Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Volumen pÃ¥ mellemtonekabinet?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Volumen på mellemtonekabinet?

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Volumen pÃ¥ mellemtonekabinet?
    Posted: 12 Jan 2012 at 15:09
Hej Alle
 
Som overskriften antyder, så går mit overordnede spørgsmål på størrelsen på et mellemtonekabinet, og hvad der sker ved at ændre i den ene eller anden retning rent volumenmæssigt.
 
Here goes:
  1. Kan mellemtonekabinetter blive for store, eller nærmer man sig bare noget der ligner open-baffel effekt?
  2. Fordele og ulemper ved ventilerede mellemtonekabinetter? Wilson gør det jo i stor stil, selvom deres reflekser synes at ligge langt under delefrekvensen? Er det for at undgå kompression eller andet?
  3. Er der nogen tommelfingerregel for ca mængde af dæmpemateriale, eller vil det være konkret hver eneste gang? Har flere steder set at USXX anbefaler 30% fyld i kabinetter til bas. Ligeledes er jeg andre steder blevet anbefalet at mht. mellemtonekabinettet, sÃ¥ skal det bare fyldes op med løst acoustilux eller lignende.

Jeg er igang med at designe et 3vejs system, og i dette tilfælde drejer det sig om en SS 12M som har 7,5L til rådighed i kabinettets nuværende udformning. Er det godt eller skidt? Kan det med fordel ventileres? Burde jeg i stedet reducere literantallet for at øge kabinettykkelser og afstivninger, eller en kombination af flere af de nævnte forhold?

Kabinettet i x-finer, er i forvejen velafstivet og uden indvendige paralelle flader. Ingen kabinetflader er under 30mm i tykkelsen.
Mvh.
Friman
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2012 at 15:13
lytter lige med her
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2012 at 18:41
Jeg har prøvet både SB 5" og nu Accuton 5" i mit cylindriske 9 liters kabinet (500-3000hz). Som også har en akustisk ventil i bagpladen.
Jeg fortrækker nu kabinettet lukket af. Syntes den akustiske ventil tillod for meget lyd at reflekteres bagud. Det gav en rungen i mellemtonen. Min mellembas (60-500hz) prøvede jeg det samme på. Og det var endnu værre. Det gav en yderst markant og ubehagelig rungen.
Men nu er min væg bag højttalerne også udæmpet. Men stadigvæk syntes jeg bestemt at den bagudstålende lyd er et probem.

Jeg syntes til gengæld det giver god mening at have mellemtonen i et relativt stort kabinet. Da jeg syntes den spiller mere frit. 

blot min erfaring. syntes mindre kamre/volumen påvirker enheden for meget.

Jeg har ikke dybere teoretisk viden til at understøtte mine påstand. Men blot lyttet og lyttet. Og fundet at mange kommercielle højttalere giver deres enheder alt for lidt plads, for at behage design, frem for god lyd.
sÃ¥ jeg prøvede det modsatte og gav dem noget mere volumen. Og er nu ganske tilfreds med resultatet Smile

Mit mellemtonekammer er fyldt stort set helt op med akustilux, løst fordelt i hele kammeret. Med 1cm tykt filt fordelt hele vejen rundt på alle indre overflader.


Edited by Digital_thor - 12 Jan 2012 at 18:44
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2012 at 21:21
Jeg har en kopi af en test i Speakerbuilder. Konklusion: lav kammeret stort. Pyt med ikke-parallelle vægge, kiler etc. 
Du må ikke overdæmpe kammeret. Løst ilagt MDM-3/Acustilux er fint. Og så er der også tricket med at anbringe en skrå stiver midt i kammeret, som er åben til begge sider. Man kan tro, at den vil nedbringe stående bølger, og i alle tilfælde giver den afstivning.
Troels Gravesen er glad for ventilerede kabinetter. Jeg mener heller ikke at det kan skade med et par små huller, men kan ikke underbygge det.

De 7.5l lyder perfekt til en 12M.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2012 at 21:55
Mit næste projekt bliver ogsÃ¥ med RIGELIGT med volumen. Da jeg laver en dedikeret topkasse til mellemtone og diskant. Man kan jo altid lave kammeret mindre, med sandsække osv. Men stift skal det dælme være. Det mÃ¥ bare IKKE "synge" med. Det er jeg blevet totalt allergisk over for. Efter at jeg har hørt hvordan det lyder nÃ¥r der ikke er de klassiske resonanser, som er sÃ¥ typiske for dÃ¥rligt designede højttalere Tongue
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2012 at 12:59
Jeg bruger ca. 10liter hver gang jeg laver noget til en 5", for små kabinetter giver efter min erfaring en indelukket mellemtone.
Med hensyn til paralelleoverflader, så kan det nemt høres hvis man går fra et med helt paralelle overflader til (som jeg plejer) med skrå bagside, det fjerne nemt hørbart nogen grimme rungende betoninger.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2012 at 13:02
Tak for svar...
 
Jamen så tror jeg bare at jeg forsætter med de 7,5L, afstivet uden paralelle flader og god godstykkelse/masse i kabinettet. Vedr. dæmpning så har jeg tidligere gjort som digital_thor beskriver, så det bliver nok også udgangspunktet denne gang.
 
Er der nogen der vil byde ind med lidt teori bag mine spørgsmål i det første indlæg?
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2012 at 13:07
Originally posted by Busk

for små kabinetter giver efter min erfaring en indelukket mellemtone.
Det synes jeg også at have oplevet. Derfor gik mit spørgsmål også mest i retning af et minimumsvolumen som tommelfingerregel, og om det kan lade sig gøre at lave det for stort? Kan det resultere i nogen negativ effekt, eller kommer det bare til at minde open baffel? (og i så fald, er der så nogen negativ effekt ved det?)
 
Originally posted by Busk

Med hensyn til paralelleoverflader, så kan det nemt høres hvis man går fra et med helt paralelle overflader til (som jeg plejer) med skrå bagside, det fjerne nemt hørbart nogen grimme rungende betoninger.
Ja, det ved jeg du tidligere har fortalt, så derfor har jeg også designet fuldstændig uden paralelle flader, og rigtig godt afstivet....Wink
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2012 at 13:18
Originally posted by friman

Tak for svar...
 
Jamen så tror jeg bare at jeg forsætter med de 7,5L, afstivet uden paralelle flader og god godstykkelse/masse i kabinettet. Vedr. dæmpning så har jeg tidligere gjort som digital_thor beskriver, så det bliver nok også udgangspunktet denne gang.
 
Er der nogen der vil byde ind med lidt teori bag mine spørgsmål i det første indlæg?
Forskellene ligge jo nok i kabinettes Q.
tager man en 15w8531k00.
5 litter : Q = 0,707 Butterworth afstemning, blød og lidt indlukket, ikke så hurtig impuls respons.
8,5 litter: Q = 0,577 Bessel afstemning, åbenhed og langt hurtigere impuls respons.

Og dette er er meget tydeligt at høre.

Gælder det bas så bliver det ikke bedre når man går videre end et q på 0,577 da bassen så bliver meget hurtig og kontant men mangler fylde og musikalitet.

Dette har jeg dog ikke oplevet med mellemtonen, men der er sikkert en øvre grænse.
Men har som sagt brugt mine 15m i 10litter og med skrå bagside.

Paralelle overflader giver stående bølger og det kan høres, mellemtone kammeret er nok det mest følsomme overfor dette, da de interne afstande giver stående bølger i dens frekvens område.

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2012 at 13:26
- men husk:
 
D e r   e r   o s s e   s t Ã¥ e n d e   b ø l  g e r   i   k a b i n e t t e r   m e d   s k æ v e   s i d e r !
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz