Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: HT med scanspeak 15W & XT25
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


HT med scanspeak 15W & XT25

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: HT med scanspeak 15W & XT25
    Posted: 20 Sep 2012 at 19:23

[/QUOTE]
Hej Torben
 
Jeg er noget forundret over at du ikke med det samme fornemmer det nye filter som en klar opgradering?!
 
IMHO er der tale om at gå fra en middelmådig højttaler til noget der er virkelig godt, og væsentlig bedre på alle punkter! Men sådan er vi jo så forskellige, og det er også fair nok...Wink
 
Mht. numrene på enhederne, så kan jeg ikke huske dem i hovedet, men det er den udgave med stort magnetsystem, og ucoated membran. Husker dog at USXX skrev at man formentlig ikke kunne høre forskel på om de er coatede eller ej, da coatingen er meget tynd, og udelukkende af kosmetiske årsager....
 
BTW: nydeligt arbejde som altid fra din hånd....Thumbs Up
[/QUOTE]

Hey Friman

Når jeg ikke fornemmer det som en klar opgradering, hænger det sammen med, at diskantniveauet, efter min mening, er for højt, og at der er et dyk i området ca. 2-5 Khz. Om det skyldes udfasning eller det er med overlæg, kan jeg ikke vide.

Øret er jo som bekendt mest følsomt i 3-4 Khz området, og hvis man sænker niveauet i dette område, får man en mere ørevenlig lyd. ( derfor skrev jeg loudness agtig lyd - den " officielle loudness kurve" viser jo netop et reduceret niveau her - samtidig selvfølgelig med øget bas og diskant niveau)

Jeg synes bestem at højttalerne nu har andre kvaliteter, men tror ikke at "ret frekvensgang" er en af dem.
Jeg er bestemt ikke sikker på, at "ret frekvensgang" er det mest optimale for alle. Det kræver ihvertfald, langt bedre udstyr og lytterum. Modsat mener jeg også, at hvis det er på plads, kan lytteoplevelsen være større.

Jeg har selvfølgelig ikke brugt en tusse på ekstra filterkomponenter, hvis lyden med " det nye filter" slet ikke passede i min stue. Det virker i mange tilfælde rigtig fint. 
Jeg har formodentligt fået sænket diskantniveauet 1-1,5 dB med 2,7 Ohms serie modstanden til diskanten, og yderligere lidt, ved at vinkle højttalerne væk fra lyttepositionen. 

Men der er gynger og karruseller i ethvert filter. Og når vi jo alle ved, hvor meget lytterummet bidrager, er det svært at generalisere.

Jeg lytter ihvertfald videre.....

Mvh

Chris-torb






Edited by chris-torb - 20 Sep 2012 at 19:33
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2012 at 08:39
En færdig diy højtaler er jo også lidt kedelig... Wink
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2012 at 09:40
Hey.

Denne højttaler er ikke lavet til at blive vinklet ind mod lytteposition den skal faktisk som udgangspunkt stå parallel med sidevægene og måske vinkles minimalt.

Jeg kan forsikre dig om at frekvensgangen er SNOR-LIGE i området 15-35 grader. Hvilket burde dække samtlige lyttepositioner i din stue hvis du stiller højttalerne som jeg har beskrevet ovenfor. 
Du har ret i at højttaleren har et lille dyk på ca. 2dB (det kan du alligevel ikke høre) onaxis. - Til det vil jeg sige: Hvor mange har ikke prøvet at de har lyttet til deres højttaler med fasevendt diskant uden at de umiddelbart opdagede det? Og her er der tale om ca. -30dB....

Du bliver også nødt til at se højttaleren som en helhed. Der er tale om en højttaler som er udviklet til at spille godt i et normalt lytterum IKKE en nærfelts monitor. Derfor er der lagt enormt meget vægt på powerresponse og directivity index. Havde jeg lukket huller on-axis (som ikke betyder en skid) så havde powerresponsen lidt under og du havde fået diskontinuiteter i dit directivity index.  Sagt på jysk så havde du fået et hæv ved 45 grader off-axis (OG DET KAN HØRES) Det ændrer markant på den diffuse klang som dit rum bidrager med.

Men hver sin smag. Hvis du ikke kan lide lyden så er det selvfølgelig ligemeget. Man kan dog argumentere for at dette filter er langt mere neutralt hvis man analyserer rum-akuskustiske parametre så som ITDG. Dette filter er ikke lavet behage lytteren, det er lavet efter mine egne overbevisninger om hvordan man opnår den mest neutralt og transparente lyd i et gennemsnitligt rum. Jeg har lagt langt mere analyse og arbejde i dette filter end blot at sidde og rette komponentværdier i lspcad til jeg har en lige frekvensgang.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2012 at 09:56
Har du prøvet at at lytte til det? Uden at tænke over de tekniske ting, bare lytte til dit yndlings-musik og se hvad for en lyd du bedst kan lide?

Filterdesign er langt mere kompliceret end at det blot kan brydes ned til en frekvensresponse. At tro at man kan læse noget som helst om højttalerens lyd karakter ud fra en frekvensresponse er fejlagtigt! Det havde været skønt hvis det var så enkelt, men det er det desværre ikke. Jeg er sikker på at du kunne finde 10 højttalere som har lineal-ret on-axis frekvensreponse og alligevel vil de lyde vidt forskelligt.

Det er ligesom problematikken om hvordan man måler en bils ydelse. Du kan ikke finde en enkelt tal eller momemt kurve som beskriver hvor hurtigt en given bil kan komme rundt på nurnberg. Men du vil sikkert kunne finde en DIY bil som havde mange flere HK end den gængse bil på nurnberg men den vil måske alligevel være den langsomste på banen.

Det jeg prøver at sige, er at hvis man blindt optimerer på 1 parameter (frekvensresponse / HK) Så er der nogle andre vigtige egenskaber som går tabt.


Edited by kappen - 21 Sep 2012 at 09:58
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Okt 2012 at 15:51
Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb

Hey friman.
 
Hvordan var din oplevelse? Er din omtalte højttaler med 15W8530k00 også?

Mvh

Torben
Hej Torben
 
Jeg er noget forundret over at du ikke med det samme fornemmer det nye filter som en klar opgradering?!
 
IMHO er der tale om at gå fra en middelmådig højttaler til noget der er virkelig godt, og væsentlig bedre på alle punkter! Men sådan er vi jo så forskellige, og det er også fair nok...Wink
 
Mht. numrene på enhederne, så kan jeg ikke huske dem i hovedet, men det er den udgave med stort magnetsystem, og ucoated membran. Husker dog at USXX skrev at man formentlig ikke kunne høre forskel på om de er coatede eller ej, da coatingen er meget tynd, og udelukkende af kosmetiske årsager....
 
BTW: nydeligt arbejde som altid fra din hånd....Thumbs Up

Hej Friman.

Hvordan er din Fars højttalere konstrueret?

Er de HELT identiske med mine - tænker her på 5 graders tilt bagover og den "ekstra front" hvor der er affasede kanter, og afstanden imellem enhederne.?

Enhederne - om det er 8530 eller 8531- tror jeg ikke har betydning.

Måske du har et billede af "banditterne" :-)

Mvh
Chris-torb


Edited by chris-torb - 04 Okt 2012 at 15:59
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Okt 2012 at 18:01
Originally posted by chris-torb



Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb

Hey friman.
 

Hvordan var din oplevelse? Er din omtalte højttaler med 15W8530k00 også?


Mvh


Torben

Hej Torben

 

Jeg er noget forundret over at du ikke med det samme fornemmer det nye filter som en klar opgradering?!

 

IMHO er der tale om at gå fra en middelmådig højttaler til noget der er virkelig godt, og væsentlig bedre på alle punkter! Men sådan er vi jo så forskellige, og det er også fair nok...Wink

 

Mht. numrene på enhederne, så kan jeg ikke huske dem i hovedet, men det er den udgave med stort magnetsystem, og ucoated membran. Husker dog at USXX skrev at man formentlig ikke kunne høre forskel på om de er coatede eller ej, da coatingen er meget tynd, og udelukkende af kosmetiske årsager....

 

BTW: nydeligt arbejde som altid fra din hånd....Thumbs Up

Hej Friman.
Hvordan er din Fars højttalere konstrueret?
Er de HELT identiske med mine - tænker her på 5 graders tilt bagover og den "ekstra front" hvor der er affasede kanter, og afstanden imellem enhederne.?
Enhederne - om det er 8530 eller 8531- tror jeg ikke har betydning.
Måske du har et billede af "banditterne" :-)
Mvh
Chris-torb


Hej Torben

Jeg har ikke noget billede på stående fod, men de er helt identiske mht. volumen og udformning af fronten. Eneste forskel er at min far ikke har placeret dem i en ekstra baffel.

Jeg kan uploade en tegning ved lejlighed....
Mvh.
Friman
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Okt 2012 at 18:15
Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb



Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb

Hey friman.
 

Hvordan var din oplevelse? Er din omtalte højttaler med 15W8530k00 også?


Mvh


Torben

Hej Torben

 

Jeg er noget forundret over at du ikke med det samme fornemmer det nye filter som en klar opgradering?!

 

IMHO er der tale om at gå fra en middelmådig højttaler til noget der er virkelig godt, og væsentlig bedre på alle punkter! Men sådan er vi jo så forskellige, og det er også fair nok...Wink

 

Mht. numrene på enhederne, så kan jeg ikke huske dem i hovedet, men det er den udgave med stort magnetsystem, og ucoated membran. Husker dog at USXX skrev at man formentlig ikke kunne høre forskel på om de er coatede eller ej, da coatingen er meget tynd, og udelukkende af kosmetiske årsager....

 

BTW: nydeligt arbejde som altid fra din hånd....Thumbs Up

Hej Friman.
Hvordan er din Fars højttalere konstrueret?
Er de HELT identiske med mine - tænker her på 5 graders tilt bagover og den "ekstra front" hvor der er affasede kanter, og afstanden imellem enhederne.?
Enhederne - om det er 8530 eller 8531- tror jeg ikke har betydning.
Måske du har et billede af "banditterne" :-)
Mvh
Chris-torb


Hej Torben

Jeg har ikke noget billede på stående fod, men de er helt identiske mht. volumen og udformning af fronten. Eneste forskel er at min far ikke har placeret dem i en ekstra baffel.

Jeg kan uploade en tegning ved lejlighed....

Hey.

Det ville være rigtig fint.
Specielt afstanden fra enhederne til kanterne og det 5 graders tilt bagover, betyder en hel del.

Så hvis der f.eks. Ikke er affaset 45 grader lodret på fronten og på toppen, kan responsen ændres en del, da afstanden fra enhed til kant bliver større. 

Bliver spændende at se :-)

Mvh
Chris-torb
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Okt 2012 at 18:22
Originally posted by chris-torb


Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb



Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb

Hey friman.
 

Hvordan var din oplevelse? Er din omtalte højttaler med 15W8530k00 også?


Mvh


Torben

Hej Torben

 

Jeg er noget forundret over at du ikke med det samme fornemmer det nye filter som en klar opgradering?!

 

IMHO er der tale om at gå fra en middelmådig højttaler til noget der er virkelig godt, og væsentlig bedre på alle punkter! Men sådan er vi jo så forskellige, og det er også fair nok...Wink

 

Mht. numrene på enhederne, så kan jeg ikke huske dem i hovedet, men det er den udgave med stort magnetsystem, og ucoated membran. Husker dog at USXX skrev at man formentlig ikke kunne høre forskel på om de er coatede eller ej, da coatingen er meget tynd, og udelukkende af kosmetiske årsager....

 

BTW: nydeligt arbejde som altid fra din hånd....Thumbs Up

Hej Friman.
Hvordan er din Fars højttalere konstrueret?
Er de HELT identiske med mine - tænker her på 5 graders tilt bagover og den "ekstra front" hvor der er affasede kanter, og afstanden imellem enhederne.?
Enhederne - om det er 8530 eller 8531- tror jeg ikke har betydning.
Måske du har et billede af "banditterne" :-)
Mvh
Chris-torb


Hej Torben

Jeg har ikke noget billede på stående fod, men de er helt identiske mht. volumen og udformning af fronten. Eneste forskel er at min far ikke har placeret dem i en ekstra baffel.

Jeg kan uploade en tegning ved lejlighed....

Hey.
Det ville være rigtig fint.
Specielt afstanden fra enhederne til kanterne og det 5 graders tilt bagover, betyder en hel del.
Så hvis der f.eks. Ikke er affaset 45 grader lodret på fronten og på toppen, kan responsen ændres en del, da afstanden fra enhed til kant bliver større. 
Bliver spændende at se :-)
Mvh
Chris-torb


Jamen som sagt så er alle de ting du nævner identiske. Der er bare ikke lavet nogen ekstra baffel, så den eneste forskel er den manglende affasning under den nederste bas ift dine, men det tror jeg altså ændrer det store.
Mvh.
Friman
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2014 at 11:07
Hey.
 
Så skal der Tweak'es lidt igen.
 
Satori TW29 diskanterne er netop ankommet til matriklen - så det bliver spændende at få dem monteret og få prøvelyttet.
 
 
Mvh
 
Chris-torb
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2014 at 12:04
Glæder mig til at høre hvad du synes...!

Jeg kunne jo risikere at gøre det samme...;)
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz