Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: HT med scanspeak 15W & XT25
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


HT med scanspeak 15W & XT25

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: HT med scanspeak 15W & XT25
    Posted: 17 Apr 2009 at 18:44
Originally posted by syncroniq

Hey,
 
Du kan zippe målingerne og ligge ind her. Man kan uploade zip filer på dette forum.  Så kan folk prøve kræfter med filter. Det er frekvens og impedans på enhederne man skal bruge. Gerne i txt filer. Hvis det er clio filer, kan jeg konventere dem hvis det er. Det kunne være sjovt at prøve lidt.
 
Hmm... Gad vide om jeg mangler nogle af dem...
Jeg kan kun finde 1 på bas og en på diskant. Frekvens og impedans... Men bør der ikke være 2 bas og en diskant???
 
Mvh
Torben
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Apr 2009 at 19:15
Hey,

Nej. Dine basser er nok målt parallel.
Men der skal være en impedansfil og en frekvensfil til bas og diskant. Altså 4 filer ialt. ellers kan troels nok sende dig dem på mail. Han har helt sikkert dem liggende. Han bruger jo også lspCAD.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Apr 2009 at 19:29
Jamen så har jeg dem.... Jeg har dem, på den anden PC, så jeg uploader dem, når jeg har den åben....
 
Nu skal vi til Fredagsrock.. Livemusik.... Det er ikke dårligt..
 
Ha' en go' weekend..
 
Torben
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2009 at 08:13
De er godt nok blevet gennemførte, og filtrene er også blevet flotte, synd de skal skjules væk. Clap
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2011 at 11:12
Hej Torben
 
Hvordan ser det ud med opgraderingen? Har du fået lavet det, og i så fald, hvad synes du så om lyden?
 
Mvh.
Friman
Mvh.
Friman
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2012 at 14:05
Hey.
 
Som "Friman" skriver, er der udviklet et alternativt filter, til Ellam25.
 
Dette filter er udviklet med en SB29rdc diskant, istedet for XT25'eren.
 
Så jeg har "Investeret" i et par SB29'ere og lidt filterkomponenter, for at afprøve dette.
 
 
 
Filteret må lige stå på gulvet, indtil jeg beslutter, om det skal monteres "permanent" :-)
 
mvh
 
chris-torb
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2012 at 15:33
Det var på tide....;)

Glæder mig til at hører hvad du siger til lyden...
Mvh.
Friman
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2012 at 19:00
Hey friman.

Jamen ved første lyt, synes jeg at det er lidt "loudness" agtigt. Og det behøver jo ikke at være skidt, når man som mig, ikke får lov at bruge formuen på en stjerne forstærker og CD afspiller.

Tror at der er en udfasning imellem øvre bas og diskanten, som giver 3-4 dB mindre i området 2-5kHz

Diskanten er lidt for anmasende til min stue. Har fundet en fornuftigt leje, med en 2,7 Ohm's modstand i serie med diskanten, istedet for filterets 1,5 Ohm's. Stadig meget lysere end "standart" filteret, men når højttalerne ikke vinkles direkte ind imod lyttepositionen - men mere vinkelret på bagvæggen - passer det bedre. SB enheden har dog alligevel ca. 3 dB's følsomhed mere, end XT25'eren.

Selvom jeg fik lidt "hug" sidst, synes jeg stadig at det er værd at nævne, af begge basfiltre jo nærmest er 1 ordens. 
Når der sidder en 15 Oms modstand i serie med kondensatoren, som er parrallel over basenhederne, vil kondensatorens virkning reduceres meget. Det betyder at øverste bas afgiver lyd, langt opover delefrekvensen. 

Min viden om delefilter konstruktion er bestemt meget begrænset, og derfor skal jeg ikke gøre mig klog, og postulere at det er en dårlig ting. Netop denne enhed kan jo spille op til 9-10 kHz, uden de store "pukler" i frekvensgangen.

Jeg lytter videre :-) Nu er RP3'eren begyndt at snurre rundt, men en skive på. Nostalgi og også en lydkilde der skal afprøves.

Hvordan var din oplevelse? Er din omtalte højttaler med 15W8530k00 også?

Mvh

Torben






Edited by chris-torb - 15 Sep 2012 at 19:07
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2012 at 07:52
Hey.
Lige et par billeder af filteret i højttaleren.
Der er, igennem de sidste par år, udskiftet en del komponenter, så kassen er noget medtaget.
 
Jeg købte en af de "gode" kondensatorer fra Jantzen til diskanten, lidt gode modstande, og en lavohm's seriespole til nedre bas. Bilder mig stadig ind, at jeg kan høre forskel på Z cap og cross cap.
 
 
Mvh
 
chris-torb
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2012 at 11:29
Originally posted by chris-torb

Hey friman.
 
Hvordan var din oplevelse? Er din omtalte højttaler med 15W8530k00 også?

Mvh

Torben
Hej Torben
 
Jeg er noget forundret over at du ikke med det samme fornemmer det nye filter som en klar opgradering?!
 
IMHO er der tale om at gå fra en middelmådig højttaler til noget der er virkelig godt, og væsentlig bedre på alle punkter! Men sådan er vi jo så forskellige, og det er også fair nok...Wink
 
Mht. numrene på enhederne, så kan jeg ikke huske dem i hovedet, men det er den udgave med stort magnetsystem, og ucoated membran. Husker dog at USXX skrev at man formentlig ikke kunne høre forskel på om de er coatede eller ej, da coatingen er meget tynd, og udelukkende af kosmetiske årsager....
 
BTW: nydeligt arbejde som altid fra din hånd....Thumbs Up


Edited by friman - 19 Sep 2012 at 11:30
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz