Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: lille højttaler enhed
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


lille højttaler enhed

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Lasseaxelsen View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 17 Nov 2011
Location: Aarhus N
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Lasseaxelsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: lille højttaler enhed
    Posted: 18 Nov 2011 at 00:05

Hej! Jeg er helt ny pÃ¥ siden og generelt detsamme inden for selvbyg af højttalere. Jeg aner intet om det, for at sige det lige ud, og det er jo lidt en omfattende opgave at begynde at læse op alt omkring emnet, nÃ¥r man ikke aner hvilke indlæg, artikler mv., som er relevant i mit tilfælde. 
Jeg er arkitektstuderende og har ligesom så mange af mine medstuderende gang i mange sideløbende små projekter i min fritid.

Jeg fik så den idé, at jeg selvfølgelig skulle prøve at bygge en højttaler selv. Ikke bare en alm. højttaler (hvis man i det heletaget kan bruge den betegnelse), men en samlet enhed a la en dab-radio/"ipod dock højttaler" størrelsesmæssigt. Enheden er en samling af apples airport express og så en højttaler, for at ende ud med en mobil/trådløs enhed som snakker sammen med airplay i iTunes.

Ja jeg er lidt doven, og samler de færdige dele i en kasse, for at opnÃ¥ en "works like this, and looks like this" prototype... 

NÃ¥ men sÃ¥ til alt det jeg ikke har noget som helst forstand pÃ¥ LOL

Lydmæssigt, ønsker jeg at opnå et udemærket resultat, som man oplever det i mindre enheder som dab-radioer eller ipod docks.

Jeg var en tur forbi elektronik-lavpris i aarhus, med den tro at jeg skulle have fat i en lille fulltone/fullrange højttaler, og en eller anden form for mini-forstærker. 
Vi får så testet en enhed, som skulle være ganske fin, (vi tester den selvfølgelig uden kasse/kabinet)
men man kan ligesom fornemme at det ikke vil fungere. Der er ikke nok dybde og bund i lyden og slet ikke højt nok.

Vi tester så efterfølgenede en (tror jeg det er) diskant og mellemtone enhed + en dims som skal vibrere med i kassen når det hele samles. Lyden er meget bedre, men der er et eller andet ved lyden som ikke spiller 100%, lidt som om den er lidt for skinger og som om den er meget ensrettet i sin lyd, hvis man kan beskrive det sådan. Det er måske slet ikke er et problem når jeg får det smidt i en kasse?

Delene jeg endte ud med er flg.:

1" Diskant 4 ohm, 50W Tymphany/Peerless
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=111545
Tymphany Peerless 4" Woofer, 4ohm
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=111546
Tymphany Peerless 4" SLAVEBAS!
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=111573
Mini-indbygningsforstærker
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=114283

samt en masse småting som ledninger, jack, skruer...

Jeg vil jo gerne have en så lille højttaler enhed som muligt ud af det til sidst, så tænker umiddelbart en "kasse" på maks 20x20x30 cm og gerne mindre (15x15x25cm fx)

Jeg ved ikke om de ting jeg har anskaffet mig er tilstrækkeligt for at opnÃ¥ en godkendt lyd, eller om der skal mere til? 

Kunne rigtig godt bruge et par kommentarer, hints og erfaringer!

Og undskyld jeg ikke kan alle de fede fagudtryk LOL

Mvh Lasse
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2011 at 23:54
Hej Lasse
Velkommen til.
Det kræver en del øvelse/indsigt at lytte til højtalerenheder i fri luft (dvs. uden kabinet), så der skal du passe lidt på med at sammenligne eller vurdere kvaliteten af det du lytter på.
 
Jeg formoder, at det du gerne vil bygge er en aktiv højtaler, som du kan tilslutte en analog signal kilde, som eksempelvis en ipod eller lignende. Hvis det er det du vil, er komponenterne, som du har købt, en udemærket start. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke havde valgt den forstærker. Men det er jo min sag.
Du mangler dog stadig et delefilter, som først kan designes, når højtaleren er bygget færdig. Et præfabrikeret delefilter er IKKE en mulighed!!!
Hvor mange enheder af hver type har du købt?
 
Mvh.
Simon
Back to Top
Lasseaxelsen View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 17 Nov 2011
Location: Aarhus N
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Lasseaxelsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2011 at 11:37
Hej Simon, tak for interessen.

Det er meningen at det som sagt er en enkelt højttaler med indbygget airport express, så jeg trådløst kan streame min musik fra itunes til enheden. Så ikke nogen direkte ipod tilslutning.

Jeg har som sagt kun købt en af hver enhed, men vil jeg få et "skævt" resultat af det mht til lyden?

Det der med delefilter lyder som noget jeg ikke kan finde ud af, der er måske ikke nogle nemme løsninger der?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2011 at 12:59
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz