Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Custom DIY Studio Monitors
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Custom DIY Studio Monitors

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Skjold View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Skjold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Custom DIY Studio Monitors
    Posted: 28 Dec 2011 at 16:52
Hej Speakerbuilder.dk
 
Blot en lille ide :
 
 
Jeg er nybegynder inden for DIY speaker builder området og har derfor et par spørgsmål.
 
Er der nogen her inde der ved hvor man kan få hjælp med kabinet bygning, evt, en dygtig snedker ?
 
Kom endelig med kritik og forslag til designet.  
 
God jul og godt nytår Geek


Edited by Skjold - 08 Aug 2012 at 17:24
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2011 at 22:08
Ambitiøst projekt.
Der er dog et par småting, som ikke er optimale.
At dele en 26W/8861T00 ved 500 Hz kræver lidt mere end 24 dB/oct. Enheden har en ret kraftig kant-resonans ved 600 Hz, som du skal haver undertrykt, hvis du vil undgå forvrængning.
Mellemtone enheden er ikke det bedste valg, hvis den skal klare så stort et arbejdsområde. Prøv at tage et kig på 15M/4624G00 istedet. Hvis det er en dome-mellemtone du vil have, tror jeg i første omgang, du skal finde en anden basenhed.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 01:02
Enig med ham_den_lange. Har lige været med til at dele en 26W aktivt i dag. Den skulle spille sammen med 15M og XT25. Og vi delte først ved 400hz med 24db, men det blev en del bedre da vi delte ved 300hz og med 48db. Den er 10" er god, men bare ikke glad for at spille så "højt" oppe i frekvenserne. Vi brugte shelving, til at hæve mellemtonen, ned imod bassen (baffelstep).
Du skal også være forberedt på at dæmpe mellemtone og diskant, sån ca 6-7db i forhold til bassen. På grund af den noget lavere følsomhed. ellers skal du bruge 2 basser. Om den overhovedet er egnet til transmission, er jeg også lidt betænkelig ved.
Hvis du alligevel vil bruge den slags penge.  Og gerne vil have et fuldt aktivt og justerbart system, med langt bedre støj og signal forhold end behringer. så kunne du evt kigge på det her:
Så mangler du kun en forforstærker, så er du kørende.


Edited by Digital_thor - 29 Dec 2011 at 01:06
Back to Top
Skjold View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Skjold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 01:26
Kanon spottet lange !
 
mht. 26W/8861T00 vil problemet så ikke blive løst med alu versionen 26W/8867T00 ?
 
Den forekommer mere impedans / respons flad uden det 600hz bump der er i papir versionen.
 
 
 
 
 
 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 01:30
Burde måske lige nævne, at det netop var Alu-versionen som jeg legede med i dag.
Back to Top
Skjold View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Skjold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 19:08
Tusind tak for responsen Thor, det er spændene læsning.
Jeg kom lige i tanke om at man faktisk godt kan slippe afsted med at dele den mellemtone dome helt nede ved 380hz : http://www.pmc-speakers.com/product.php?mode=view&pid=39&&show=spec
 
Det ville nogenlunde løse problemet med wooferens påkrævet dybe skille frekvens.
 
Så er spørgsmålet bare om det overhovedet er muligt at bruge en 26W/8861T00 i transmission line kabinet ?
 
Er der nogen her inde der kender kravene til en woofer der skal bruges i transmission line sammenhæng, eller kan verificere om 26W/8861T00 kan bruges til formålet ?
 
 
 
 
 
 


Edited by Skjold - 29 Dec 2011 at 23:00
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 23:13
Originally posted by Skjold

Tusind tak for responsen Thor, det er spændene læsning.
Jeg kom lige i tanke om at man faktisk godt kan slippe afsted med at dele den mellemtone dome helt nede ved 380hz : http://www.pmc-speakers.com/product.php?mode=view&pid=39&&show=spec
 
Det ville nogenlunde løse problemet med wooferens påkrævet dybe skille frekvens.
 
Så er spørgsmålet bare om det overhovedet er muligt at bruge en 26W/8861T00 i transmission line kabinet ?
 
Er der nogen her inde der kender kravene til en woofer der skal bruges i transmission line sammenhæng, eller kan verificere om 26W/8861T00 kan bruges til formålet ?

Det var så lidt Smile

til studie brug. Vil jeg da mene at det er vigtigt at du ikke fremprovokere de kedelige tendenser i 26W. Og 380hz er på grænsen - syntes jeg. Du skal også være klar til at kompensere for noget baffelstep, når du kun bruger en mellemtone, som skal række så langt ned. Ved en ca 30 cm bred baffel, så starter baffelsteppet ved ca 650hz. Så du skal også huske at tjekke hvor meget du kan indstille i dit filter, for netop at omgås dette problem.
Har du allerede købt enheder osv. eller kan man nå at komme med forslag? Wink
 
 
 
 
 
[/QUOTE]

Edited by Digital_thor - 29 Dec 2011 at 23:16
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2011 at 11:39
Hej. Har du kigget inde på troels gravesen hjemmeside. Han er igang med transmissionslinie og 10" enheder. Han kommer nok senere med en for 26W med papir - model jensen.
Ellers har jeg set et tysk firma som laver transmissionslinie med 26W med alu. Det er E.O.S. - der er også en tegning af kabinet opbygning - ligner meget den troels gravesen også bruger. morten
Back to Top
Skjold View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Skjold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2011 at 17:21
@ Digital_thor
 
mht. enheder så har jeg disse på lager :
 
 
 
Har ikke købt basserne endnu fordi jeg vil være sikker i mit køb mht.
om basserne kan bruges i transmissions line sammenhæng.
 
Som "Scriptet" ser ud lige nu går jeg efter 3-vejs aktiv deling med 24dB oct linkwitz reiley filter
og tri-amp via 4 identiske amps hvor af 2 kører mono bridged til basserne og 2 kører stereo til mellemtone og diskanterne.
 
Jeg vil også lige prioitere at bas-port reflex og trykkammer kabinet er udelukket i dette projekt
da jeg sigter efter at få en 3-vejs gulv højtaler til at spille rent, åbent og ufarvet mellem 20 - 20 uden hjælp fra en sub-woofer.
 
Men kom endelig med flere forslag og tak fordi du gør opmærksom på baffel-step faktoren,
jeg har set mig rimelig blind på transmissionsline kabinetter så den havde jeg lige svedt ud.Smile 
 
 
 
 
 
 
 
 


Edited by Skjold - 02 Jan 2012 at 08:32
Back to Top
Skjold View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Skjold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2011 at 18:36
Originally posted by Morten3460

Hej. Har du kigget inde på troels gravesen hjemmeside. Han er igang med transmissionslinie og 10" enheder. Han kommer nok senere med en for 26W med papir - model jensen.
Ellers har jeg set et tysk firma som laver transmissionslinie med 26W med alu. Det er E.O.S. - der er også en tegning af kabinet opbygning - ligner meget den troels gravesen også bruger. morten
 
Hej Morten og tak for din respons.Smile
 
Jeg har søgt på troels gravesens hjemmeside samt efter det tyske E.O.S uden held.
 
Kan du linke specifikt til dine kilder ?
 
PFT.


Edited by Skjold - 30 Dec 2011 at 19:50
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz