Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15W/8831G00 + XT25SG-60-04

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 11>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
    Posted: 15 Feb 2013 at 15:05
Originally posted by Frost

Har du fået lyttet lidt på højtaleren? 

mvh Rune



Jeg nåede kun at lege lidt med højttaleren i et par uger, så blev jeg desværre ramt af et teknisk nedbrud i signalkæden.
I løbet af de uger, fik jeg leget lidt med de digitale filtre. Jeg nåede frem til, at man kan opnå rimelige resultater selv med helt simple filtre uden "tricks og tilretninger". Men jeg har bestemt ikke fundet et filter, som jeg er helt tilfreds med.
Jeg benytter et relativt stort kabinetvolumen til min 15W (godt 11liter) tunet højt (ca. 49 hz), hvilket giver en god fylde i bassen. Men dette har vist sig at koste meget på den øvre mellentone, som er mudret, særlig når højttaleren spiller højt (dette fænomen er dog også meget afhængigt af delefrekvensen til XT25'eren. XT25'eren gør det heller ikke særlig godt, hvis den deles under 2300-2400 Hz).

Jeg er pt. i gang med at spartle og finpudste kabinetterne og vil i denne forbindelse prøve at ændre kabinetvolumen og port-tuning. Jeg satser på at trække to liter volumen ud ved at installere en træklods i kabinetterne - og samtidig sænke port tuningen med 4-5 Hz.

Jeg vil hellere have en klar mellemtone end fylde i bassen. Dermed ikke sagt at 15W gør det dårligt i det store kabinet. Der er fylde i bassen - og med den aktive drift af enheden, er der stadig rimelig kontrol og klarhed i de nedre toner. Men mellemtonen lider altså.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2013 at 16:20
har du målt på hvor megen mellemtone der slipper ud af porten? Det burde ikke ødelægge mellemtonen med en høj porttuning. Måske skal der bare lidt uld på bagpladen ved porten.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2013 at 19:47
Hej felsby,

Nej, jeg har ingen målinger til at bakke mine påstande op.
Porten sidder på bagsiden af kabinettet, så jeg har ingen direkte støj fra den.
Jeg mistænker enheden for at kunne spille mere klar mellemtone hvis blot den ikke skal modulere så voldsomt.
Dermed mener jeg at den skal pumpe store membranudsving samtidig med at skulle "vibrere" de højere frekvenser.
2-vejs konstruktioner er jo altid et kompromis mellem bas og mellemtoneklarhed. Man kan kun få begge dele til en vis grad. Her tror jeg, at jeg har lagt mig lidt for langt mod førstnævnte (i forhold til min egen smag).
Men hele ideen med denne konstruktion var jo netop at lege lidt med afstemninger, filtre osv.
Så jeg skal bare i gang med at lege.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2013 at 19:59
Leg er jo halvdelen af fornøjelsen med selvbyg!

men en høj porttuning beskytter altså mindre mod stor membranvandring, da enheden er udæmpet under resonansfrekvensen!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2013 at 20:07
Originally posted by felsby

Leg er jo halvdelen af fornøjelsen med selvbyg!

men en høj porttuning beskytter altså mindre mod stor membranvandring, da enheden er udæmpet under resonansfrekvensen!


Med mine digitale filtre har jeg mulighed for at lægge et meget stejlt high-pass filter på enheden.
Så jeg beskytter enheden på den måde, ved at lægge et high-pass omkring 35 Hz.
Og så planlægger jeg også at sænke frekvensen for port afstemingen


Edited by Enthusiast - 16 Feb 2013 at 20:07
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2013 at 13:40
Jeg har spurgt om det i et tilsvarende projekt; hvorfor er det, at man/du har valgt at bruge en 8 ohm 15W i et 2-vejs system frem for 4 ohm versionen, der umiddelbart ville være et mere oplagt valg?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2013 at 13:47
Hej Ulrik,

Der er såmænd et helt enkelt svar på dit spørgsmål i mit tilfælde.
Udbud og efterspørgsel samt økonomi.

På tidspunktet, hvor jeg indkøbte enheder til mit projekt, var 8-Ohms versionen den eneste tilgængelige af de to på brugtmarkedet. Jeg søgte kun på brugtmarkedet af privat-økonomiske årsager.
Efterfølgende har jeg overvejet at bytte den ud med en 4-ohms, men som jeg lige ser det, vinder jeg kun lidt følsomhed. Og det er ikke noget problem med 8-ohms enhedens lave følsomhed, da jeg driver den aktivt med 180W i ryggen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2013 at 14:09
Ok, det giver mening så - men der er nu 3 dB forskel i spændingsfølsomhed - og så har 4 ohm udgaven nogle bedre parametre til bas-refleks!

Edited by USXX - 17 Feb 2013 at 14:11
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2013 at 21:00
Originally posted by USXX

Ok, det giver mening så - men der er nu 3 dB forskel i spændingsfølsomhed - og så har 4 ohm udgaven nogle bedre parametre til bas-refleks!


Jeg er helt enig med at 3 dB er en forskel, der er til at tage og føle på. Men med aktiv drift og en god transistor effektblok bag enheden går det ok med 8Ohms enheden.
Ud fra hvilke parametre baserer du ovenstående betragtning omkring bas-refleks? Qts?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2014 at 11:21
Så kom projektet lidt videre efter godt et års stilstand.

Højttalerne kom op at spille sidste forår, men jeg var ikke rigtig tilfreds med balancen i lyden.
En forholdsvis høj portafstemning gav en lidt pumpet lyd (ifølge speakerbuilder beregneren havde jeg også fået løftet 100 hz området med et par dB).
Det stemte meget godt overens med mine første indtryk.

Så da mit elektronik gik ned sidste år, valgte jeg at udnytte uheldet og få styr på den endelige finish.
Jeg pillede enhederne og porten ud af kabinettet. Satte en ny port i og sænkede derved portafstemingen med ca. 8 Hz.
Jeg nåede at få pensel-grundet kabinetterne (3 gange - uden mellemslibninger) sidste sommer - og så gik det hele i stå.
Kabinetterne røg i skammekrogen pga. tidsmangel (motivationsmangel).

Men nu kom jeg videre. Fik slebet de grundede kabinetter i bund i går og er begyndt på den sidste spartling.





Nu mangler jeg bare

slibning - spartling - finslibning - maling - slibning - maling - finslibning - maling

Ved ikke helt, om 3 tynde lag spraymaling er nok - ellers får de 4.

Den oprindelige plan var at de skulle være blank hvide.
Men det er ændret og de bliver i stedet mat-sorte.
De bliver spraymalet med dåse. Håber det giver et ordenligt resultat.
Det vil tiden vise.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz