Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Xzound speaker
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Xzound speaker

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Message
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Xzound speaker
    Posted: 04 Jan 2012 at 23:02
HEJsa og Godt nytår til alle

Har et spørgsmål til Jer der har arbejdet med højttaler og har noget erfaring !

Xzound som sælges af thansen
Xzound

Sælger denne her
1) Xzound X-serie 12" subwoofer, 1000 W
og denne her
2) Subwoofer 15" 1500W RMS Xzound MADNESS15

Hvad kan de bruges til og i hvilke kasser ville de passe bedst, til hjemme i stuen uden bulderbas dvs jeg tænker ikke på subbas men bare rent ned i bunden på en hifi maner

Har I nogle tanker om disse og evt gode råd,
PS jeg har ikke selv sådanne enheder men en jeg kender spurgte mig om (2) :-)

mvh Hans

Min Blog
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 19:20
Er der slet ingen der har et godt råd ang disse enheder ??
Om de overhoved kan bruges til noget der ligner HIFI !

mvh Hans

Min Blog
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 23:40
jo du skal starte med at finde alle T&S parametre på enhederne for at kunne regne noget som helst

men min erfaringer at bilstereobasser ikke er ret gode til stue grej, de er langsomme og OFTE utroligt ineffektive, så de kræver en helvedes masse effekt for at levere noget der er respektabelt

men igen, det jo bare MIN erfaring
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 10:32
Som Ronni er inde på, mener jeg også at du vil kunne finde enheder der er langt mere vellegnet.
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 12:11
Alle Thiele/Small parametre er jo angivet (ialtfald for 15", som jeg har kigget på). I det hele taget er data angivet meget præsist og informativt - noget man ikke altid ser for hifi enheder.

F.eks. angiver de følsomheden både som db/W og db/2,83V. Det er efterhånden blevet kutyme kun at angive som db/2.83V, hvilket nærmer sig snyd, når det ikke er 8 ohms enheder. 2.83V svarer til 1W i en 8 ohms enhed. Mange forledes derfor til at tro at 4 ohms udgaven af en enhed er mere følsom end 8 ohms udgaven, hvilket som regel ikke er tilfældet når man betragter følsomheden som db/W. Denne enhed er lav impedant og følsomheden er på linie med hovedparten af hifi enheder. Den lave impedans gør den velegnet til brug sammen med digitale forstærkere, og med den effekt, den kan tage, vil den kunne spille utroligt højt.

En anden interessant ting er at den har dobbelt svingspole og en Xmax (lineær en vejs) på hele 30 mm. De fleste hifi enheder ligger her på omkring 10 mm ( nogen snyder ved at angive xmax peak-to-peak, hvilket så skal divideres med 2 for at få den rigtige). Xmax lineær er sammen med følsomheden og belastbarheden (effekten) de parametre, der bestemmer, hvor højt en enhed kan spille uforvrænget i bas området.

Det, der mangler mest er en frekvensmåling, for at se hvor langt den gå op i frekvens. Her er det lidt vanskeligere at bruge Thiele Small parametrene. Den har en relativ høj membran masse. Så vil nogen sige den er langsom. Men den har en meget kraftig magnet, der mere end opvejer membran massen. Bl er næsten 3 gange så højt som de fleste hifi enheder - det er nok også forklaringen på den enorme vægt på over 20 kg. Umiddelbart vil jeg ikke tro den har nogen problemer med at gå op til 500 hz.

Det mest overraskende er den lave pris - det ser ud som om man får utroligt meget for pengene. Og i det dybe område er det altså ikke finesserne, der tæller - Her er det mere de rå data. Jeg vil utroligt gerne prøve den i en åben baffel (dipol). Den har den store Xmax, der gør at den kan levere et lydtryk som to alm. 15" i en åben baffel. Desuden kan den rigeligt tåle den ekstra effekt, der er nødvendig i en åben baffel - fordi man er nødt til korrigere frekevensgangen.

Et billigt digitalt delefiler, hvor der kan korrigeres for både dipol roll-off og rummets resonanser, tilsvarende digital forstærker, og denne her 15" enhed i en dipol, så tror jeg man har et bassystem, der kan udkonkurrere næsten alt hifi grej på pris og kvalitet.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 17:04
Spændende tråd. Jeg har længe tænkt over forskellene på bilstereo og Hi-FI og reflekteret over de imponerende basenheder til bil-stereo og deres forholdsvis lave pris trods kæmpemagneter og opbygning som kampvogne. Faktisk er jeg tilbageholdende for at lukke sådanne bæster ind i et trykkammer med mig bag rattet og svigermor på bagsædet.
Kabinen i en bil hæver roomgain til langt højere niveau end i en stue. Til bilen er jeg ovenud tilfreds med mine Pioneer 6½" coax-enheder med softdomediskanter. De leverer en solid bas i min lille Lupo.
Men disse basser med lavt Fs og VAS kunne måske bruges som subenheder under 100 Hz eller til udendørsanvendelige balladehøjttalere  - og endda med dobbelt svingspole til afpasning af baffelsteppet.
Forløbig har jeg ikke hørt nogle erfaringer eller anbefalinger af bil-basser til noget der ligner HI-FI.
 
På den anden side kan der købes bilstereo med baggrund i dedikerede HIFI enheder - f. eks. kan man købe Dynaudio enheder som bilstereo, hvor fabrikken ellers har stoppet salg af enhederne til selvbyggere. http://www.carsound.dk/soeg.asp?do=soeg&findertypeid=0&bil=&maerkeid=93
 
Mvh.
Holm


Edited by Holm - 07 Jan 2012 at 18:33
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 20:24
Ja, der er mange paradokser indenfor denne hobby. Jeg tror en stor del skyldes, at hifi entusiaster er villige til at betale ret meget for noget de tror på, og at leverandørerne derfor kan tage en høj pris. Højtalerfabrikkerne betaler kun en brøkdel. Dynaudios bilstereo henvender sig nok også mere til hifi entusiaster end til sædvanlige bilstereo kunder.
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 22:00
Hejsa og takker for input

Undre mig nu bare over f.eks denne data
Vas (liter/CBF) 60.105/2,124
60105 liter i Vas det er godt nok vildt meget !
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 22:05
Hey,

Jeg tror ikke det helt er så sort og hvidt.

Jeg tænker det kunne være sjovt at købe 30 stk ved thansen, og så måle parametre på dem alle, og se hvor meget det svinger. Det er ikke engang sikkert at du vil ramme de opgivne parametre på én af de 30 enheder.

Det man betaler for ved gode enheder er udviklingen og kvalitetskontrollen. (gætter jeg). 

Men det er da billigt i forhold til hvordan den ser ud. Men det handler vel om lyd og perfomance. Lige Thansen har jeg ikke super gode erfaringer med. Jeg har lige været en stor tur igennem med dem, med et luftfilter jeg købte. Der går lidt tid igen før jeg tør købe noget der igen. Andre kan selvfølgelig være mere heldige. Men det er mine personlige erfaringer.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 22:45
Originally posted by D A O

Hejsa og takker for input

Undre mig nu bare over f.eks denne data
Vas (liter/CBF) 60.105/2,124
60105 liter i Vas det er godt nok vildt meget !


Kunne det tænkes at der bruges engelsk decimal seperator og der dermed menes 60,1 liter
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz