Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: diskant dali 104
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


diskant dali 104

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: diskant dali 104
    Posted: 06 Jan 2012 at 13:02
De dyre Living voice højttalere er i øvrigt baseret på Dali104, udsalgsprisen er bare skredet lidt for dem i processen Big smile
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 13:05
Originally posted by Hylle

De dyre Living voice højttalere er i øvrigt baseret på Dali104, udsalgsprisen er bare skredet lidt for dem i processen Big smile
LOL
 
Måske en anelse....Ouch
 
LOL
Mvh.
Friman
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 23:53
Originally posted by Hylle

De dyre Living voice højttalere er i øvrigt baseret på Dali104, udsalgsprisen er bare skredet lidt for dem i processen Big smile


.... prisen skaber vist sit eget marked en den branche - desværre. Der skal nok være nogle, som ikke vil ha det, hvis det er for billigt Confused.

I øvrigt er det "bare" at udskifte med sådan en fætter her http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-990000.pdf, hvis man vil ofre det, så skulle Living Voice "konceptet" være på plads, Ronnie det gi'r lidt ekstra træarbejde Wink.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 23:54
det måske lidt overkill Wink
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 23:57
Originally posted by friman

Originally posted by ronnie rasmussen

skal man skitfe, så kan man jo lige så godt ændre filteret
......og den kan altså nogle helt specielle ting som er meget musikbefordrende, hvilket vel også er grunden til den kæmpemæssige succes den nu en gang var...


Jeg har på fornemmelsen at papmembran og skumbølge har noget med det at gøre. Det er jo desværre gået lidt af mode.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 10:51
Jeg er helt enig, en velafstemt woofer med papier membran og skum bølge det kan noget som er fedt! Jeg har lige haft en Snell type j III inden for døren, den havde også noget umiddelbart over sig, og det er bare simple, men vel afstemte stumper. 
Producenterne tør ikke lave enheder med skumbølger mere fordi kunderne ikke vil købe dem, fordi de går i stykker før eller siden, men folk køber stadig gladelig rørforstærkere selv om de ved rørene brænder ud.... ok de der sætter pris på rørforstærkere er sikker ofte også dem der kan lide skumbølger på woofere. Scan Speak coater deres skumbølger, det får dem til at holde rigtig længe,  jeg har faktisk aldrig hørt om Scan Speak skum-basser hvor bølgen er gået til. 
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 15:57
Her er den bedste og billigste løsning: http://www.dba.dk/dali-2-stk-sorte-dali-hoejt/id-79927179/
For
kr. 400 får man et spillende sæt af den 20 år gamle model. Man kan så vælge at pille enhederne ud og bruge dem som reservedele til det bestående sæt og anvende de tomme kabinetter til opgraderinger - f. eks. 2 stk 6½" Scan Speak, Satori eller andet af nutidig kvalitet med tilhørende udvalg af topdiskanter.
Herefter kan man overveje nye specialbyggede kabinetter til de kostbare enheder - velkommen til selvbyggerånden.
 
Vedrørende pap og skum og Scan Speak, så er det velkendt at også Scan Speak enheder med skumophæng mister ophænget med tiden - læs om de gamle trapez-højtalere med 10" Scan Speak basser - google.
Jeg kan også optræde som vidne, idet mine bragende gode 10" Scan Speak af årgang 197* købt i 1981 begyndte at smuldre i kantophænget efter ca. 15 år - og burde være udskiftet til nyere og bedre model langt tidligere. Når et skumophæng smuldrer er det på høje tid at glæde sig over at købe nye.
 
En anden del af debatten handler om at vælge diskanter! Jeg undrer mig, hvis nogen vælger enheder udfra fabrikationsmærket og udseendet. Tænk på, at det er et konsummarked med et hav af modeller. Hvad gør at en diskant (eller anden enhed) er noget særligt?
Scan Speak går ikke længere efter højeste kvalitet - i så fald skulle man kun have nogle få modeller, der til stadighed var underlagt udviklingsarbejde for at fremstille det bedst mulige.
Det er formentlig nemt for en fabrik at fremstille en diskant af gedigen kvalitet, men det sublime kræver langt mere. Læs om Oskar Wrøndings arbejde med at forfine sine få modeller gennem snart 30 år. Han er tidligere chefingeniør fra Scan Speaks første kvalitetsmæssige storhedstid og arbejder stadig minutiøst på at forbedre minimale parametre for at finde forskelle der gør en forskel. Coatningen af membranen skulle være en af de vigtigste parametre og han sælger enhederne i nøje udmålte par. Skal man af uheldige årsager udskifte en diskant kan man få en der matcher  - det er ikke nok bare at klaske en tilsvarende model i kassen.
Blot til eftertanke.
 
The dome (the moving piston):
Cone material has been carefully selected, and coating is applied in several steps, in order to achieve the very best combination of linear SPL response and lowest distortion. Together with linear phase response, crossover design is easily done. Coating the dome is made in several steps developed during many years, and is in fact one of the secrets of the high quality and production equality from batch to batch.
Kilde:
http://www.hiquphon.eu/products_survey.html
 
Mvh.
Holm
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 19:11
Holm, var dine Scan Speak basser coated på skum bølgen? Hvis overfladen er blank, er de coated. 15 år er vist også en ok levetid på en enhed.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 19:57
Kanterne på mine gamle Dali sad der i 19år, så vidt jeg lige kan regne mig frem til, uden coating (jeg mener jeg købte dem i 10 klasse - jeg var ikke så kritisk den gang). De smulrede aldrig men blev stive og møre. Da jeg skiftede dem, kunne jeg høre, at de nok skulle have været skiftet lidt før (højtalerne kunne spille bas igen). Med en coating som ScanSpeak gør idag burde 15 år med god lyd bestemt være indenfor rækkevide.

Jeg kan kun tilslutte mig Hylle, det er mig bekendt mere undtagelsen en reglen at forbrugervarer med bevægelige dele holder mere en 15 år.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2012 at 20:05
.....lige en tanke hvis "skumbølge/papir diy fanklubben" kunne blive enige kunne man med en vis forudbestilling måske få Torben Mikkelsen fra Frequence til at lægge en 100 stk af en Snell 8" eller lignende enhed på lager (og nu skal jeg nok lade være med at dreje tråden mere i sænk RonnieEmbarrassed).


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz