Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Passage 3.0
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Passage 3.0

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Passage 3.0
    Posted: 09 Mar 2009 at 20:52
Hey,

Jeg har ikke så meget tid, men vil lige vise mine målinger frem på det færdige filter. Mere info kommer nok imorgen når jeg har tid, eller er på arbejde .


Her en frekvensresponse målt lige på, ca 1 meter afstand.
Den er stigende op af til, men det er ok med mig. Lidt offaksis vil den blive lagt ned. Ellers er det bare en lidt størrere seriemodstand på diskanten, så er det på plads.


Og her hver enhed for sig, sammen med ovenstående. Unoden på mellemtonen helt nede i bunden er måleudstyret, ikke enheden.


Her er målt fase. Den skal lige forklares. Den lilla er målt imellem mellemtone og diskant på ca 1m. Den blå imellem mellemtone og bas samme afstand. Den gule er målt i mellemtonens højde også i 1m.

Altså kan vi se at jo længere væk, des mere er alle enheder i fase. Og der er godt og vel 3-4 meter ud til lyttepos, så jeg tager det som at højttaleren er godt i fase.



Her er målt fra 0 til ca 50-60 grader offaksis.


Og her vandfald. Lidt ballade ved 3000Hz, men det er småting. Højttaleren har mere energi ved 3000Hz end resten af frekvensgangen, derfor vil den også død ud senere.


Der kommer mere info senere. Jeg bliver nød til at smutte ind til familien.

Edited by syncroniq - 09 Mar 2009 at 20:53
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2009 at 09:15
Hvorfor løftet i diskant området, bliver den ikke lidt anmassende? men ellers ser det jo godt ud, hvor er billederne? Wink.
 
Busk


Edited by Busk - 10 Mar 2009 at 09:17
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2009 at 09:36
Nydeligt.. Det lader også til at den har en rigtig fornuftig og ensartet spredning. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2009 at 11:23
Hey,

Busk > Det var heller ikke meningen. Men syntes ikke det er anmassende. Ved ik om jeg retter det. Men vil da prøve, og så høre om det lyder bedre.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2009 at 15:14
Hvodan læser man egentlige sådan et vandfald og hvad kan man bruge det til?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2009 at 18:25
Hey,
 
Vandfald er en frekvenskurve over tid. Ud mod dig er tidsaksen. Venstre/højre er frekvens og op/ned er niveau som du kender det. Det er en god måde at finde ud af om en enhed/konstruktion har ophobet energi.
 
Her er en frekvenskurve på en diskant:
 
Og her samme diskant i et vandfald:
Der kan man se, at det lille bump ved  ca 18000Hz faktisk har en masse energi ophobet. Det ses kun på vandfaldet. Det er den ting jeg bruger det til.
 
Dog er der forskel på et vandfald ved forskellige niveauer. Så man kan ikke sammeligne 2 vandfald uden at vide niveauet.
 
Måske Kappen kan komme med en mere teknisk fortælling.


Edited by syncroniq - 10 Mar 2009 at 18:26
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2009 at 19:18
Originally posted by syncroniq

Hey,
 
Vandfald er en frekvenskurve over tid. Ud mod dig er tidsaksen. Venstre/højre er frekvens og op/ned er niveau som du kender det. Det er en god måde at finde ud af om en enhed/konstruktion har ophobet energi.
 
Her er en frekvenskurve på en diskant:
 
Og her samme diskant i et vandfald:
Der kan man se, at det lille bump ved  ca 18000Hz faktisk har en masse energi ophobet. Det ses kun på vandfaldet. Det er den ting jeg bruger det til.
 
Dog er der forskel på et vandfald ved forskellige niveauer. Så man kan ikke sammeligne 2 vandfald uden at vide niveauet.
 
Måske Kappen kan komme med en mere teknisk fortælling.
Det behøver han såmæn ikke, det der forstod jeg lige med det samme, godt gået. Smile
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2009 at 19:32
Jeg er nok tungere at danse med end Busk, men hvad gør man med den viden? (ikke at Busk har forstået det, men mht den ophobede energi)
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2009 at 19:36
Originally posted by joesch

Jeg er nok tungere at danse med end Busk, men hvad gør man med den viden? (ikke at Busk har forstået det, men mht den ophobede energi)
ha ha ha nej, det var faktisk et godt spørgsmål, havde forstået hvad man kunne læse ud af det, men ja hvad gør man så?
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2009 at 08:32
Man kan sige at en højtaler har et stationært svar, som er frekvensresponsen, som er dette svar man får ved længere varig påvirkelse af et signal. Men der er også et transientsvar som er kortvaring og gerne skulle falde tilbage til 0 (det stationære svar) inden for så kort tid som mulig. Både filter, enheder og kabinet afstemning har betydning for det transiente svar.

Tager du for eksempel en ideel spole og en kondensator og sætter dem i serie, sætter 10V over kondensatoren og fjerner spændingskilden igen, vil dette kredsløb stå og svinge frem og tilbage som et slags elektrisk pendul, eftersom der intet tab er i hverken en spole eller kondensator vil det fortsætte til uendelig tid. I praksis vil det dø ud over tid fordi der er et tab i både spole og kondensator, både ohmsk og elektromagnetisk.

En høj Q (lav tab) kabinet vil også have en tendens til at stå og "ophobe" energi og har derfor svært ved at starte/stoppe eller i det hele taget reagere præcist på et signal.

Man kan lidt sammenligne det med en skål med en kugle i, hvis du smider kuglen ned fra en af siderne vil den rulle rundt i skålen og det det handler om her, er så at den skal ligge sig stille nede i midten (det stationære system) så hurtigt som muligt.

Impulseresponse/Stepresponse er også en anden måde at måle det på, Der sender man en puls ind på kredsløbet (systemet) for at se hvordan det reagerer efterfølgende når der ikke længere er et signal på, altså det eneste der er tilbage er energien i kredsløbet, så kan man over tid se hvordan og hvornår det dør eller ikke dør ud.


Edited by kappen - 11 Mar 2009 at 08:40
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz