Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15W/8831G00 + XT25SG-60-04

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 11>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
    Posted: 10 Apr 2012 at 16:44
Spændende! Det er alletiders basenhed; lad dig ikke snyde af dens størrelse. Den sparker r**!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 19:20
Originally posted by felsby

Det er alletiders basenhed; lad dig ikke snyde af dens størrelse. Den sparker r**!


Det håber jeg, den gør.
I første omgang er planen at få lavet et fornuftigt passivt, analog filter til dem (det bliver nok eksternt placeret). Når jeg synes det er godt nok, skal jeg i gang med mine DCN23 digitale filtre fra Ground Sound.
Mangler bare lige at få fat i 4 gode effektkanaler.

Så skal jeg for alvor i gang med at sammenligne.
Hvad mon lyder bedst? Passiv, analog deling og bi-amping - eller digital aktiv deling?
Det er målet med denne konstruktion at finde fordele og ulemper ved de to løsninger. Jeg håber at nå frem til, at der er klare fordele ved den aktive deling. Det er i hvert fald den løsning, jeg påregner at benytte i fremtidige projekter.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 19:34
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by felsby

Det er alletiders basenhed; lad dig ikke snyde af dens størrelse. Den sparker r**!


Det håber jeg, den gør.
I første omgang er planen at få lavet et fornuftigt passivt, analog filter til dem (det bliver nok eksternt placeret). Når jeg synes det er godt nok, skal jeg i gang med mine DCN23 digitale filtre fra Ground Sound.
Mangler bare lige at få fat i 4 gode effektkanaler.

Så skal jeg for alvor i gang med at sammenligne.
Hvad mon lyder bedst? Passiv, analog deling og bi-amping - eller digital aktiv deling?
Det er målet med denne konstruktion at finde fordele og ulemper ved de to løsninger. Jeg håber at nå frem til, at der er klare fordele ved den aktive deling. Det er i hvert fald den løsning, jeg påregner at benytte i fremtidige projekter.

Den store forskel ligger i hvor dygtig manden der foretager filteropbygningen og trimningen er.

Om det er passivt, aktivt, digitalt biamped eller andet er af forsvindende lille betydning sammenlignet med overstående.

Jeg begriber ikke at selvbyggere kaster sig ud i enormt dyre løsninger (jeg forstår godt de knap så dyre) bare for at gøre det digitalt. Det ekstra besvær med at køre alle signaler igennem en DSP, det ekstra udstyr man skal have stående, at man reelt aldrig har en færdig højttaler osv. Når de ikke engang formår at udnytte mere end 20% af højttalernes potentiale i alm passive filtre.
 
Når det er sagt, mener jeg at de passive filtre er de mest intuitive filtre at trimme og man kan sagtens lyttetrimme et filter uden at forstå teorien bag højttaler/rum integration, forskellige udstrålingskarakteristikkers betydning på klangbalancen, overføringsfunktionens betydning på enhedernes forvrægniningsspektrum osvosv. Det er nok også den årsag der gør, at samtlige af de bedste højttalere jeg har hørt uanset prisklasse alle er passive.

Kigger man på teorien ER digitale aktive FIR filtre bare bedst, sådan er det bare. Kobler man psykoakustik på, begynder forskellen at blive tvivlsom. 

En analogi kunne være LP vs CD. LP er jo noget skrammel rent teoretisk, specielt hvis man kigger på hvordan sådan en fungrer rent mekanisk. Men det er jo svært at komme uden om, at det kan lyde fantastisk alligevel. Men det er jo i bund og grund fordi det er nødvendigt at koble teori omkring vores ører og rummet på, før man kan fortolke målingerne på en måde som giver mening for hvordan vi opfatter lyden og her er mange af de fejl der kommer fra LP'en faktisk både gavnlige for det rumakustiske og psykoakustiske.


Edited by kappen - 10 Apr 2012 at 19:39
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 20:14
Originally posted by kappen

 
Den store forskel ligger i hvor dygtig manden der foretager filteropbygningen og trimningen er.

Om det er passivt, aktivt, digitalt biamped eller andet er af forsvindende lille betydning sammenlignet med overstående.


Derfor snakker jeg også om en reel sammenligning af de simple filter-løsninger her. I første omgang har jeg på ingen måde tænkt mig at foretage rum-korrektion på de digitale filtre. Det har jeg heller ingen mulighed for, da jeg ikke har måleudstyr hjemme.
Jeg kommer til at benytte de samme målinger (målt på de rene enheder) til at sætte de analoge og de digitale filtre op. Jeg får kyndig vejledning til de passive filtre og jeg har ikke tænkt mig at rette på noget i enhedernes frekvensgang på den digitale løsning - blot påføre high- og low-pass filtre af varierende stejlhed - og lege lidt med delefrekvensens placering. Det er i mine øjne en af de store fordele ved den digitale løsning - det koster ikke ekstra at lave en helt ny højttaler, når først filtrene er købt Smile
Bi-amped kommer sig såmænd også blot af, at den aktive løsning ikke skulle have effekt-fordel i forhold til den passive.


Originally posted by kappen


Jeg begriber ikke at selvbyggere kaster sig ud i enormt dyre løsninger (jeg forstår godt de knap så dyre) bare for at gøre det digitalt. Det ekstra besvær med at køre alle signaler igennem en DSP, det ekstra udstyr man skal have stående, at man reelt aldrig har en færdig højttaler osv. Når de ikke engang formår at udnytte mere end 20% af højttalernes potentiale i alm passive filtre.


Det behøver nu heller ikke at være så dyrt. Du kan jo prøve at regne lidt på, hvad dine egne konstruktioner har kostet dig i passive filter-komponenter indtil nu? De omkostninger kunne sikkert snildt have dækket en gang digitale filtre samt muligvis også et par ekstra (DIY) effekt-forstærker kanaler.



Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 20:47
Hej kasper !
 
Hvis man antager at begrebet psykoakustik kan forklares med de "almindelige" teorier fra den psykologiske/pædagogiske værktøjskasse, er der nu mange ting der kan forklares.
 
Eks. hvorfor kan det være så svært at vænne sig til højtalere, der har et mere rigtigt diskantniveau.
 
Med en teoretiker som Daniel stern kunne man forklare dette med hans teori om RIG´s (registrering af interaktion der er generaliserbar)
Las os antage, at vores person der har vanskeligt ved af vænne sig til højtaleren med det mere moderate diskantniveau, har haft overvejende positive oplevelser med højtalere med for højt diskantniveau.
Han forbinder nu det for høje diskantnivau med noget rart og positivt. Højtaleren med det mere moderate diskantniveau opleves som fremmedartet og forbindes ikke med den rare og positive oplevelse som med førnævnte højtaler.
Kan det læres at opnå samme og måske bedre oplevelser med højtaleren med det moderate diskantniveau? Hertil er svaret med udgangspunkt i Daniel Sterns teori ...Ja hvis han beslutter sig for at lytte videre til den mere "rigtige" højtaler og opnår tilstrækkeligt positive oplevelser med denne.
 
Denne forklaring kan bruges i andre forhold
 
Rør eller transistorer
Analog gramofon eller CD/digitale medier.
Umodkoblet eller modkoblet.
 
Osv osv
 
Jeg ved godt det ikke er helt så enkelt som ovenfor beskrevet og det er kun en lille del af forklaringen, en gennemgang af psykoakustikkens forhold er for stor en mundfuld her.
 
Jeg har mange tanker om psykoakustik som på andre måder kan forklares eller delvis forklares med udgangspunkt i den psykologiske/pædagogiske værktøjskasse, med henblik på at forbinde sammenhængen mellem det målte og den subjektive opfattelse af "rigtig lyd"
 
Det kunne være spændende at mødes en dag og drøfte dette emneSmile
 
 
 
 
jeg ved
 
 
 
  
 
Altid på vej...
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 20:57
Jeg syntes nu heller ikke det er så dyrt, eller for den sags skyld besværligt.
Når jeg sætte regnestykket op, så er det faktisk billigere end hvad større passive konstruktioner koster.
Har lige været hos Dynaudio og høres deres lille ny aktive højttaler, med indbygget pre, trådløs og fjernbetjening, til 11Kkr. Og den gjorde det faktisk rigtig godt. Og man får jo et komplet system.
Jeg giver Kappen ret i at filteret betyder afsindigt meget. Hvilket igen taler for DSP'en, som jo nemt justeres via USB og et program, som venligst giver dig et overblik over situationen. f.eks hjælper  DSP'en også os selvbyggere, så vi har en chance for at benytte standard-enheder, som normalt skal filteres ihjel, for at undgå deres unoder.

Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 21:28
Hej Thor
 
Passive "almindelige" filtre og digitale filtre kræver indsigt og viden om de forhold som Kasper blandt andet omtaler og det er der mange DIY højtalerfolk der ikke i tilstrækkeligt omfang har.
 
Jeg kan da også komme i tanke om nogle velrenomerede højtalerkonstruktører, særligt af Amerikansk oprindelse F.eks. er der en der har glemt alt om kantrefleksion og som udvikler højtalere der er så kantede at de ikke har en jordisk chance for at være homgene og tranperente at lytte til.
 
Det kan måske forklare, at en del af de højtalere jeg i de senere år har hjulpet forskellige venner og bekendte med at færdiggøre, har båret præg af at den glade højtalerkonstruktør/selvbygger ikke har været i stand til at udnttte enhederenes potentiale.
 
Et andet forhold der er interessant omkring digitale filtre er at den glade konstruktør ofte forsøger at rette på forhold omkring enhedens tilbøjeligheder der med passive filtre ville forblive ukorrigeret, men med digital teknologi forsøges rettet op.
 
Jeg har selv stødt på dette fænomen i forbindelse med, konstruktørers forsøg på at korrigere lokale udfasninger/fleksninger på en enheds frekvensgang, hvor det bestemt ikke var faldet heldigt ud.
 
Med hensyn til rumkorrektion vil jeg bare sige design/brug og anvend rummet ....eller med andre ord design med de parametre der er til rådighed.
 
Formålet med indlægget var ikke, at sige digitale delefiltre er dårlige, de skal anvendes med den nødvendige viden og erfaring ....eventuelt opnået ved at lege med passive filtre, med henblik på at få den nødvendige intuitive fornemmelse for de foskellige forhold der skal tages i betragtning i forbindelse med det samlede design. 
Altid på vej...
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 22:12
Originally posted by Digital_thor

Jeg syntes nu heller ikke det er så dyrt, eller for den sags skyld besværligt.
Når jeg sætte regnestykket op, så er det faktisk billigere end hvad større passive konstruktioner koster.
Har lige været hos Dynaudio og høres deres lille ny aktive højttaler, med indbygget pre, trådløs og fjernbetjening, til 11Kkr. Og den gjorde det faktisk rigtig godt. Og man får jo et komplet system.
Jeg giver Kappen ret i at filteret betyder afsindigt meget. Hvilket igen taler for DSP'en, som jo nemt justeres via USB og et program, som venligst giver dig et overblik over situationen. f.eks hjælper  DSP'en også os selvbyggere, så vi har en chance for at benytte standard-enheder, som normalt skal filteres ihjel, for at undgå deres unoder.

ja den lyder fint, men den har stadig en helt identificerbar lyd, nemlig lyden af klasse D effekt trin, ikke noget jeg synes lyder super musikalsk
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 22:12
Originally posted by Larsen

Hej Thor
 
Passive "almindelige" filtre og digitale filtre kræver indsigt og viden om de forhold som Kasper blandt andet omtaler og det er der mange DIY højtalerfolk der ikke i tilstrækkeligt omfang har.
 
Jeg kan da også komme i tanke om nogle velrenomerede højtalerkonstruktører, særligt af Amerikansk oprindelse F.eks. er der en der har glemt alt om kantrefleksion og som udvikler højtalere der er så kantede at de ikke har en jordisk chance for at være homgene og tranperente at lytte til.
 
Det kan måske forklare, at en del af de højtalere jeg i de senere år har hjulpet forskellige venner og bekendte med at færdiggøre, har båret præg af at den glade højtalerkonstruktør/selvbygger ikke har været i stand til at udnttte enhederenes potentiale.
 
Et andet forhold der er interessant omkring digitale filtre er at den glade konstruktør ofte forsøger at rette på forhold omkring enhedens tilbøjeligheder der med passive filtre ville forblive ukorrigeret, men med digital teknologi forsøges rettet op.
 
Jeg har selv stødt på dette fænomen i forbindelse med, konstruktørers forsøg på at korrigere lokale udfasninger/fleksninger på en enheds frekvensgang, hvor det bestemt ikke var faldet heldigt ud.
 
Med hensyn til rumkorrektion vil jeg bare sige design/brug og anvend rummet ....eller med andre ord design med de parametre der er til rådighed.
 
Formålet med indlægget var ikke, at sige digitale delefiltre er dårlige, de skal anvendes med den nødvendige viden og erfaring ....eventuelt opnået ved at lege med passive filtre, med henblik på at få den nødvendige intuitive fornemmelse for de foskellige forhold der skal tages i betragtning i forbindelse med det samlede design. 


Enig - der er ingen tvivl om at tingene skal bruges rigtigt. Og har man ikke lært de grundlæggende principper i højttalerkonstruktion. Så hjælper det, som en prut i modvind, uanset om man har måleudstyr, DSP, digital dit eller dat. Smile

Jeg er bare selv kun kommet i gang, fordi de digitale filtre gav mig muligheden for at eksperimentere mig frem til glæden ved DIY. Jeg gik nemlig meget hurtigt død på det passive.
Mit første eksperiment gik på at lave en kommerciel højttaler fuldt aktiv. Det kom der masser af lærdom ud af. Den blev meget bedre. Men mine kritiske sanser, hørte hurtigt alle de ting som kunne gøres bedre - derfor røg det passive filter i igen, og de blev solgt som standard. Herefter begyndte jeg så at studere og øve mig på alt hvad jeg kunne få mine fingre i. Og her er DSP'er et genialt værktøj.

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2012 at 22:25
Originally posted by ronnie rasmussen

Originally posted by Digital_thor


Har lige været hos Dynaudio og høres deres lille ny aktive højttaler, med indbygget pre, trådløs og fjernbetjening, til 11Kkr. Og den gjorde det faktisk rigtig godt. Og man får jo et komplet system.
ja den lyder fint, men den har stadig en helt identificerbar lyd, nemlig lyden af klasse D effekt trin, ikke noget jeg synes lyder super musikalsk


Sådan er det jo. de har jo bikset en lille kasse, sammen, som har tæt på det hele, på meget lidt plads. Og jeg kan bestemt også se(hører) manglerne. Og da jeg kort efter hørte deres større studiemonitore. så gad jeg ikke mere de små Wink Men alligevel imponerende hvad de har bakset ind i den lille kasse.
Jeg bruger selv AB-trin. Og de gør det perfekt. Heller ingen problemer med effektbrug, varme, kontrol  eller noget i den stil.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz