Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: MATAA
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MATAA

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MATAA
    Posted: 02 Dec 2011 at 08:06
MATAA ved ikke om andre kender dette stykke software, men jeg ved det er gratis !

mataa på sf.net

audioroot.net/mataa


MATAA is an extremely flexible and versatile audio analysis system. Similarly to many other computer-based audio analysis systems, MATAA applies a test signal to the device under test and simultaneously records the response signal for subsequent analysis. MATAA uses the computers built-in soundcard (or an external audio module) to play and record test signals to and from a device under test.

MATAA runs on all sorts of computer platforms because it uses Matlab or GNU Octave as a base (these are powerful number crunching programs which provide a huge toolbox of routines for data analysis and processing). This explains why MATAA is so flexible and easily extendible with custom test signals, data analyses, plotting procedures, and scrips to automate routine measurements.

MATAA is distributed as free software under the GNU General Public License.

For further information read the MATAA article in the
audioXpress
journal (I also provide the original version of this article, where the command examples are easier to read).


altså er det GNU, det er linux og det er gratis
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2011 at 21:34
Hey,

Det er spændende. Jeg syntes åben kildekode er super.
GNU Octave ser også spændende ud :)
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2011 at 04:23
Originally posted by syncroniq

Hey,
Det er spændende. Jeg syntes åben kildekode er super.
GNU Octave ser også spændende ud :)


Ja det mener jeg også (open software), en noget anden måde at arbejde og beregne højttaler, men kunne være spændende, og fik man først skrevet sine egen scripts :-)
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
rapstam View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Sep 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote rapstam Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2011 at 13:00
Matlab koster kassen med signal pakkerne, men octave er gratis.
Der er dog ved at være tilsvarende pakker i Python sproget, bla numpy/scipy/matplotlib som fundamentalt set ikke er mere kompliceret end matlab. Desuden ser det ud til at Python har en pakke der hedder pytave som er en octave-embedded i Python.

Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 07:53
Originally posted by rapstam

Matlab koster kassen med signal pakkerne, men octave er gratis. Der er dog ved at være tilsvarende pakker i Python sproget, bla numpy/scipy/matplotlib som fundamentalt set ikke er mere kompliceret end matlab. Desuden ser det ud til at Python har en pakke der hedder pytave som er en octave-embedded i Python.


Takker for tips, det lyder rigtig spændende :-)
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 23:45
Hej,

Der findes også en anden software pakke til Linux til visualisering og analyse af audio signaler. Kan ikke huske navnet men er programeret til den grafiske brugerflade Qt. Kunne være spændende at afprøve sammen med MATAA. Jeg søger videre i morgen.

Til dem der har lyst til at afprøve MATAA på Linux anbefaler jeg ARCH Bang som Linux platform. ARCH er den i særklasse bedst lydende og eneste audiofile Linux distribution jeg har hørt til dato, og desuden den eneste Linux distribution, som magter at køre Jack audio server og Jamin med low latency.

/JH


Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 23:52

Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2011 at 23:54
Hej,

Her er en lænke til  Qloud. Softwaren som jeg omtalte i min tidliger post. Imponerende syn.
Ved ikke hvordan det fungerer sammen med MATAA, men mon ikke man har sit behov dækket ind med de to programmer i fælleskab.

http://gaydenko.com/qloud/screenshots/shot01.png

/JH
Back to Top
rapstam View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Sep 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote rapstam Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2011 at 10:10
MATAA virker ikke helt til linux (endnu). Det er audio der ikke er implementeret. Det kunne dog være fedt at kunne få det til at køre med JACK. Jeg havde en ide om at nørde med det i juleferien, men realistisk bliver det nok ikke til så meget.


Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2011 at 20:43
Hej,
 
Jeg tror MATAA kan køre på Linux.  Ifølge MATAA hjemmesiden er det bare aldrig prøvet. Lyder som et rigtig Juleprojekt at kompilere en version til Linux.
 
Rapstam har du en Linux version eller bruger du Jack på windows?
 
/JH
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz