Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15W/8831G00 + XT25SG-60-04

 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
    Posted: 10 Jun 2014 at 09:54
Hvis bitumen går helt ud til hjørnerne, kan det så ikke løftes lidt væk? Som alternativ til lim anbefaler jeg epoxy af en slags. En ordentlig pølse hele vejen rundt, så skulle det holde...
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2014 at 19:29
Originally posted by felsby

Hvis bitumen går helt ud til hjørnerne, kan det så ikke løftes lidt væk? Som alternativ til lim anbefaler jeg epoxy af en slags. En ordentlig pølse hele vejen rundt, så skulle det holde...


Kabinettet er helt lukket til uden mulighed for at åbne op nogle steder.
Jeg har altså kun åbningerne i frontbaflen at komme ind gennem.
Den interne afstiver samt basrefleksrøret gør det samtidig umuligt at komme til de bageste samlinger i den øverste halvdel af kabinettet.

Ydermere er alle bitumen og skum plader limet fast til indersiden af kabinettet.

At gen-lime samlingerne indefra er desværre ikke en mulighed.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jun 2014 at 21:00
Så kom jeg lidt videre.

Jeg kunne ved banketests konstatere, at bagpladen har slået sig lidt løs (det lyder i hvert fald sådan).

Jeg sleb derfor en 2-3 mm. dyb, 2 mm. bred rille rundt i samlingen mellem bagpladen og de omkringliggende plader. Dette blev gjort med en "Dremel" lignende multisliber. Rillen har jeg efterfølgende fyldt op med alm. trælim.
Nu må det bære eller briste.

Kabinettet skal nu slibes, spartles og males forfra.


Edited by Enthusiast - 16 Jun 2014 at 21:01
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jun 2014 at 21:24
godt fikset Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jul 2014 at 16:23
Så skete der lidt igen.

Fik givet det intakte kabinet maling lag 3 og 4. Det begynder at se fornuftigt ud, men skal slibes og have 2 lag mere.



Fik i samme omgang slebet og spartlet det ødelagte kabinet første gang.

Den slebne rille i pladesamlingerne ses tydeligt.

Men det skal nok komme til at se rimeligt ud igen.

Fronten tog også skade ved faldet og bliver derfor også spartlet.

Nu skal det kabinet bare have 4 lag maling og så håber jeg, at det bliver pænt igen.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2014 at 12:58
Herligt at se skaderne udbedret!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2014 at 20:11
Så blev den endelige finish færdig.

Tror nok det er sidste gang, jeg spraymaler med blank maling fra dåse. Det er bare ikke nemt at få en ensartet overflade - særligt når man står udenfor.
Men resultatet er acceptabelt - og jeg har jo ikke tænkt mig, at dette skal være mine sidste højttalere :)

Her et par billeder af de færdige højttalere.



Og et billede lidt tættere på (af den anden).



Lakken er noget følsom, så begge højttalere har allerede fået adskillige mærker, ridser og streger. De kan nok poleres op igen, men det bliver ikke gjort lige foreløbig. Jeg skal først have fundet noget polermiddel til behandling af indendørs møbler.

2 dage efter jeg var færdig med monteringen røg de første pilfingre i den ene højttaler. Støvhætten på den ene 15W blev fuldstændig inverteret. Jeg har nu trukket den ud igen (vha. nåle). Det nederste billede viser faktisk højttaleren efter reparationen.

Jeg har fået målt lidt på basserne i højttalerne med Clio udstyr.
1 meter og nærfelts målinger på basserne viste fuldstændig ens frekvensgang op til 3 kHz, så skaden på den trykkede støvhætte er nok alligevel begrænset.

Nærfelts målingen viste samtidig at jeg har fået afstemt min refleksport til 38-39 Hz. Det var lige 3-4 Hz lavere end beregnet - men helt ok.

En nærfelts måling på refleksporten viste samtidig, at jeg skal være glad for, at denne er placeret på bagsiden af kabinettet. Den har et grimt resonanspeak ved 700 Hz (hvis jeg husker korrekt), der kun ligger 5 dB under portens spilleniveau ved afstemningsfrekvensen. Det havde nok mudret lydbilledet, hvis porten havde siddet på frontbaflen.

Jeg spiller pt. med de digitale filtre, jeg satte op på basis af målinger på den gamle afstemning. Skal have lavet nye målinger og prøvet at sætte et nyt filter op efter dem, så snart jeg lærer at bruge Clio ordentligt.

Men allerede nu er jeg imponeret. Disse højttalere spiller fantastisk! Deres basformåen er enestående.

Jeg tror min stue har en udtalt rumresonans omkring 120-130 Hz (kunne være gulv til loft). Det er muligvis den, der får bassen fra mine 15W til at virke så imponerende. Det kan jeg jo prøve at lege lidt med, når jeg får målt lidt mere.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2014 at 20:58
Flotte!
Mange 2-vejs reflekskonstruktioner har et mellemtonebidrag i porten. Med lidt fiflen med dæmpemateriale kan det nogen gange dæmpes lidt.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2014 at 07:53
Mht rep af inverterede støvhætter, så kan du bare bruge en blyant  (viskelæder-enden) næste gang. Der er fin plads bagfra gennem polstykket og hele vejen op til støvhætten. 
På den måde kan du stille og roligt trykke den på plads igen. Meget nænsomt...
Mvh.
Friman
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2014 at 09:04
Originally posted by friman

Mht rep af inverterede støvhætter, så kan du bare bruge en blyant  (viskelæder-enden) næste gang. Der er fin plads bagfra gennem polstykket og hele vejen op til støvhætten. 
På den måde kan du stille og roligt trykke den på plads igen. Meget nænsomt...


Det var da en noget smartere metode end mit nålearbejde.
Jeg var lidt nervøs for at lave små fine huller i støvhætten, da enheden så kan ventilere derigennem.
Men som sagt ser jeg ingen målbar forskel i forhold til den anden enhed på både frekvensgang (op til 3 kHz) eller kabinet afstemningen.

Måske en impedansmåling kan afsløre noget?

Under alle omstændigheder er der ingen hørbare forskelle.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz