Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Forberedelse af kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Forberedelse af kabinet

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Jan.Eberhart View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Nov 2011
Location: Kjellerup
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Jan.Eberhart Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forberedelse af kabinet
    Posted: 13 Nov 2011 at 20:18
Hej og tak fordi jeg må være med.

Jeg har lige et par spørgsmål. Jeg forsøger at tegne mine ny højttalere, og nu er jeg kommet i tvivl omkring hvor bred fronten må være. Mest i forhold til at lave filter osv.

Jeg overvejede at lave noget ala Sonus Faber, med en bred buet font, men giver det problemer i forhold til lyden ?

Mvh
Jan
Jammen jeg lære vel ???
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 21:02
En bred front kan være en fin ide, bare du venter med at måle og lave delefilter til bagefter. Kabinettets bredde betyder meget for mellemtonen; det skal korrigeres i filteret. Google "baffle step". Og tjek Troels Gravesen Poor man´s strad.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 22:31
mit råd til dig er

byg et bagkabinet, hvor du har en frontbaffel, hvor du kan skifte fronten ud, til en anden konfiguration, så kan du let måle og lytte til hvad der fungerer, og hvad der ikke gør

søg evt inspiration ved high end mærker som avalon sonus faber vienna acustics

de har efter min mening fat i noget rigtigt
Back to Top
Jan.Eberhart View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Nov 2011
Location: Kjellerup
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Jan.Eberhart Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 22:48
Takker for rådet.

Havde nu håbet jeg kunne lave nøjes med at lave et  kabinet.....

Jeg kan godt se ideen med at lave et hvor fronten kan skiftes. Det har vel meget at sige hvilke enheder jeg vælger om der kan laves et bredt kabinet ikke ?

/jan 
Jammen jeg lære vel ???
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2011 at 07:57
hvis du nu laver et kabinet, som er trapez formet, så eliminerer du bedre stående bølger, og du får en frontbaffel der gør det godt for kantdiffraktioner
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2011 at 13:19
De skæve bølger eliminerer ikke stående bølger, selvom man skulle tro det. De stående bølger optræder bare ved "gennemsnitsafstanden". De skal være rigtigt grundigt skæve, så kan det have en effekt i øverste mellemtone.
Til gengæld kan skæve samlinger medvirke til at nedsætte panelresonanser, altså svingninger i selve pladen, da en trapez- eller trekantet plade ikke har så veldefineret resonans som en rektangulær.
Kilder: Martin Colloms: High Performance Loudspeakers 6th ed. + en god artikel om mellemtonekabinetter i Speaker Builder, som jeg kan maile til interesserede.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2011 at 16:06
@Felsby

Interessant!   Jeg skal netop til at lave nye kabinetter snart. Og der vil jeg meget gerne lave et yber svdigt mellemtone kammer. Jeg har tænkt mig at lave facet på fronten, som avalon, det har jeg gode erfaringer med. jeg er også med på at lave gode affasninger bag enheden, så den kan ånde. dernæst laver jeg en tyk baffel, med 2 forskellige typer finsk birkefiner, og en MDF inderkasse. regner med en 30cm bred baffel, da jeg syntes det giver et pænt look i forhold til højden og valget af enheder. Desuden skulle det give et baffelstep omkring 650hz, hvilket igen passer godt til mine planer.

Men inde i kabinettet er jeg lidt mere på bar bund. har lige nu en cylinder, som den spiller i, men det har jeg hør at man skal huske at lave bagpladen skrå, ellers kastes lyden tilbage på membranen. Overvejede derfor at lave en cylinder som jeg slidser op og på den måde laver den konisk. men er det den bedste måde at lave et kammer til mellemtonen?


Edited by Digital_thor - 15 Nov 2011 at 17:26
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2011 at 16:11
En cylinder har jo altså EN afstand (diameteren) som danner basis for en markant resonans, men det har du allerede gang i at afhjælpe. Men konklusionen fra den enormt grundige speakerbuilder artikel var: lav kammeret stort. Slut. Så vil jeg tilføje at dæmpning med pyramideskum på alle vægge og MDM-3 løst i kammeret er en god ide.
Send mig en pb hvis du vil have artiklen pr. mail.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2011 at 16:20
hvad med at lave et kabinet hvor du har kiler på bagpladen, ligesom et lyddødt rum?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2011 at 16:24
Kilerne har kun effekt ved bølgelængder sv.t. kilestørrelse. Det er >3kHz Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz