Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lillebror HT
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lillebror HT

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lillebror HT
    Posted: 09 Mar 2009 at 12:04

Nå i skal da heller ikke snydes for det kæmpe projekt jeg også har kørende, det har været igang af og på over de sidste par år, børn, arbejde i hi-fi klubben og forskellige problemer med projektet har fået det til at trække lidt ud. Og nå ja så er de meget store og det i sig selv gør det tidskrævende.

 

Projektet er som det afsløres i overskriften til min ”lillebror” som længe har ønsket sig et sæt højttalere som hans ”storebror” har bygget. Det skal lige her nævnes at han ikke er min rigtige lillebror, men en ekskærestes lillebror som jeg fik et tæt forhold til, og vi kalder nu hinanden brødre og ses når vi kan finde tid til det.

Kravene fra hans side var ret simple, ”de skal være store!”, og lidt efter kom det så ”og de skal selvfølgelig også spille godt”.

Så det er jo et dejligt nemt projekt at gå i gang med, når man ikke skal tage hensyn til WAF faktor, men kan bygge frit efter at de bare skal lyde godt.

 

Valget er faldet på en 3vejs WMTMW konstruktion med 2stk 10” Vifa basser, 2stk 5,25” Seas mellemtoner, og 1stk Morel diskant.

Hver højttaler vil blive bygget op i 4 sektioner, 2stk bas/mellemtone sektioner, 1stk diskant sektion og så en fod/sider til at holde alle kabinetterne i den rette vinkel.

Til at starte med blev der bestilt træ til selv kabinetterne og så kunne det til siderne og foden komme senere, men det blev alligevel til 297kg i alt, 20m2 MDF i alt.

Kabinetterne er bygget op af en 19mm MDF matrix konstruktion til afstivning, inder kabinettet er også bygget op af 19mm MDF, og til sidst er der limet et yder kabinet af 12mm MDF.

 

Nå nu til billederne fra den gang og til næsten nu.
 
Sådan skulle de gerne komme til at se ud.
 
297kg MDF
 
Optegning af matrix.
 
Den første lodrette.
 
 
Den første af 4 stk er samlet.
 
 
 
 
Så er de 2 bas/mellemtone sektioner lige stavlet ovenpå hinanden for at se hvor store de rent faktisk bliver. (dato passer ikke).
 
Så er det første tårn samlet, mangler dog de sidste lag 12mm MDF.
 
 
Så er jeg igang med at lime 12mm MDF på.
 
Her passer datoen.
 
 
 
Store montage dag.
 
 
Sådan stod de og buldrede i et par dage, konen og jeg kunne ikke i fællesskab stable dem ovenpå hinanden, da en bas/mellemtone sektion vejer 60kg ca.
 
Så kom lillebror forbi og hjalp til.
 
 
Så skal der laves sider.
 
Siderne er 170cm høje.
 
16+19mm MDF sider samlet med fod.
 
 
Prøve samlingen.
 
 
 
 
Højttalerne med lillebror, højttalerne er 188cm på højeste sted.
Og 165kg.
 
En meget træt konstruktør. Mig selv sagde hunden.
 
Så skal der grundes, der kik 7L til.
 
Det første lag med den grå metallic maling som ikke kunne blive ens, men de nåede at få 3 lag alle sammen.
 
Så gik jeg over til sort glans 80, det virker.
 
 
 
 
 
Lige nu er jeg så igang med at komme enhederne i, efter de har stået og tørret i 2md efter nogen fejl Angry.
 
Alt for nu.
Busk


Edited by Busk - 10 Jul 2009 at 08:43
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2009 at 12:43
Stort project, men flot ser det ud. Det kræver mere end en 20 kvadratmeter stue at have dem stående.
 
m@dsen
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2009 at 12:51
Originally posted by m@dsen

Stort project, men flot ser det ud. Det kræver mere end en 20 kvadratmeter stue at have dem stående.
 
m@dsen
Tak
 
Ja og et godt gulv med 2 gange 165kg, den vægt er før malling og der er 9lag i alt.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2009 at 17:21
De er brutale, hvad er det for en diskant der er i dem?

Hvornår får du sat clio på dem?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2009 at 17:26
Originally posted by kappen

De er brutale, hvad er det for en diskant der er i dem?

Hvornår får du sat clio på dem?
Store grumme og dejlige Wink.
 
 
Først skal der 2 mand på besøg for at de kan samles og rejses, og det er jeg ved at finde ud af hvornår det kan blive. Havde jo clio på en smule inden de blev skilt ad til malling.
 
Og der nåede jeg det her med et 6dBs filter. men nu har jeg LSPcad også, så nu kan der rigtig leges.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jul 2009 at 08:07
Så er højttalerne kommet hjem til lillebror og i skal ikke snydes for et par billeder, de er dog taget med mobiltelefon. Skal nok smutte forbi med mit nye Nikon ved lejlighed.
 

Den liggende højttaler under samling.
 
Så er den rejst og skal bare flyttes på plads 170kg Confused.
 
Den glade 193cm høje ejer LOL.
 
Nu skal jeg bare have foretaget målinger så LSPcad kan komme på arbejde, lige nu spiller de på det filter jeg fik lavet inden jeg fik LSPcad og kendte CLIO systemet.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2009 at 16:03
Har du fået lavet et nyt filter?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2009 at 16:09
Simuleret ja, men ikke fysisk nej.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2009 at 21:22
OK, men jeg håber da at de bliver færdige - det er jo et flot projekt
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Aug 2009 at 06:50
Originally posted by Meier

OK, men jeg håber da at de bliver færdige - det er jo et flot projekt
tak
 
og bare rolig, jeg skal bare lige have set om jeg har alle stumperne og bestilt dem der eventuelt mangler. Så det nok mere dovenskab og mit centerhøjttaler projekt der sænker det lidt.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz