Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Søger ider/hjælp til ambitiøst vinter projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Søger ider/hjælp til ambitiøst vinter projekt

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
tobiazz View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Nov 2011
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote tobiazz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Søger ider/hjælp til ambitiøst vinter projekt
    Posted: 18 Nov 2011 at 14:44
Hej Speakerbuilder.dk

Første gang jeg opretter noget her inde (har været på h4a før, samme navn)

Jeg har bygget en del små og mellem ambitiøse projekter før hen, men mener at det må være tid til at komme i gang med et ordenligt projekt her til vinter.

Jeg har 4 af disse liggende http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/6-sb17nrxc35-8/

Jeg tænkte de skulle spille bund i en "lille" 3vejs, sammen med en Scan Speak mellemtone og måske en XT25 i toppen?

Første problem er: Hvor meget volumen skal mine SB17 have for at spille bedst? Håber på nogle erfaringer :)

Andet problem: Vil de overhoved være at fortrække som ren bund?

Tredie problem: Vil en kombo med SS 12M + XT25 til toppen kunne spille "blødt" nok med det rigtige filter?
Her til skal det lige siges at jeg er meget sart overfor skarp/ringende diskant og det kan for mig være lidt af et problem, det er ikke fordi jeg ikke kan lide detalier og luft i toppen af lydbillede, men det er meget fÃ¥ højtalere jeg har hørt som jeg syns har givet mig en "blød" nok gengivelse Dead

Skal jeg kigge helt andre veje?

Jeg håber i har en masse gode ideer jeg kan bygge videre med :)

Skriv endelig hvis der er mere i skal vide

Mvh Tobias





Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2011 at 21:20
først og fremmest, velkommen til.

de højttalere jeg har hørt med xt, der har den været ganske god

alternativt kunne du lig gå skridtet videre og vælge en scanspeak D9900, den kan jeg rigtig godt lide, og er ikke rigtig skinger, men har masser af rum og luftighed

alternativt kunne du snuppe denne mellemtone hvis penge ikke var noget issue for dig, er du tosset der er hul igennem

så lover jeg dig, at der er musik for alle pengene, dine basser kender jeg dog ikke (endnu)

men der er klart andre bud

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2011 at 23:30
Velkommen til.
 
SB17's T/S-parametre indikere, at den kan spille en rigtig fornuftig bas.
 
12M'eren er en rigtig god mellemtone, men 12MU'eren som Ronnie linker til, lyder i mine øre bedre. Et billigere alternativ kunne være Scanspeaks 15M/4624G00
 
 
XT25'eren er også en rigtig god enhed, som på ingen måde burde give problemer med "skarp/ringende diskant" som du så smukt beskriver det. Jeg vil dog anbefale dig, at kigge nærmere på SB Acoustics SB29RDC-4 (Den med ferritmagnet!!!). Den er bedre end XT25'eren uden at være markant dyrere.
 
Men husk, kvaliteten af den færdige højtaler afhænger i høj grad af delefiltret!!!
Back to Top
tobiazz View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Nov 2011
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote tobiazz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2011 at 12:02
Tak for de bud i har der !
 
Jeg vil jo selv følgelig gerne ende ud med sÃ¥ god en højtaler som muligt, men jeg har dog ikke uanet $ til rÃ¥dighed Wink den kombo med D9900 + 12MU ser godt nok lækker ud, men koster ogsÃ¥ der efter..
 
Den anden mellemtone 15M/4624G00 ser også spændene ud!
Og jeg har også selv haft kig på den SB diskant! Den ser lækker ud, med muligheden for at dele ret lavt hvis man ville ?
 
Kom endelig med flere bud, når jeg har fundet de enheder jeg vil bruge skal der designes kabinet, og når det er klar kan jeg begynnde at kigge på delfilter, og måske søge lidt hjælp her :)
 
Mvh Tobias
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2011 at 12:07
med hensyn til at dele lavt, så er min erfaring at der kommer til at mangle en hel del i mellemtonen
Back to Top
tobiazz View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Nov 2011
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote tobiazz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2011 at 17:01
Okay sÃ¥ hvis jeg nu vil prøve at finde en SS 12M, og bruge den sammen med SB-diskanten, hvor ville i ca lægge delfrekvensen? 3000hz?
 
Jeg tror jeg vil prøve at finde en SS12M brugt, måske en 12MU hvis jeg kan finde økomomien til den.
Hvad ligger en 12M på i brugt pris sådan ca?
 
Mvh Tobias
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2011 at 10:43
brugte enheder, de ligger normalt i ½ nypris

men at de er brugte er ikke ensbetydende med at de er dårlige
Back to Top
tobiazz View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Nov 2011
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote tobiazz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2011 at 19:50
Okay Ja ved godt at man kan finde rigtigt finde enheder brugt, som intet fejler! :)
Back to Top
tobiazz View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Nov 2011
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 40
  Quote tobiazz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2011 at 12:23
Okay, så er et sæt 2905/990000 på vej mod mig...

Så håber jeg jeg kan få dem til at spille som jeg vil have det ;P

Nu mangler jeg kun at finde mellemtone, har luret lidt på at finde et sæt 12MU brugt :)

Tobias
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2011 at 16:54
Jeg har 2 stk. 12M4631G00 liggende hvis det har interesse.
Smid evt. en PB.

Edited by Mik112 - 22 Nov 2011 at 16:54
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz