Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Volumen pÃ¥ mellemtonekabinet?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Volumen på mellemtonekabinet?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Volumen pÃ¥ mellemtonekabinet?
    Posted: 13 Jan 2012 at 15:30
Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Nice

Hvor får du cnc fræst ?
Takker
 
Jeg har ikke kontakt til nogen der kan CNC-fræse, så jeg har selv lidt geo-gear-løs tanker til hvordan jeg får skåret alle de plader, men ingen af dem er disideret nemme...Ouch
 
Hvis nogen ligger inde med en kontakt, så sig endelig til...Big smile

men en skabelon og en fræser kan jo gøre det.
Jeps, men det bliver ikke med en overfræser. Så er jeg pensionist inden jeg er færdig!!!
Har måske mulighed for at låne et tømrerværksted med en stor stationær fræser, og det ville lette arbejdet med at få fræst den udvendige form betragteligt. Det indvendige kunne man så til nøds klare med stiksaven...
Gode højttalere tager tid.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2012 at 11:33
Som jeg har læst mig til, samt hvad min logik kommer frem til, hvad angår akustik i rum. Så gælder det om at undgå at højden, dybden og bredden, anslår de samme resonanser, for at minimere kraftige dyk og hæv i frekvensområdet. Så det må vel også gælde i et højttalerkabinet. Så udformningen må på mange måder også være vigtig.
SÃ¥ pÃ¥ en eller anden mÃ¥de, er det vel bÃ¥de vigtigt, hvor enheder sidder, hvor dæmpningen sidder, og hvor store alle overflader i kabinettet er, i forhold til hinanden. Hvis altsÃ¥ vi virkelig skal have det hele med Smile
En ting er jo at lave det "perfekte" kabinet, men sÃ¥ sjovt er det jo heller ikke at stÃ¥ med en overfræser i flere timer Dead
SÃ¥ mine tanker gÃ¥r mest i retning af at opnÃ¥ de vigtigste forbedringer, med henblik pÃ¥ at fÃ¥ de bedste lydmæssige resultater, med mindst muligt arbejde, samtidig med at det skal være i orden og være i god funktionel stand. Kald mig bare doven - men jeg gider ikke altsÃ¥ ikke lave en lille flok "havenisser" der stÃ¥r med tophuen i vejret pÃ¥ bagpladen til min mellemtone, hvis det virker mindst lige sÃ¥ godt med en skrÃ¥ plade, som Busk gør det Tongue
Undskyld til den som har lavet denne bagplade, hvad angÃ¥r sammenligningen med havenisser. Jeg beundre arbejdsindsatsen. Men hvis jeg kan opnÃ¥ resultatet pÃ¥ en anden mÃ¥de. SÃ¥ gør jeg hellere det Smile

Men nu blive jeg sgu nysgerrig. Busk henviste jo til en gut på et tidspunkt, som lavede en masse målinger på kabinetter med "Avalon" snit på fronten. Og de forskelle det gjorde.
Er der nogen som kender til nogen som har målt på kabinetter, med forskellige bagplader osv.
Jeg kender kun til den, som jeg fik fra Felsby, med forskellen pÃ¥ forskellige udformninger af kabinetter. Men der stÃ¥r sÃ¥ vidt jeg husker ikke noget om hvad der sker hvis man f.eks laver en enkelt skrÃ¥ plade et eller andet sted i kabinettet. eller bruger "bølge"-brydere. 
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2012 at 22:38
Originally posted by Undskyld til den som har lavet denne bagplade, hvad angÃ¥r sammenligningen med havenisser. Jeg beundre arbejdsindsatsen. Men hvis jeg kan opnÃ¥ resultatet pÃ¥ en anden mÃ¥de. SÃ¥ gør jeg hellere det Smile
 
[/QUOTE



http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/180/072.jpg ????

http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/180/072.jpg ????
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2012 at 01:09
Folk som mener at "havenisser" er umagen værd har så nok omtrent lige så meget til overs for din dovenskab, som du har for deres arbejds-iver/indsats.....
Mvh.
Friman
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2012 at 11:45
Pis!  Jeg tænkte sgu nok at min formulering ikke var for snedig og/eller kunne misforstÃ¥s Ouch

Det var IKKE hensigten at p*sse på nogen!

Prøver at udtrykke mig mere betænksomt næste gang EmbarrassedEmbarrassed


@Ronnie

Yep det var det billede. Kunne ikke huske hvor jeg så det. Jeg har intet grundlag for at udtale mig om dets fordele eller ulemper, eller sammenligning med andre konstruktioner. Men huskede det blot som eksempel på en af de konstruktioner, som ser mere end gennemsnitlig tidskrævende ud.



Edited by Digital_thor - 15 Jan 2012 at 12:01
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2012 at 14:06
Personligt har jeg også sådan, at det kan være frustrerende at makke med kabinetbygning og især at få resultatet til at se præsentabelt ud. Men hvis jeg skulle udtrykke hvad jeg føler ved det ville nogle nok kunne blive berørte, hvis de netop har talentet for de avancerede detaljer og evnerne til at få det håndværksmæssige til at gå op i en højere enhed.
Stor anerkendelse til de, der elsker at arbejde med de små betydningsfulde detaljer. Jeg ville ønske, at de ville arbejde for mig til en billig pris.
Også stor anerkendelse til de, der som Busk m. fl. fremstiller smukke møbler i High End kvalitet.
Jeg ville ønske at der var mulighed for at købe sådanne kabinetter i stedet for disse firkantede kasser, som sælges hos visse forhandlere.
Med mulighed for at skifte forplade. Altså nogle gode kabinetkits.
 
Da jeg læste ordet havenisse tænkte jeg først pÃ¥ B&Ws boblekabinetter og sneglekonstruktioner (Nautinus) http://www.youtube.com/watch?v=M-BafwIFQGs&feature=related
På et tidspunkt læste jeg et sted om en hjemmelavet snegl opbygget af tilpassede træringe, og så skal man da have gode sløjdkarakterer, tid, plads og tålmodighed, hvis projektet skal lykkes.
 
Kunne man bare købe sådanne "havenisse"kabinetter i løssalg: http://www.norh.com/Norh_Loudspeaker/Norh.html
 
De ligner noget, man har set før - hos Ikea, Sudanmissionen eller ...??
 
Kreative HI-FI husmødre (respekt for dem) kan nok bage en havenissespeaker efter denne opskrift:  http://www.youtube.com/watch?v=NTK_ftRIlhY&feature=related
 
Mvh.
Holm


Edited by Holm - 15 Jan 2012 at 14:28
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2012 at 14:13
Originally posted by Holm

Personligt har jeg også sådan, at det kan være frustrerende at makke med kabinetbygning og især at få resultatet til at se præsentabelt ud. Men hvis jeg skulle udtrykke hvad jeg føler ved det ville nogle nok kunne blive berørte, hvis de netop har talentet for de avancerede detaljer og evnerne til at få det håndværksmæssige til at gå op i en højere enhed.
Stor anerkendelse til de, der elsker at arbejde med de små betydningsfulde detaljer. Jeg ville ønske, at de ville arbejde for mig til en billig pris.
Også stor anerkendelse til de, der som Busk m. fl. fremstiller smukke møbler i High End kvalitet.
Jeg ville ønske at der var mulighed for at købe sådanne kabinetter i stedet for disse firkantede kasser, som sælges hos visse forhandlere.
Med mulighed for at skifte forplade. Altså nogle gode kabinetkits.
 
Da jeg læste ordet havenisse tænkte jeg først på BWs boblekabinetter og sneglekonstruktioner.
På et tidspunkt læste jeg et sted om en hjemmelavet snegl opbygget af tilpassede træringe og så skal man da have gode sløjdkarakterer, hvis projektet skal lykkes.
 
Kunne man bare købe sådanne "havenisse"kabinetter i løssalg: http://www.norh.com/Norh_Loudspeaker/Norh.html
 
De ligner noget, man har set før - hos Ikea, Sudanmissionen eller ...??
 
Mvh.
Holm
Mange tak Holm Smile

Tror faktisk at mik112 har de hvide Conductor kabinetter til salg, prøv at skrive til ham.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2012 at 14:18
Artiklen jeg har fra Speakerbuilder undersøger ikke et alm. skråvægget, men et kasseformet, en cylinder, et trekantet rør (som er en slags skråvægget kabinet) og et firkantet rør og en kasse med havenisser.
Konklusionen (der er mange!) var at havenisser ingen effekt havde - men at skråvægge har (undskyld) - fx er et trekantet rør meget bedre end et cirkulært. Men en terning (the horror) var slet ikke ringe, bare den er stor nok!
Havenissernes manglende effekt skyldes nok at de som regel laves for smÃ¥, og at reflektion i forskellige retninger ikke er sÃ¥ effektiont som ulden, der omdanner lyd til varme direkte! Effektiv absorption ved 1000Hz kræver som sagt kiler med dimensioner sv.t. bølgelængden - 35 cm. Ved højere frekvenser er løstpakket uld som sædvanligt det allermest effektive. Jeg kan finde en kurve med absorption i forhold til frekvens for skum, uld, tæppe etc hvis det ønskes. 
Jeg mailer gerne artiklen til alle interesserede, send mig en pb med adresse. Af copyrighthensyn finder jeg det ikke smart at lægge den ud.



Edited by felsby - 15 Jan 2012 at 14:19
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2012 at 14:28
Originally posted by Digital_thor

Pis!  Jeg tænkte sgu nok at min formulering ikke var for snedig og/eller kunne misforstÃ¥s Ouch

Det var IKKE hensigten at p*sse på nogen!

Prøver at udtrykke mig mere betænksomt næste gang EmbarrassedEmbarrassed


@Ronnie

Yep det var det billede. Kunne ikke huske hvor jeg så det. Jeg har intet grundlag for at udtale mig om dets fordele eller ulemper, eller sammenligning med andre konstruktioner. Men huskede det blot som eksempel på en af de konstruktioner, som ser mere end gennemsnitlig tidskrævende ud.


none taken, jeg vil også overveje kraftigere næste gang om jeg vil lave det, nu hvor jeg skal revidere mit topkabinet

om det har en effekt eller ej vil jeg ikke udtale mig om, for det ved jeg ikke en skid om, eneste jeg kan udtale mig om er at da jeg monterede dem, så kunne jeg ved UHUHUHUH testen allerede høre foreskel på det kabinet som IKKE havde og det som havde
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2012 at 14:44
uhuh? Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz