jo sidder som en kæmpe udæmpet reflektor lige bag membranen og et godt stykke ind i kabinetrummet. En af de mere radikale metoder er at pÃ¥føre magnet og chassis en blød lim fra en limpistol. Jeg ved ikke om det er ulejligheden værd, vi bevæger os jo lidt ud af tro og forestillinger, men det er jo sÃ¥danne opdagelser, der er skyld i, at fabrikkerne/ingeniørerne har fÃ¥et ørerne op for forskelle - tænk bare pÃ¥ dobbeltkammer til diskanter og senere en minutiøs dæmpning af kammeret bag diskanten - for ikke at tale om luft til svingspolen i bas- og mellemtoneenheder - pÃ¥ disse omrÃ¥der gik selvbyggerne foran i udviklingen.
Der er stadig mange diskantenheder, der spiller direkte ind i metaldelene omkring svingspolen.
Teorien bag den manglende dæmpning af forpladens inderside er at lyden kaster strÃ¥ler bagud og dæmpes af bagsidens dæmpningsmateriale, hvor lydenergien dels forsinkes og dæmpes og dels omdannes til varme i dæmpningsmaterialet. Fokus har i stedet ligget pÃ¥ kabinettetsvingninger, stÃ¥ende bølger og mængden af dæmpningsmateriale uanset hvordan det er placeret - blot det ikke spærrer for en ønsket ventilering.
Hvad er beregningen for mængden af et givet dæmpningsmateriale?
 
Mange enheder - især mellemtoneenheder - har en magnetdiameter, der næsten er pÃ¥ størrelse med membrandiameteren, og hvis frontpladen samtidig gøres ekstra tyk spiller membranen ind i et kort rør, hvor lyden ledes direkte og udæmpet ind pÃ¥ magnetens og chassiets metaldele - og sendes tilbage gennem membranen.
Har det en betydning - i et projekt, hvor der måske bruges tusindvis af kr. på fine kabler, spoler og kondensatorer, blot til sammenligning.
 
Jeg bruger en forholdsvis kraftig dæmpning med fÃ¥reuld, hvor kabinetterne simpelthen er fyldt op mellem alle afstivninger og skrÃ¥tstillede plader, og ved lytning har jeg reguleret mængden. Min umiddelbare oplevelse er, at de dybeste toner ikke dæmpes af betydning - er der nogen som har et mÃ¥l for sammenhængen mellem frekvens og dæmpning? 
 
Lyden fra kabinetrummet/membranbagsiden er jo et ønsket fænomen for de fleste - ekkoet og resonanserne giver oplevelsen af mere "frigjort", dynamisk og  rumlig lyd - en oplevelse jeg har nydt flere gange, hvor jeg har fjernet dæmpningsmateriale - indtil jeg efter 5-10 minutter putter det tilbage for at fÃ¥ normaliseret enhedernes kvaliteter og fÃ¥ lydbilledet til igen at stÃ¥ i rummet. 
Udæmpede kabinetter er for teenagere og til garagefester!! 
Og noget helt andet - tilbagevendende - tænker jeg på om dæmpningen, der jo virker mest ved højere frekvenser - dermed også har betydning for regulering af baffelsteppet???
Hvis membranbagsidelyden over baffelsteppet kvæles, betyder det en halvering af SPL. Igen en betragtning over hvor mange faktorer der har betydning, før man griber til den teoretisk korrekte metode.
 
SÃ¥ dæmpning af forpladens inderside - det kan nok ikke skade? Vi gÃ¥r vel efter det bedste og vender vel ogsÃ¥ netstikket for at høre efter forskelle?
 
Mvh.
Holm


Edited by Holm - 08 Feb 2012 at 13:35
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2012 at 18:40
Vedr. dit første punkt. Måske derfor Scanspeak monterede "gummi-svedekappe" på nogle af deres Revelator basser?

Edited by Mik112 - 09 Feb 2012 at 18:41
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 11:11
Hej Holm,

Kan kun give dig 100% ret, det er nemlig ikke kun pÃ¥ ydersiden at der skabes artefaktor i lyden, og man kan vel sige at alle mystiske kanter og flader der ligger inden for (0)5-15 ca væk fra enheden kan pÃ¥virke klangen basalt, 
Tænker pÃ¥ mine gamle kef B110 mellemtoner og B200G, de de har nogle brede fanger som der spilles lige ind i, yes pÃ¥ de fleste nye enheder der er man gÃ¥et væk fra dette og det er bestemt pga lyden, jeg brugte blygummi til at dæmpe indersiden af disse. 

På mine gamle Kef CS3 højttaler, der lavede jeg en fejl, og det var at for og bagplade var parallel, hvor mindst bagsiden burde ha været skrå. Jeg kunne høre det, men det var umuligt bagefter at lave om på dette.

Din ide med at pakke magneten ind i et eller andet er faktisk rigtig god, hvis der er plads til det uden at begrænse luft strømmen osv.

En rundstolpe fra top til bund i en mellemtone kammer, på mindst 5cm diameter, ville kunne hjælpe med at bryde tendensen til stående bølger, men vil naturligvis også tage nogle liter af kammer på sin vej.




Edited by D A O - 11 Feb 2012 at 11:18
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 11:16
Originally posted by Mik112

Vedr. dit første punkt. Måske derfor Scanspeak monterede "gummi-svedekappe" på nogle af deres Revelator basser?

Det kan meget vel være en grund, og kan vel ikke andet end hjælpe, for man skal huske at Interferens er jo også nye toner der opstår, væk fra grundtonen, hvor direkte reflektions flader skal undgåes.


mvh Hans

Min Blog
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 16:25
Det er jo indlysende at al lyd fra kabinettet går lige igennem membranen. Det er en del af den lyd vi lytter til og måler på. Det er stort set gratis at eksperimentere med, så næste gang jeg har enhederne ude - især ml.tonen - giver jeg magneten en trøje af uld ligesom kanten af udskæringerne skal ses efter - i kanten. Det bør være sund fornuft.
 
Mvh.
Holm
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz