Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: MTM. Audio Technology. (R1/R2)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MTM. Audio Technology. (R1/R2)

 Post Reply Post Reply Page  123 10>
Author
Message
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MTM. Audio Technology. (R1/R2)
    Posted: 04 Feb 2012 at 22:39
Så er det vist blevet min tur til at vise hvad jeg går og roder med for tiden.  Ideen til mit projekt er primært opstået udfra et ønske om at opnå en højttaler der kan levere et lydbillede der udover at være åbent og detaljeret også er levende, samt kan formidle bas, med punch og dybde på en overbevisende måde. 
For nogle måneder siden, tog jeg kontakt til Per Skaaning (Audio Technology), der efter jeg havde beskrevet hvad det var jeg gik efter, kom med et forslag til enheder, som blev til følgende. 4 stk C-Quence 15 H 52 og 4 stk. Flexunit 10" med sandwichmembran. Diskanterne blev et sæt Scan Speak Revalator D2904/70002/3. Jeg er bestemt ikke noget orakel indenfor højttalerkonstruktion, faktisk har jeg kun lavet et par stykker før disse, derfor har det været en kæmpe hjælp at få råd og vejledning af Per og ikke mindst at få udregnet delefilter, samt få lavet målinger, først af højttaleren, med prøvekabinetter og derefter af de endelige højttalere (kabinetter). 

Nu er det vist tid til lidt billeder.



slut for nu fortsættelse følger.

Mvh.Søren

fint skal det være..
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2012 at 12:22
Hold da op det ser ambitiøst ud! Fine enheder og fedt kabinet....:D

Det fordrer altså også et ordentligt filter. Såfremt du kommer til kort med det, så kan jeg ikke anbefale Kappen nok. De penge det vil koste er suverænt givet ud IMO.

Anyway, så lad os endelig se lidt mere....:D
Mvh.
Friman
Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2012 at 12:57
Hej Friman.

Tak for det og jo jo lidt ambitiøs, har man vel lov til at være.. Tak for tippet, men Jeg har fået lavet filter.. Tak til Per endnu en gang. Jeg bruger Jantzen spoler og mundorf kondesatorer, samt lidt forskelligt modstande (varierende kvallitet) Filteret er et anden ordens LR. uden noget halløj udover en (slags sugekreds er det vel.. ikke sikker) der sidder parallet over basserne for at fjerne en pukkel omkring 80 Hz, mener jeg det er! 

Kabinettet er foresten lavet i 19 mm. mdf. der indvendigt er "forret" et lag nylon (hård hylonplade) på 10 mm.  se billede



mvh. Søren
fint skal det være..
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2012 at 17:46
ser godt ud søren, de spiller også godt synes jeg

bliver spændende med et andet kraftværk spændt foran dem en dag
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2012 at 19:01
Super fedt projekt, fede enheder og fedt design.
Og som friman er inde på, så få målt og lavet et filter rigtigt, det vil du aldrig fortryde.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2012 at 20:50
busk og friman, det har han jo også.....

det har skåning jo lavet for ham
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2012 at 20:53
Fair nok. Sådan forstod jeg det bare ikke....

(iøvrigt er "sugekreds" et fy-ord "herinde"....Wink )
Mvh.
Friman
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2012 at 21:05
jah søren, vi skal have et filter layout på bordet, og komponentliste
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2012 at 23:03
Tja men så må jeg vel komme igang med at tegne diagrammet.. kan man uploade tegninger sketchup her inde , eller hvordan tegner jeg eller nemt et diagram?

Med hensyn til sugekreds, må jeg hellere sige at jeg ikke aner om det er sådan et jeg har ! det er en ultra tynd spole og en kondensator, that´s it! Den er der for at fjerne Cervin Vega boostet ( undkyld Cervin Vega), der ellers ofte er et sted i den nedre bas ( det heder helst sikkert et eller andet, det fænomen jeg snakker om). 

MVH. Søren
fint skal det være..
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2012 at 09:26
Originally posted by friman

Fair nok. Sådan forstod jeg det bare ikke....

 
Ditto
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz