Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: mÃ¥le kabinettets resonans og dæmpning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


måle kabinettets resonans og dæmpning

 Post Reply Post Reply
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: mÃ¥le kabinettets resonans og dæmpning
    Posted: 13 Nov 2011 at 09:40
jeg fik lige en tanke

kunne man ikke sætte enheden i sit kabinet, pille porten ud, og så stikke mikrofonen helt ind i kabinettet, og så spille noget pink noise.

ville kabinettets egenresonans og dæmpningen (eller mangel på samme) ikke vise sig på kurven?

tænker jo lidt at man på den måde kan få puttet nok dæmpning i til at eliminere de frekvens resonanser man ikke ønsker inden for enhedens arbejdsområde?

Eller er min tankegang helt i hegnet?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 10:16
Det er faktisk godt tænkt og det kan man sagtens, Jeg byggede for nyligt sådan en kasse med en microfon inde i til test af en aktiv absorbbent jeg arbejdede på.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 10:48
hold da kæft, og så før kl 10, det er da utroligt
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 14:44
Spændende eksperiment. Jeg forestiller mig, at der opstår et voldsomt roomgain også ved højere frekvenser end i et almindeligt lytterum - måske reduceret af portåbningen - og samtidig kommer der direkte lyd fra enhedens bagside i hele dens frekvensområde til mikrofonen.
Og hvad er vigtigst: At dæmpe roomgaintrykket på kabinettet eller forhindre stående bølger og reflektioner i at komme retur gennem enheden?
Dæmpningsmateriale kan vel eliminere stort set al lyd bortset fra roomgain og de dybe basfrekvenser.
Mine mellemtonekabinetter er fyldt op med fåreuld og har samtidig en åbning på bagvæggen, hvorfra der kommer en svag bas.
En mikrofon midt inde i tilpas (?) sammenpresset fåreuld vil være interessant. Måske skulle jeg finde min gamle NAD-forstærker med mikrofonindgang frem og komme nye batterier i mikrofonen.
  
Ene anden måde at "måle" på er at lægge et øre tæt til portåbningen ...
 
Når der udvikles diskantenheder med dæmpet kammer, anvendes vel også en eller anden form for måling af kammerets dæmpning? Indefra eller udefra?? Eller måler man bare på impedans og impuls?
 
Mvh.
Holm
 
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 14:50
jeg har lidt selv haft samme tankegang holm

men roomgain, det findes der jo andre måder at tøjle

men det sigter mere imod at man får lavet en højttaler der fungerer ud fra samme virke i nærmest alle rum.

ment på den måde, det ville jo være dumt at bygge højttaleren efter hvordan dit gain i rummet er, og deri så lægge dæmpning, det vil jo så i min verden bevirke at roomgainet ligger et andet sted i et andet rum, da dette jo ikke vil have den samme frekvens i stående bølge

en af ingeniørene må komme på banen her.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 16:56
Roomgain har jo meget at gøre med størrelsen af rummet, og inde i et højttalerkabinet, vil der være meget stærkere roomgain end i et lytterum. Jeg vil sammenligne med en bil, hvor man jo sÃ¥ at sige sidder inde i "kabinettet" og lytter.
Selvom det indre af et kabinet gøres lyddødt af dæmpemateriale, vil roomgain stadig øve et stort pres på kabinetsiderne, det er derfor kabinettet skal være så tungt og stift som muligt, hvis det ikke skal spille med. Al anden lyd burde kunne kvæles inde i kabinettet.
 
Mvh.
Holm
Back to Top
Lgrau View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Nov 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Lgrau Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2011 at 15:58
Hej,
 
Havde selv samme tanke. havde egentlig også forventet at man ville få et peak i frekvens gangen.
men resultatet blev mere eller mindre liniær frekvensgang i hele bashenhedens arbejdsomrÃ¥de. Hvilket ikke rigtigt gjorde mig klogere.
 
kan lige tjekke om jeg stadig har mÃ¥lingerne liggende.  
 
men kunne være en sammenligning af flere målinger ville kunne vise en forskel i frekvensgang.
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Nov 2011 at 18:15
Det bedste forsvar mod kabinettets resonanser er asymmetriske kasser og helst døde kasser.
Da jeg lavede mine gamle KEF CS 3 højttaler, der lød modellen jeg fik hjem fra SK Sound i vejle elendigt, kasselys, bonget, ja det rene skralder kasser.
Jeg begyndte så at tegne nogle pyramide kasser og valgte at beklæde dem med tegnskaller indvendig, og så blev der ro over værket, plus jeg havde 5 cm skum-stof på forpladen og så var der ro over den direkte udstrålet lyd. De var tunge som et ondt ord, i forhold til dens dimensioner, men klangen var super for næsten ingen penge, fordi det første jeg hørte ved KEF CS 3 byggesættet var at de var musikalsk som bare ind i h.....

Sandkasser kan jo også bruges, hvor siden laves som en sandwich, fordi 1 cm sand på alle sider med plade tykkelse 15 mm, ja så bliver det en helt anden højttaler, og det beviste Wharfedale jo allerede i 50erne.

Den færdige udgave af sammen højttaler kostede også langt over 5000 kroner og mener ikke at det var sæt pris.

mvh Hans
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz