Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15W/8831G00 + XT25SG-60-04

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 11>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
    Posted: 10 Apr 2012 at 23:25
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by kappen

 
Den store forskel ligger i hvor dygtig manden der foretager filteropbygningen og trimningen er.

Om det er passivt, aktivt, digitalt biamped eller andet er af forsvindende lille betydning sammenlignet med overstående.


Derfor snakker jeg også om en reel sammenligning af de simple filter-løsninger her. I første omgang har jeg på ingen måde tænkt mig at foretage rum-korrektion på de digitale filtre. Det har jeg heller ingen mulighed for, da jeg ikke har måleudstyr hjemme.
Jeg kommer til at benytte de samme målinger (målt på de rene enheder) til at sætte de analoge og de digitale filtre op. Jeg får kyndig vejledning til de passive filtre og jeg har ikke tænkt mig at rette på noget i enhedernes frekvensgang på den digitale løsning - blot påføre high- og low-pass filtre af varierende stejlhed - og lege lidt med delefrekvensens placering. Det er i mine øjne en af de store fordele ved den digitale løsning - det koster ikke ekstra at lave en helt ny højttaler, når først filtrene er købt Smile
Bi-amped kommer sig såmænd også blot af, at den aktive løsning ikke skulle have effekt-fordel i forhold til den passive.

Fornuftigt at droppe rumkorrektionen i første omgang, der findes ingen måde at korrigere et rum på digitalt, ved mindre man laver nogle meget avancerede opstillinger og jeg kender ikke til nogle af disse der er kommercielt tilgængelige. Så det man kan finde for tiden, kan i min verden højst ophæves til "rum kompensation" Men det er en længere snak. Nu er jeg også skadet af at have arbejdet med udviklingen af sådanne løsninger.

Hvis du vil lave en direkte sammenligning af de 2 systemer, skal du være sikker på at få overføringsfunktionerne til at matche 100% Det kræver jo nok at du opbygger systemet (samtlige komponenter INCL. enhedens impedans (som er en semi induktans)) i laplace domænet og laver en bilineær z-transformation, så du kan lave filtrene om til IIR filtre, som er det groundsound modulerne kører med (jeg ved ikke hvor fleksibelt deres system er, overfor "egne" filtre). Bare at vælge den samme delefrekvens på begge systemer og tro at man derved kun sammenligner digital/analog går desværre ikke.


Originally posted by kappen


Jeg begriber ikke at selvbyggere kaster sig ud i enormt dyre løsninger (jeg forstår godt de knap så dyre) bare for at gøre det digitalt. Det ekstra besvær med at køre alle signaler igennem en DSP, det ekstra udstyr man skal have stående, at man reelt aldrig har en færdig højttaler osv. Når de ikke engang formår at udnytte mere end 20% af højttalernes potentiale i alm passive filtre.


Det behøver nu heller ikke at være så dyrt. Du kan jo prøve at regne lidt på, hvad dine egne konstruktioner har kostet dig i passive filter-komponenter indtil nu? De omkostninger kunne sikkert snildt have dækket en gang digitale filtre samt muligvis også et par ekstra (DIY) effekt-forstærker kanaler.
Jeg har skam både digitale (FIR) og passive opsætninger. Min digitale opsætning har kostet mig knap 2000Kr for en intel ATOM og convolver softwaren (freeware) som jeg kører i console. Den klarer snildt 8 kanaler med 4000 taps mens den afspiller en film i fuld HD - ikke så ringe endda og så skal man jo lige huske at nævne at FIR filtre koster en del mere kraft at afvikle end IIR filtre, som man ser i mange andre hunde-dyre produkter. Så har jeg også 100% frihed til at generere mine egne filtre helt fra bunden, hvilket giver mig den fleksibilitet der kræves for at få de digitale filtre på højde med mine passive.

Men det behøver altså heller ikke at være dyrt at lave et passivt filter, man behøver ikke at bruge komponenter i den dyre ende, man kan sagtens lave noget der "spiller max" med de helt billige og hvis man så samtidig er god til at holde dem simple og sunde, så bliver man ikke ruineret.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 23:31
Originally posted by Larsen

Hej kasper !
 
Hvis man antager at begrebet psykoakustik kan forklares med de "almindelige" teorier fra den psykologiske/pædagogiske værktøjskasse, er der nu mange ting der kan forklares.
 
Eks. hvorfor kan det være så svært at vænne sig til højtalere, der har et mere rigtigt diskantniveau.
 
Med en teoretiker som Daniel stern kunne man forklare dette med hans teori om RIG´s (registrering af interaktion der er generaliserbar)
Las os antage, at vores person der har vanskeligt ved af vænne sig til højtaleren med det mere moderate diskantniveau, har haft overvejende positive oplevelser med højtalere med for højt diskantniveau.
Han forbinder nu det for høje diskantnivau med noget rart og positivt. Højtaleren med det mere moderate diskantniveau opleves som fremmedartet og forbindes ikke med den rare og positive oplevelse som med førnævnte højtaler.
Kan det læres at opnå samme og måske bedre oplevelser med højtaleren med det moderate diskantniveau? Hertil er svaret med udgangspunkt i Daniel Sterns teori ...Ja hvis han beslutter sig for at lytte videre til den mere "rigtige" højtaler og opnår tilstrækkeligt positive oplevelser med denne.
 
Denne forklaring kan bruges i andre forhold
 
Rør eller transistorer
Analog gramofon eller CD/digitale medier.
Umodkoblet eller modkoblet.
 
Osv osv
 
Jeg ved godt det ikke er helt så enkelt som ovenfor beskrevet og det er kun en lille del af forklaringen, en gennemgang af psykoakustikkens forhold er for stor en mundfuld her.
 
Jeg har mange tanker om psykoakustik som på andre måder kan forklares eller delvis forklares med udgangspunkt i den psykologiske/pædagogiske værktøjskasse, med henblik på at forbinde sammenhængen mellem det målte og den subjektive opfattelse af "rigtig lyd"
 
Det kunne være spændende at mødes en dag og drøfte dette emneSmile
 
 
 
 
jeg ved
 
 
 
  
 

Helt sikkert. Det er en ikke uvæsentlig faktor, jeg hørte også at mange unge idag, i blindtest, fortrak en 128kps mp3 fil frem for cd kvalitet. Skræmmende!

Noget af det jeg henviser til, er dog en af de ting man kan afgøre i meget kontrollede lyttetests, herunder bla. evnen til at høre faseforvrængning. Mange af de digitale systemer (FIR) har mulighed for at opnå lineær fase, hvilket selvfølgelig betyder at de kan gengive signaler korrekt i tidsdomænet, enting som passive flervejssystemer aldrig kommer til. Det er dog en af de ting som i 99% af alle tilfælde ikke kan høres i ABX blindtest, den sidste 1% kommer af hvis man bruger meget specielle optagelser og afspiller dem på hovedetelefoner, så kan man høre ekstreme grader af faseforvrængning (meget mere end der er i passive højttalere).

Det er jo bla. en af de argumenter som mange af dem som sælger de digitale produkter "praler med" og fremhæver som vigtig og som på papiret ser vigtig ud, men for vores ører er fuldstændig uvæsentlig for lydkvaliteten.


Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 23:53
Originally posted by Larsen

Hej Thor
 
Passive "almindelige" filtre og digitale filtre kræver indsigt og viden om de forhold som Kasper blandt andet omtaler og det er der mange DIY højtalerfolk der ikke i tilstrækkeligt omfang har.
 
Jeg kan da også komme i tanke om nogle velrenomerede højtalerkonstruktører, særligt af Amerikansk oprindelse F.eks. er der en der har glemt alt om kantrefleksion og som udvikler højtalere der er så kantede at de ikke har en jordisk chance for at være homgene og tranperente at lytte til.
 
Det kan måske forklare, at en del af de højtalere jeg i de senere år har hjulpet forskellige venner og bekendte med at færdiggøre, har båret præg af at den glade højtalerkonstruktør/selvbygger ikke har været i stand til at udnttte enhederenes potentiale.
 
Et andet forhold der er interessant omkring digitale filtre er at den glade konstruktør ofte forsøger at rette på forhold omkring enhedens tilbøjeligheder der med passive filtre ville forblive ukorrigeret, men med digital teknologi forsøges rettet op.
 
Jeg har selv stødt på dette fænomen i forbindelse med, konstruktørers forsøg på at korrigere lokale udfasninger/fleksninger på en enheds frekvensgang, hvor det bestemt ikke var faldet heldigt ud.
 
Med hensyn til rumkorrektion vil jeg bare sige design/brug og anvend rummet ....eller med andre ord design med de parametre der er til rådighed.
 
Formålet med indlægget var ikke, at sige digitale delefiltre er dårlige, de skal anvendes med den nødvendige viden og erfaring ....eventuelt opnået ved at lege med passive filtre, med henblik på at få den nødvendige intuitive fornemmelse for de foskellige forhold der skal tages i betragtning i forbindelse med det samlede design. 

Ja det er slet ikke så uvæsentligt det du siger der.

Bare fordi at det er muligt at korrigere en kant diffraktion med digitale filtre, betyder det så at det er klogt at gøre, er det overhovedet praktisk eller matematisk muligt? Fjernes fænomenet fordi man korrigerer for det, eller er det som at tage panodil mod et åbent kraniebrud? (symptomerne forsvinder i begge tilfælde). I Nogle af de systemer jeg har set, inversfiltreres impulsresponsen i en eller anden grad af disse systemet, hvilket betyder at man ikke engang kan fravælge hvordan forskellige fænomener "korrigeres" for. For i langt de fleste tilfælde, kan man ikke tillade sig at gøre det og det giver ikke mening hverken matematisk eller praktisk.

Det er bestemt ikke for at sige noget negativt om princippet FIR/IIR filtre, for det er skide godt og jeg bruger det selv, men det er altså en helt del mere kompliceret end de passive filtre og de giver ikke nødvendigvis tilsvarende bedre lyd og derfor vil jeg aldrig anbefale det til en nybegynder.

Når man blot køber noget software, hvor man kan indtaste delefrekvenser og stejlheder, hive i slidere og gøre ved, bliver man desværre ikke stillet overfor nogle af de problemstillinger der optræder når man laver digitale filtre og som har en afgørende indflydelse på lydkvaliteten.

EDIT:
For lige at vende tilbage til min tidligere pointe: Vil en dygtig højttaler konstruktør kunne lave noget der spillede fantastisk både med passive, aktive analoge, aktive IIR eller aktive FIR. 

Det er ikke princippet der er afgørende, det er måden det bliver udført på og det er derfor jeg mener at man skal holde sig til den simpleste og mest ligetil løsning ved mindre man er 100% klar over hvad man laver, men det er jo heldigvis helt op til den enkelte at vurdere hvad der er rigtigt for ham og jeg synes det er godt at folk prøver kræfter med det og der er sikkert også mange som har opnået nogle rigtig gode resultater med det. Jeg er ikke ude på at sige at dem som har brugt deres penge på digitale filtre har gjort det forgæves, det har de ikke! De har sikkert sat sig ind i tingene og tænkt det igennem inden de købte, men jeg tror bare ikke det er den rigtige løsning for alle. Skulle jeg anbefale noget til en familjemedlem eller lignede vil det ihvertfald være passive filtre, men det kan jo også ske at det ændrer sig i fremtiden.


Edited by kappen - 11 Apr 2012 at 00:03
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2012 at 08:16
Hej kasper
 
Jeg anbefaler desuden familie/venner der vil kaste sig ud i HT DIY, at vente med at anskaffe sig programmer til delefilter simulering.
Simuleringsprogrammerne virker nogle gange som et slags mentalt filter mellem brugeren og emnet for test, og i nogle tilfælde fokuseres der så meget på simulering/måling at brugeren glemmer at lytte.
 
Jeg er naturligvis klar over at simuleringsprogrammer kan spare både tid og penge og anvendt rigtigt, med den nødvendige viden og erfaring kan fungere aldeles glimrende. Dette i særdeleshed når brugeren har erfaringer med de indgående enheder (hvor lavt/højt kan der typisk deles og med hvilken filterstejlhed osv.) 
Fumleboard og målinger med henblik på at ramme den rigtige targetkurve giver nogle intuitive Learning By Doing, erfaringer der ikke er uvæsentlige, indsigt i enhedernes stærke og svag sider, filterkomponeneternes virkemåde, hvad virker hvad virker ikke osv.
Vi modtager information og lærer via alle vores sanser hvorfor udelukke nogle....Smile
 
Altid på vej...
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2012 at 09:56
Først og fremmest skal I da have tak for jeres kommentarer.

Jeg synes dog at diskussionen har taget en lidt uheldig drejning her.
Hver person herinde har deres foretrukne metoder til opsætning af højttalere. Det skal de selvfølgelig også have lov til. Derfor kommer der også så mange spændende højttalere ud af dette forum.

Jeg vil lige referere til mit første indlæg i denne byggetråd:

Originally posted by Enthusiast

Er ny på dette forum og har planlagt ovenstående 2-vejs konstruktion som mit første DIY projekt.
Dette projekt skal bruges lidt som "lære-projekt", hvor jeg håber at begå de typiske begynder fejl, med så små økonomiske smæk som muligt til følge.
 


Ovenstående siger alt om dette projekt. Jeg skal lege/lære og gøre nogle vigtige erfaringer.
For at kunne opnå disse mål, har jeg valgt at gå ud af flere tangenter i højttaler-konstruktørens verden.
Jeg har indtil nu intet gjort uden at have læst grundigt op på diverse teorier inden. Alt fra kabinet-beregninger, port-tuning - baffel-design, placering af enheder mm. har jeg kigget seriøst på og forsøgt at følge de "gængse" guidelines.
Målinger og det analoge filter-design har jeg ikke den store forudsætning for at lave selv, derfor har jeg allieret mig med en kyndig vejleder - og forventer at lære meget herfra, så jeg som minimum kan designe et analog filter selv næste gang jeg vil bygge.
I og med jeg ikke har måleudstyr hjemme, kommer jeg netop til at fin-trimme de analoge filtre i højttalerne med mine ører, og får forhåbentlig derved også brugbar erfaring.

Så inden I kører videre ud af jeres tangent, så tænk lige over, at der i denne byggetråd ikke lægges op til at der skal bygges "verdens bedste højttaler" - både i den digitale og den analoge version. Jeg søger blot et godt produkt i sidste ende og håber at gøre vigtige erfaringer undervejs.
Alt i selve byggeprocessen udføres og anses som værende en del af læreprocessen.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2012 at 10:04
Selvfølgelig. Lad os få tråden tilbage på sporet.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2012 at 10:51
Naturligvis, tråden tibage på sporet Smile
 
Har naturligvis læst tråden og er helt på det rene med at det er et projekt der skal kaste erfaringer af sig undervejs, og du griber jo opgaven an på en måde der lægger op til at kunne trimme/korrigere undervejs. Thumbs Up
Altid på vej...
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Apr 2012 at 10:28
Så er jeg desværre løbet panden mod muren - igen.
Jeg kan ikke få målt højttalerne inden for den planlagte tidsramme, da der desværre ikke alligevel kunne bevilges tid andetsteds fra.

Derfor vil jeg nu høre, om der er nogle herinde fra (i Københavnsområdet - eller omegn), der kunne og ville have lyst til at være behjælpelige med at foretage de nødvendige målinger, så jeg kan komme i gang med at designe filter til højttalerne?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2012 at 08:40
Så har jeg endelig fået målt - og bygget færdig.

Her måling på diskanten - Vifa XT25BG60-04

Og her bassen - Scanspeak 15W/8831-G00 (15W/8531-K00 med boot)

Højttalerne bliver pt. drevet aktivt - og delt digitalt.
Filtrene er DCN23-BOX og de 4 effektforstærkere er i form af 2 gange SPA550 kits (dog med andre trafoer) - Alt fra danske Ground Sound.
Forstærkerne har jeg bygget ned i et gammelt  kabinet fra en TheEnd Millennium forstærker. De fire forstærkere med dertilhørende 2 strømforsyninger sidder lidt tæt - men det samlede produkt fungerer fortrinligt.

Målingerne på højttalerne er foretaget af Robert fra Ground Sound, som ligeledes har sat et filterforslag op til mig.
Nedenstående billede viser den simulerede frekvenskurve efter den digitale filtrering - nederste kurve er med vendt fase på diskanten.
Dykket ved ca. 120 Hz er formentlig rumbetinget - det er der ikke blevet korrigeret for i filteret, da målingen ikke blev foretaget i min stue.


Tak til Robert fra Ground Sound, som har været meget behjælpelig med målinger, support og gode råd.

Da jeg blev færdig sent i går aftes, har jeg desværre ikke haft mulighed for at lytte rigtig på højttalerne. Men jeg skal nok vende tilbage, når jeg har lidt indtryk at berette.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2013 at 13:56
Har du fået lyttet lidt på højtaleren? 

mvh Rune

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz