Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: 15W/8831G00 + XT25BG60-04
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15W/8831G00 + XT25BG60-04

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15W/8831G00 + XT25BG60-04
    Posted: 19 Jan 2012 at 10:35
Jeg er i fuld gang med ovenstående 2-vejs konstruktion.
Kabinetterne er undervejs, men der er endelig kommet skred i byggeriet. Håber at kunne samle kasserne inden længe.
Derfor er jeg nu gået i gang med at tænke i delefilter. Denne del af arbejdet får jeg hjælp til, herunder bl.a. målinger på den aktuelle højttaler.
 
Er der evt. nogle her på forum, der kan give et tip til en filterkonstruktion til denne vel-afprøvede konstellation af enheder?
 
Jeg forestiller mig noget i retning af 1. eller 2. ordens på bas/mellemtonen og 2. ordens på diskanten.
 
Hvor højt kan jeg presse 15W enheden? Jeg har hørt, at man ikke bør gå meget under 2.2kHz med XT25 diskanten. Kan jeg presse min 15W op i noget, der ligner 2.5kHz og lægge delingen der?
 
Jeg har fået forklaret, at definitionen på en enheds delefrekvens, er den frekvens, hvor enheden er dæmpet 3dB.
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2012 at 11:10
Hey,

Hvor mange enheder drejer det sig om? Er det tmm ?
Jeg ville satse på noget 2-3.orden. Hvis det er tmm ville jeg lave den 2½ vejs. Jeg havde super god held med et serie/parallel hybrid filter sidst med sb enheder. 

Jeg tror næppe du kan dele 15W pænt med 1. ordens filter.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2012 at 11:43
Det er en simpel 2-vejs konstruktion - så 1stk af hver enhed.
 
Mine betænkeligheder ved 15W og et 1. ordens filter er, at den (ifølge specs) har et hæv på 3-4 dB mellem 1 og 2kHz og opefter. Men det kan jo være, at det kommer til at se anderledes ud i min baffel.
 
Hvad med diskanten? Kan man nøjes med 2. orden, eller skal man op i noget højere og så dele lidt lavere?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2012 at 13:09
Hey,

Frekvenskurven bliver ikke pænere af at den sidder i en alm baffel. Så jeg vil næsten gerne love dig, at 1. orden er udelukket. Du skal også huske at de skal i akustisk fase. Så det er lidt svært at sige før du kommer igang med lspCAD. Hvis i uploader målingerne samt offset, så hjælper jeg gerne med et udkast.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2012 at 16:17
Hej syncroniq,
Det er mægtig pænt af dig. Der går dog nok noget tid, før projektet når så langt.
Jeg regner ikke med at have kabinetterne klar før en gang midt i februar måned og så må vi se.
Jeg oploader nok et diagram over det filter, vi når frem til - og så vil jeg være meget glad for eventuelle kommentarer på det til den tid.
Ham der skal hjælpe mig med filterdesignet burde have styr på teorien. Jeg selv er helt grøn på det område, men håber at lære en del i løbet af processen. Jeg kan svinge en loddekolbe, men jeg skal gerne have at vide, hvad jeg skal svinge den over Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz