Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Diminiutivt delefilter....;-)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Diminiutivt delefilter....;-)

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diminiutivt delefilter....;-)
    Posted: 18 Jan 2012 at 16:01
Tjek lige denne besøgsartikel hos Burmester:
http://www.nomono.dk/articles/kunst-%C3%B8regangene

Læg mærke til billedet af højttalerne midt på siden, med view til delefilteret....!!!!!

Burmester´s motto må være noget i retning af: "1.ordens er for bøsserøve!"

Jeg vil skyde på at en af deres indkøbere har fået tastet forkert da han indkøbte stumper.... Very Happy Der må vist være temmelig mange af de kondensatorer og modstande som enten sidder i serie eller parallel indbyrdes.... Rolling Eyes
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2012 at 16:24
Har et tysk high-end blad hvor højttaleren kommer med filteret stående frit fremme som mit, men fylder 1m i højden og 30cm i breden, hvor der sidder komponenter på begge sider.
De giver den gas med filteret Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2012 at 18:10
Ja det ser sundt ud.. LOL




Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2012 at 18:58
Hvad gør de så med de mindre højttalere?

Lægger de filteret i 2 lag LOL

Et gæt og måske svar på mit eget spørgsmål. 
Kunne det så ikke ha noget at gøre med de basser i siden?
Det kræver så vidt jeg husker, en del komponenter at dele basserne lavt, med passive filtre.
Og de fleste højttalere jeg har læst om. Deler netop sidemonterede basser, lavt.

Er lige blevet ekstra - ekstra glad for aktiv deling - efter synet af det billede Big smile
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2012 at 08:13
Originally posted by Digital_thor

Det kræver så vidt jeg husker, en del komponenter at dele basserne lavt, med passive filtre.
Og de fleste højttalere jeg har læst om. Deler netop sidemonterede basser, lavt.
Sidemonterede bør nok deles lavere end normalt, men jeg kan ikke (med min relativt begrænsede viden) se hvorfor det skulle føre til flere komponenter? Det er da rigtigt, at der skal bruges kondensatorer af voldsomt stor værdi imellem bas og mid, men det kan jo altså også godt købes i den rigtige værdi.
 
Jeg tror ikke det er synderligt billigere og parallelkoble 30stk. 10uf fremfor én 300uf, if you catch my drift...Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2012 at 21:35
Originally posted by friman

Originally posted by Digital_thor

Det kræver så vidt jeg husker, en del komponenter at dele basserne lavt, med passive filtre.
Og de fleste højttalere jeg har læst om. Deler netop sidemonterede basser, lavt.
Sidemonterede bør nok deles lavere end normalt, men jeg kan ikke (med min relativt begrænsede viden) se hvorfor det skulle føre til flere komponenter? Det er da rigtigt, at der skal bruges kondensatorer af voldsomt stor værdi imellem bas og mid, men det kan jo altså også godt købes i den rigtige værdi.
 
Jeg tror ikke det er synderligt billigere og parallelkoble 30stk. 10uf fremfor én 300uf, if you catch my drift...Big smile

God pointe Smile

De har sikker haft en god grund til at gøre som de gør.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2012 at 10:11
Originally posted by Digital_thor

De har sikker haft en god grund til at gøre som de gør.
Ja, det ser jo imponerende ud, og det skal såmænd nok sælge alene på den baggrund....Confused
Mvh.
Friman
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2012 at 11:18
Det er et tydeligt eksempel på svoger-effekten...
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2012 at 12:30
Jeg var i forfjor i Tyskland og høre deres B100 og B80 højttalere, og de spillede rigtigt rigtigt flot. Ellers utroligt lækkert grej de har. Kan godt lide deres design, dog ikke lige i denne højttaler, det er måske lige voldsomt nok. 

Nu bliver der snakket om at koble 30 stk 10 uf sammen i forhold til 1 stk 300 uf, vil de 30 stk ikke være "hurtigere" i teorien? 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2012 at 13:17
Originally posted by Boberik

Nu bliver der snakket om at koble 30 stk 10 uf sammen i forhold til 1 stk 300 uf, vil de 30 stk ikke være "hurtigere" i teorien? 
Nu er det muligt at jeg bevæger mig ud på dybt vand, men som jeg ser det, så skal kondensatorerne da være umådeligt langsomme hvis det er dét der skal gøre forskellen.
Det er jo frekvenser under 1kHz så hastighed kan vel ikke være synderligt afgørende hér...?
 
Jeg kan se at det har relevans ved meget høje frekvenser, men det ligger da langt ud over audio-området, som fx. i forsyninger til klasse D forstærkere o.lign.
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz