Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15W/8831G00 + XT25SG-60-04

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 11>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
    Posted: 13 Feb 2012 at 20:25
Et par billeder mere med blygummi- og skum-plader monteret
 
4mm blygummi-plader (http://www.harald-nyborg.dk/p1389/lyddaempningspap-as-4) monteret på alle sideflader minus front og intern afstiver. De har næppe den store anti-vibrattions effekt på det i forvejen robuste kabinet, men de lægger lidt vægt og fylde i kabinettet.
 
Alle de synlige skruehuller (minus 1) har fået en raw-plug i, så jeg kan skrue sidepladen af og på flere gange uden at hullerne bliver møre.
 
Nu skal jeg have monteret et refleksrør (50mm gråt afløbsrør - Ø46.6mm), mens jeg venter på nogle monterings-skumlister og lidt andet løst fra Rabu.
Det effektive volumen (minus port) kommer til at ligge omkring 11.2-11.5 Liter. Med dæmpematerialet monteret (skum plus lidt løst polyestervat) skulle det akustiske volumen gerne stige op omkring 11.5Liter (ud fra betragtningen af, at dæmpningsmaterialet øger det akustiske volumen til trods for, at det fortrænger lidt af det effektive volumen).
 
Kabinettet bliver i første omgang afstemt til ca 45Hz. Her har jeg regnet en portlængde i omegnen af 18cm.
T/S data for 15W-eren foreslog som tidligere nævnt 11.8Liter afstemt til 47Hz.
 
 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2012 at 21:57
Fik monteret de sidste ting i kabintterne forleden. Enheder, kabler, port mm. Havde nær taget livet af mine diskant-enheder, da jeg havde for høj varme på min loddestation (jeg havde lige loddet på WBT terminalerne forinden). Men jeg fik heldigvis skruet ned for varmen, inden det gik galt.
Alt er klar nu - og højttalerne står bare og venter på at blive målt igennem. Pt. har jeg sat en port i, med en længde der nok svarer til en afstemning på 42-43 Hz (20cm port Ø46.4mm i et +11L kabinet).
Må lige prøve at lave en måling på porten, i forbindelse med målingerne på enhederne. Det kan give mig en ide omkring det faktiske akustiske volumen i kabinettet.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2012 at 16:14
jeg har prøvet det samme, så for eftertiden bruger jeg stik på diskanten
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2012 at 17:55
Jeg glæder mig til at se målinger når den tid kommer. Har selv 12L Sony SS-M3 kabinetter m. 18W4531G00 og XT25SG60-04 med et af Busk designet filter, og de kasser får da ros af og til, og de spille bas med fodtramp, så glæd dig Nuke
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2012 at 23:06
Originally posted by Mik112

Jeg glæder mig til at se målinger når den tid kommer. Har selv 12L Sony SS-M3 kabinetter m. 18W4531G00 og XT25SG60-04 med et af Busk designet filter, og de kasser får da ros af og til, og de spille bas med fodtramp, så glæd dig Nuke
 
12 liter lyder umiddelbart ikke af meget til en 18W - men imponerende hvis man kan presse den ned i det volumen.
Her arbejder jeg med 15W.
 
Målingerne kommer muligvis til at trække lidt ud. Vi snakker nok først om et par uger. Men de skal nok blive lagt op.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2012 at 09:50
Originally posted by Mik112

Jeg glæder mig til at se målinger når den tid kommer.
 
Jeg glæder mig i øvrigt også enormt meget til at se, hvorledes enhederne kommer til at måle i mine bafler. Synes selv, at jeg har gjort en del for at optimere på diskantens respons (position samt facet-skæringer).
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2012 at 09:56
Originally posted by ronnie rasmussen

jeg har prøvet det samme, så for eftertiden bruger jeg stik på diskanten
 
Smile Det var også noget, jeg ville overveje, hvis jeg en dag skulle til at rode med lidt dyrere diskant-enheder.
Der er næppe hørbar forskel på at lægge et lille stykke metal (kabelsko) mellem kablet og lodde-fladen på enheden i forhold til at lodde kablet direkte på.
Godt tip.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2012 at 19:21
Så er projektet genoptaget efter knap to måneders stilstand - igen igen.
Fik proppet lidt vat i kabinetterne. Højttalerne står nu 100% klar til opmåling.



Kabinetterne har nu fået 4mm asfaltplade, 14 mm skumdæmpning samt 20-25mm vat på kritiske flader.
Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt vattet kommer til at genere porten, når det ligger lige op ad den indre portåbning?


Her fronterne af de to højttalere.


Og bagsiden med WBT 0765 terminaler til bi-wiring
Sidepladen er monteret med skruer (raw plugs) og kan skrues af, så volumen og port kan afstemmes under måle- og lytte-processen.

Håber på at kunne måle højttalerne op i løbet af de kommende uger.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2012 at 20:59
det ser sgu godt ud.

men pil bare den gummikappe af basserne, den gør ikke rigtig det store, andet end æstetiske årsager.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2012 at 21:28
Originally posted by ronnie rasmussen

det ser sgu godt ud.

men pil bare den gummikappe af basserne, den gør ikke rigtig det store, andet end æstetiske årsager.


Takker Smile
Har skruet kabinetterne til, så gummikapperne må vente. Men jeg vil indrømme, at jeg har overvejet at hive dem af Big smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz