Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Et par timer i Ã…lsgÃ¥rde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Et par timer i Ålsgårde

 Post Reply Post Reply
Author
Message
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Et par timer i Ã…lsgÃ¥rde
    Posted: 11 Nov 2011 at 13:31
Jeg har længe gerne ville have lidt mere indsigt, og ikke mindst, høre med egne øre hvad et digitalt filter kan gøre ved lyden i en højtaler.
 
Jeg fik mulighed for at besøge Robert fra GroundSound i Ålsgårde igår, for en snak og lytte lidt til det han har stående. Jeg må sige, jeg bliv ikke skuffet. Først hørte jeg et sæt små "pc-højtaler" med en Vifa XT25 og en ScanSpeak 15W og et DCN28 filter. Det lød godt, rigtig godt, når man taeg ved dager i betraktning at kabinetterne ikke var syørre end 6-7 liter. De spillede selvfølgelig ikke helt nede i de lave frequencer, men stadig en ok bund. Så gik turen over i "værkstedet" hvor der var et sæt 3vejs. http://www.dba.dk/andet-maerke-ground-sound-600/id-78286751/
De spillede også med en åbenhed jeg ikke har hørt før i DIY højtaler. Filteret i disse højtaler er et sæt Coolback 600, et 3vejs filter.
Vi sluttede i privaten, hvor Robert har et sæt 180cm høje hæjtaler med et DCN28 filter til at styre det hele. Her kan man tale om hifi lyd i verdens klasse, selv ved lav lydstyrke fornemmer man alle detaljerne i musiken. Disse kæmper er bestykket med 4 stk. 8" ScanSpeak basser, 2 i toppen og 2 i bunden af kabinettet. Mellemtone og diskant er 2 stk. ScanSpeak 15W og en ScanSpeak 2904 i et MTM opsæt i midten. Jeg havde selv taget en cd med Celin Dion med som jeg mener at kende, men det viste sig hurtig at  det gjorde jeg ikke, der er instrumenter pÃ¥ den cd jeg ikke har hørt pÃ¥ mit eget anlæg.
 
Alle forstærkermodulerne i de højtaler jeg hørte var GroundSound´s egne, og de gør det rigtig godt.
 
Jeg er nu blevet 100% sikker på at det næste jeg skal bygge bliver med aktiv filter. Det jeg godt kunne lide er den frihed man fornemmer i lyden, den er ikke indenlukket som man kan opleve i et passivt filter hvis det ikke er lavet rigtigt, hvilket kræver stor ekspatise og noget rigtigt måleudstyr, og ikke mindst vide om hvordan man bruger det. Jeg tror der er mange der tænker som mig:" Hvis bare komponenterne er dyre nok, skal det nok blive et godt filter". Men nej, det er IKKE sandheden, desværre.
 
Jeg ved godt at et aktivt filter kan koster mere end vi almennelige selvbygger vil bruge pÃ¥ den slags, jeg har selv et MiniDsp som jeg har leget lidt med, men det kommer pÃ¥ ingen mÃ¥de i nærheden af hvad et GroundSound filter kan gøre ved lyden. Et DCN28 koster 32000,- men mindre kan ogsÃ¥ gøre det, hvis man er lidt fiks pÃ¥ fingerne og kan bruge en loddekolbe uden at sætte ild i hele huset.
 
Tilslut skal jeg hilse og sige at, skulle der være andre der kunne tænke sig at besøge Robert er man velkommen til at henvende sig for en aftale.
 
Michael
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2011 at 13:39
Ja, digitale delefiltre er det nye sort...
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2011 at 13:41
Originally posted by ham_den_lange

Ja, digitale delefiltre er det nye sort...
????
Michael
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2011 at 13:44
Det er bedre med brun - masser af brun (men mest mel).
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2011 at 13:59
Jeg er selv den lykkelige ejer af en Holm Acoustics DSPre. Den har mange af de samme muligheder som Groundsounds DSP'er. Det jeg især kan lide ved den digitale filter løsning er muligheden for at korrigere især basomrÃ¥det og fleksibiliteten til at prøve nye delefrekvenser uden at det koster mere end 30 sek.
Jeg kan kun anbefale, at undersøge mulighederne i digitale filtre som feks. miniDSP som du selv nævner. Og prisen pÃ¥ miniDSP produkterne er ikke specielt høj taget i betragtning af hvad passive kvalitets delefilter komponenter kan koste. Det kræver selvfølgelig et ekstra sæt forstærkere. Men gevinsten er bestemt ikke at fornægte.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2011 at 15:39
jeg regner også med at gå i krig med en minidsp på mine små tovejs
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2011 at 15:40
Bruger GroundSound stadig IIR Filtre, eller er de gået over til FIR?
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2011 at 15:42
Originally posted by ham_den_lange

Jeg er selv den lykkelige ejer af en Holm Acoustics DSPre. Den har mange af de samme muligheder som Groundsounds DSP'er. Det jeg især kan lide ved den digitale filter løsning er muligheden for at korrigere især basomrÃ¥det og fleksibiliteten til at prøve nye delefrekvenser uden at det koster mere end 30 sek.
Jeg kan kun anbefale, at undersøge mulighederne i digitale filtre som feks. miniDSP som du selv nævner. Og prisen pÃ¥ miniDSP produkterne er ikke specielt høj taget i betragtning af hvad passive kvalitets delefilter komponenter kan koste. Det kræver selvfølgelig et ekstra sæt forstærkere. Men gevinsten er bestemt ikke at fornægte.
 Jeg har hørt Holm´s DSPre for nogle Ã¥r siden, og der er ingen tvivl om at det ligger helt i toppen af scalaen af hvad man kan købe.
Det er rigtigt at man kan få en MiniDSP til små penge, jeg tror jeg gav 800,- for min incl. forsendelse. Jeg blev bare overrasket over den forskel der er i forhold til GroundSound´s filter.
Med MiniDsp kan man prøve kræfter med rumkorrektion og tilrette frequencekurver til en pris hvor alle kan være med. Så er der selvfølgelig det at man skl have extra forstærker men det behøver ikke koste en million.
Michael
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2011 at 12:24
Originally posted by kappen

Bruger GroundSound stadig IIR Filtre, eller er de gået over til FIR?

Der bruges stadig IIR filtre.

Og hvis man er i tvivl om forskellen, så lyt! Jeg har hørt begge dele, under gode forudsætninger. Og umiddelbart spiller de begge rigtig godt. Men de anlæg jeg hørte var med vidt forskellige systemer, det ene (groundsound) med analog forstærkere, dynamiske enheder og traditionelle kabinetter. Og hos Boman (ham som har skrevet indsigtsartikler om tidsforvrængning på hifi4all), der var det med Quad paneler, med åbne kabinetter, PC til realtime FIR-filtre og digitale forstærkere.
SÃ¥ at sammenligne noget mellem de 2 systemer, syntes jeg er direkte fjollet.

Men hvis jeg vinder i lotto i aften. sÃ¥ køber jeg hele l*rtet og opstiller det i et nyt dedikeret lytterum og invitere jeg alle sammen til lytteshow, sÃ¥ vi kan fÃ¥ geden barberet helt ind til skindet  Big smile Wink

@Madsen

Glæder mig pÃ¥ dine vegne. det betyder ikke sÃ¥ meget hvilken producent eller metoder der er benyttet. Bare det spiller musik sÃ¥ godt, at man kan glemme teknikken og teorien, sÃ¥ er der bingo! Big smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz