Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Xzound speaker
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Xzound speaker

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Xzound speaker
    Posted: 28 Jan 2012 at 19:17
jeg er i al fald spændt på hvordan det kommer til at lyde, og er da klar på et lyt hvis det er du vil give et
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2012 at 22:16
Originally posted by D A O

Hejsa

Tak for en masse input og tanker om denne enhed, den er købt for 1300 og koster nu 2000 kroner igen!
Den er ved at få en omgang massage igen med 50 Hz, 12 volt, Den skal have en chance :-)

Ps er der ikke noget med at når man har 2 svingspoler og bruger den  i et bassrefleks kabinet, så kan man bruge nr 2 spole til at afstemme og styre den i bunden ? Det kan vel også bruge en OB opstilling eller ?
Jeg beholder den, den er flot lavet og jeg skal nok finde ud af et eller andet :-)
Kunen godt finde på at tage min bærbar med WT3 og smutter forbi THansen og tage en måling på dem han har liggende, her i byen eller middelfart :-)


Fandt faktisk en forstærker mere der burde kunne bruges til denne enhed (sub)
http://www.behringer.com/EN/Products/NU1000DSP.aspx
Digital amp DSP styret og den her uden DSP
http://www.behringer.com/EN/Products/NU1000.aspx



Hvilket signal bruger du med WT3 til test?
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2012 at 08:44
Originally posted by kappen

Originally posted by hhenne

Originally posted by kappen

Årsagen til at den har et "højt" Qm er i større grad fordi at den har en høj resonansfrekvens og en stor masse, end det er fordi at den har et lavt tab.
 

Edit: Se evt:



 

Nej, det kan man ikke sige. Fs og Mms er modsat rettede og vil i nogen grad ophæve hinanden.

Det kan man da.

Fs er en funktion af massen og eftergivenheden, øger man en eller begge dele falder resonansfrekvensen.

Enhver kan da ud fra overstående formel konkludere at både Fs og Mms har en dominerende indflydelse på hvilken værdi Qms ender op med at være uanset hvilken sammenhæng der skulle være mellem Fs og Mms (det er der jo allerede taget højde for).

Det mekaniske tab er jo defineret i Rms, hvorfor ikke bruge denne værdi, hvis der skal sammenlignes tab???

Hvis man vil sammenligne mekanisk godhed, så brug Q.


Vi kan jo prøve at lave et regneeksempel på overstående enhed ud fra thansen data:

Fs=33 Hz
Mms=335 g
Cms=0.0625 mm/N

Rms er ikke oplyst den beregnes da til:

Rms = (2*pi*Fs*Mms)/Qms = 15.8 kg/s         (kom lige og sig det ikke er et højt tab, sammenlign evt. med SB acoustics store basser)

Vi øger Mms med 100 g, fs bliver da:

Fs_ny = 1/(2*pi*sqrt(Cms*(Mms+100 g)))

Da bliver den nye Qms.

Qms = (2*pi*Fs_ny*(Mms+100g))/(Rms)

Indsættes Fs_ny og Rms fås:

Qms_ny = (2*pi*(1/(2*pi*sqrt(Cms*(Mms+100 g))))*(Mms+100g))/(2*pi*Fs*Mms)/Qms

Qms_ny = 6.022


Vil du stadig hævde at det ingen indflydelse har på Qm?


Undskyld Kappen,
Jeg mener ikke at have påstået, at enheden har et lavt tab, eller at massen og resonansfrekvensen ikke har nogen indflydelse på Qms - det var ialtfald ikke det jeg mente. Blot at den pågld. formel ikke viser, at massen eller resonanfrekvensen har STØRRE indflydelse på Qms end Rms har - da Qms vokser proportionalt med faldende Rms men kun med kvadratroden af stigende masse - og det er jo fordi øget masse får resonansfrekvensen til at falde. Men indrømmet - det er ikke særligt interessant.
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2012 at 09:23
Originally posted by bknielsen



Hvilket signal bruger du med WT3 til test?


Hej

Jeg bruger naturligvis Measure Free Air Parameter : Den er den som giver mig disse data

Kan man overhoved få en enhed til at flytte sin Fs ved at give den massage ved en højre frekvens end den nuværende Fs ?? ( man skal vel under, men har flyttet sig 2 hz :)

PS: Fs er ca 13% forkert (hvis jeg da kan regne endnu :)



Edited by D A O - 29 Jan 2012 at 10:19
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2012 at 10:45
Det er ofte svært at gennemskue hvordan design af en enhed påvirker de interessante parametre.
Derfor kan jeg godt lide at se Qm skrevet som
SQR(m/c) x 1/Rms 
og Qe som
SQR(m/c) x Rdc/(Bl)^2

På den måde er det for mig lettere at se hvorfor fx xsound har valgt de aktuelle parametre. Med så tung en membran er man nødt til at ty til mekanisk dæmpning.
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jan 2012 at 14:46
Ny måling med ekstra masse på membranen  næsten 1/2 kg




Kun på den ene svingspole 
Q skal så halveret ved serie og Re skal fordobles 


Ps der blev forsøgt med 
73.7 gram
173.7 gram 
263.9 gram
men programmet ville have mere vægt, 
ja en meget stiv enhed 



Edited by D A O - 30 Jan 2012 at 15:00
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2016 at 21:15
blev der nogensinde en højttaler ud af dette projekt? Enheden er igen nede i 1.300 kr
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz